کاهش هزینه وام مسکن مجردین از سطح 19 میلیون تومان

روز نزولی در هزینه وام مسکن+نمودار

کدخبر: ۴۴۸۵۵۶
اقتصادنیوز: هزینه وام مسکن در روز سه شنبه 27 مهر ماه به کمترین سطح خود در هفته اخیر رسید. این اتفاق موجب شد تا هزینه وام مسکن برای مجردین در این روز در کمتر از 19 میلیون تومان ثبت شده و نرخ سودی معادل با 21.36 درصد داشته باشد.
روز نزولی در هزینه وام مسکن+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، هزینه وام مسکن در روزهای اخیر روندی نزولی گرفته است. بررسی قیمت اوراق تسه در هفته های اخیر نشان می دهد وام مسکن پس از فتح کانال 70 هزار تومان دور هفته گذشته دوباره به سطح 60 هزار تومان تنزل پیدا کرده و نرخ سود را به 21.36 درصد تقلیل داد.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. 

افت هزینه خریداوراق مسکن در 27 مهر ماه

در روز سه شنبه 27 مهر ماه بازار اوراق مسکن در حالی بسته شد که قیمت متوسط آن نسبت به روز گذشته‌اش هزار و 360 تومان ارزان تر ثبت شد.  این میزان در روز 26 مهر ماه، 69 هزار و 170 تومان به ثبت رسیده بود. با این کاهش قیمت هرکدام از برگه ها به سطح 67 هزار و 800 تومان رسید.

کاهش قیمت اوراق سبب شد تا مجردها به منظور دریافت وام مسکن نزدیک به 18 میلیون  و 980 هزار تومان و متاهلین حدودا 32 میلیون و 545 هزار تومان پول پرداخت کنند.

بررسی آمار و ارقام در این زمینه نشان می دهد این کمترین میزان هزینه وام برای متقاضیان در هفته اخیر بوده و نسبت به ابتدای هفته 1.7 درصد کمتر شده است.

از سوی دیگر هزینه ای که متقاضیان باید در طول 12 سال بابت اخذ وام بپردازند با در نظر گرفتن هزینه اولیه روندی متغیر خواهد داشت. در همین رابطه محاسبات نشان می دهد آن دسته از مجردینی که در روز 27 مهر ماه اقدام به اخذ وام کرده اند در پایان باید 179 میلیون  تومان بازپرداخت کنند. این در حالی است که متقاضیان متاهل برای این هدف مجبور به باز پرداخت 332 میلیون تومان در طول 12 سال می باشند.

این اتفاق در نرخ سود نیز متبلور شده و هماهنگ با هزینه وام مسکن تغییر پیدا کرده است.

اوراق تسه

نرخ سود موثر وام مسکن در 27 مهر

با توجه به آن که متقاضیان وام برای اخذ وام مجبور به پرداخت دو هزینه (یکی برای خرید اوراق و دیگری به منظور باز پرداخت وام) هستند بنابراین نرخ سود نیز از میزان اسمی خود جدا بوده و هماهنگ با هزینه وام مسکن تغییر خواهد کرد.

در همین رابطه محاسبات انجام شده نرخ سود وام مسکن در روز 27 مهر ماه ا معادل با 21.36 درصد برآورد کرده است. این در حالی است که در هفته گذشته این رقم برابر با 22 درصد رسیده بود.

بررسی آمارهای هفته اخیر نشان می دهد این نرخ در هفته پایانی مهر ماه به کمترین سطح خود در این 4 روز رسیده است.

اوراق تسه

کاهش افت هزینه وام مسکن در پایان هفته

با توجه به آن که در هفته گذشته هزینه اوراق تسهیلات بانک مسکن سطح 70 هزار تومان عبور کمرد. پس از آن با کاهش قیمت وام روند نرخ سود نیز تغییر داشته و از بالای 22 درصد به 21.36 درصد رسید.

مقایسه آمارهای هفتگی وام مسکن نشان می دهد هزینه اوراق تسه در عرض یک هفته همواره افت داشته است.

داده های بازار مسکن در این حوزه نشان می دهد  قیمت اوراق در روز شنبه افتی معادل با 9 درصد پیدا کرده است اما رفته رفته تا روز سه شنبه میزان این افت کاهش پیدا کرده و درنهایت به 2.6 درصد رسیده است.

درنهایت طبق تحلیل های آماری مشاهده می شود هر چند روند قیمت اوراق در مسیر کاهش قرار گرفته اما به نظر می رسد این کاهش در روزهای آتی تداومی نداشته باشد. 

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید