شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#میلیارد دلار
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 24 مهر

7 میلیارد دلار سرمایه و طلا وارد ایران شد

کدخبر: 447483
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 24 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:هویدا: سرعت ما سرعت کنکورد خواهد بود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

24 مهر 1351؛ هویدا: سرعت ما سرعت کنکورد خواهد بود

نخست‌وزیر در انجمن مدیریت ایران گفت: در برنامه پنجم مجموع سرمایه‌گذاری ثابت در بخش دولتی و خصوصی برای عمران کشور در حدود دو هزار و دویست میلیارد ریال خواهد بود که این سرمایه‌گذاری بیش از تمام سرمایه‌گذاری‌ها در چهار برنامه عمرانی قبلی است. بودجه عمومی کشور نیز در پنج سال برنامه پنجم رقمی معادل دو هزار و دویست میلیارد ریال برآورد شده است که به موازات پیاده کردن برنامه پنجم صرف هزینه اجرایی می‌شود.

امیرعباس هویدا افزود: به همین جهت ما سال‌های پرتحرک و فعالی در پیش داریم و سرعت ما، سرعت کنکورد خواهد بود و هر یک از آقایان مدیران نتوانند خود را با چنین سرعتی تطبیق بدهند، مجبورند که جای خود را به مدیران فعال دیگر بسپارند و بلافاصله خطاب به مدیران گفت: از بیکار شدن نترسید چون کار به قدر کافی و به‌طور متنوع وجود دارد و شما می‌توانید در آن قسمت مشغول شوید.

هویدا که برای بیش از 100 تن از مدیران طراز اول بخش خصوصی و دولتی تهران و چند استان عضو انجمن مدیریت ایران صحبت می‌کرد، افزود: دو برنامه پرتلاش در پیش داریم که سن من و شما هم اجازه می‌دهد که در آن کار کنم و بعد از این دو برنامه یعنی برنامه پنجم و ششم کنار می‌رویم و کار را به جوانان واگذار می‌کنیم. همان‌طوری که دیگران کار را به ما سپردند و حالا با انتقاد ما را راهنمایی می‌کنند.

نخست‌وزیر وارد بحث پیرامون برنامه‌نویسی شد و گفت: وقتی برنامه چهارم را تدوین می‌کردیم، اقتصاددانان استدلال می‌کردند که ما نمی‌توانیم در طول برنامه رشدی معادل 9.3 درصد داشته باشیم ولی در عمل دیدیم که از 11 درصد هم گذشت.

اما امسال برآورد اقتصاددانان خیلی خوشبینانه‌تر بود و تا 11 درصد را از همین روزهای اول قبول دارند.وی ادامه داد: ... ما داریم تاریخی می‌سازیم به عظمت گذشته، ما هم‌اکنون در جریان سازندگی تاریخ درخشان ملت و مملکت خود هستیم و حق این است که تحمل بیشتری داشته باشیم.

24 مهر 1381؛ فقط 2 درصد مردم ایران به اینترنت متصل هستند

مسوول پروژه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش گفت که گسترش اینترنت در ایران از کشورهایی چون سومالی، کامبوج و جامائیکا نیز کمتر است و تنها دو درصد مردم ایران به اینترنت متصل هستند. رحیم عبادی در جلسه آماده‌سازی سازمان‌های غیردولتی شرکت‌کننده در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (ژنو 2003) در تهران سخن می‌گفت، افزود: یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای گسترش فناوری اطلاعاتی و دویست میلیارد ریال برای آموزش معلمان و توسعه فرهنگ تکنولوژی اطلاعات در کشور منظور شده است.

وی در پایان این جلسه که نمایندگان بیش از 50 سازمان غیردولتی در آن حضور داشتند، گفت: اگر به اینترنت به‌صورت یک تهدید بنگریم، خود را از دایره تحولات جهانی حذف کرده‌ایم چراکه دیگران به دید یک فرصت به آن می‌نگرند و از مزایای آن استفاده می‌کنند.

7 میلیارد دلار سرمایه و طلا وارد ایران شد

 روزنامه «فایننشال تایمز» چاپ لندن از شدت گرفتن بازگشت سرمایه ایرانی‌های مقیم خارج از کشور به داخل خبر داده است. این روزنامه نوشت که برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی میزان سرمایه و طلای ورودی به ایران به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده است.

فایننشال تایمز از قول یک بانکدار ایرانی که نامش را فاش نکرد، رقم سرمایه بازگشتی به ایران در سال گذشته را حدود هفت میلیارد دلار برآورد کرده است.

این روزنامه مهم‌ترین علت شدت گرفتن بازگشت سرمایه ایرانی‌های خارج از کشور به داخل را نگرانی از انسداد دارایی‌های خصوصی ازسوی آمریکا به دلیل دشمنی با جمهوری اسلامی دانسته است. ناامنی مالی در خارج از کشور پس از واقعه 11 سپتامبر و نگرانی از سقوط بازار سهام نیز ازجمله دیگر دلایلی است که روزنامه چاپ لندن از آنها به عنوان علل بازگشت سرمایه ایرانی‌های خارج از کشور به داخل نام برده است.

این روزنامه همچنین در بررسی علل بازگشت سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور به نقل از برخی صاحبنظران و مدیران بانک‌ها «بهتر شدن وضعیت سرمایه‌گذاری داخلی» را انگیزه مهم بازگشت سرمایه دانسته است.

به ثمر نشستن تلاش بانک مرکزی در تثبیت سیاست پولی ازجمله تثبیت ارزش ریال در مقابل دلار از دو سال پیش تاکنون و ثابت نگه داشتن نرخ بهره سالانه بر اوراق قرضه دولتی در حد 17 درصد نیز از دیگر دلایلی است که فایننشال تایمز به‌عنوان علل بازگشت سرمایه به ایران یاد کرده است.

ایران خودرو و سایپا مشترکا موتور خودرو تولید می‌کنند

صنایع خودرو کشور برای حضور در بازارهای رقابتی، استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و تولید محصولات جدید، بسیاری از قطعات و مجموعه‌های خودرو را به‌صورت مشترک تولید می‌کنند.

رضا دانش‌فهیم، قائم‌مقام معاونت تولید و بهره‌برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: با توجه به سود کم 3.5 تا 6 درصدی صنایع خودروسازی دنیا و فشردگی رقابت برای کسب سهم بیشتر در بازار، خودروسازان چاره‌ای جز ادغام، تولید انبوه و اقتصادی، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت ندارند.

وی افزود: امروز صنعت خودرو برای کاهش هزینه‌ها بخش‌هایی از خودرو را شامل گیربکس، شاسی، کف و موتور که برای خریداری پیدا نیست به‌صورت مشترک تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه تولید 500 تا 600 هزار دستگاه خودرو مشترک در ایران می‌تواند اقتصادی باشد، گفت: ایران‌خودرو سایپا در 48 ماه آینده بسیاری از قطعات و مجموعه‌های خودرو را به‌صورت مشترک تولید خواهند کرد و همچنین این دو شرکت 8 نوع موتور دوسوخته خودرو با قدرت 1300 تا 1700 سی‌سی برای استفاده در خودروهای آینده تولید می‌کنند.

24 مهر 1391؛ روحانی: مردم دلار نمی‌خواهند بلکه صداقت می‌خواهند

حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش «برند برتر، کیفیت برتر» با اشاره به شرایط اقتصادی اظهار کرد: اگر مردم بدانند و مطمئن باشند که مسوولان‌شان شرایط را درک می‌کنند و دلسوزند و به‌دنبال راه‌حل برای مشکلات هستند، از معضلات فعلی عبور می‌کنیم به شرط آنکه به آینده امید داشته باشیم.

وی ادامه داد: دوران شعارگویی و درشت‌گویی گذشته است و مردم از بس حرف شنیده‌اند خسته شده‌اند. مردم از آنهایی که آمارهای دقیق نداده یا همه حرف‌ها را نمی‌زنند و نیمی را پنهان می‌کنند خسته شده‌اند. مردم دلار نمی‌خواهند، بلکه صداقت و برنامه‌ریزی دوراندیشانه می‌خواهند.

روحانی در حاشیه این همایش در پاسخ به سوالی که آیا با سخت‌تر شدن شرایط و فضای مذاکراتی امکان حل و فصل مساله به طور مسالمت‌آمیز وجود دارد؟ گفت: ایران قدم‌های خوبی را برداشته است و آنها باید پاسخ مثبت دهند صحبت‌هایی که مسوولان مذاکراتی مطرح می‌کنند یا سخنگوی وزارت خارجه به آن اشاره کرده است پیشنهادهای خوبی هستند، یعنی راه‌هایی برای مذاکره و حل و فصل مساله وجود دارد، اما غرب باید در برابر این فضای به‌وجودآمده واکنش مثبت و مناسب از خود نشان دهد. فکر نکنند با فشار و تهدید مساله هسته‌ای حل می‌شود. آنها تاکنون بیشترین بها را به تهدید و فشار داده‌اند، اما باید بهای اصلی را به مذاکره دهند.

وانت سمند تولید می‌شود

قائم‌مقام مدیرعامل ایران‌خودرو در کیفیت و توسعه محصول گفت: نمونه‌های وانت سمند در دست ساخت بوده و تا چند ماه آینده برای انجام آزمون‌های اولیه آماده می‌شود.

میرجواد سلیمانی اظهار کرد: براساس این نمونه‌ها و پس از انجام فعالیت‌های طراحی و تست، قالب‌های اصلی و تجهیزات خطوط تولید سمند وانت با استفاده از دانش فنی داخلی، در مجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو ساخته خواهد شد.

وی ظرفیت حمل بار وانت سمند را 800 کیلوگرم ذکر کرد و آن را گزینه مناسبی برای تقاضای بازار خودروهای کار دانست.

قائم‌مقام ایران‌خودرو از تنوع موتورهای قابل‌نصب روی وانت سمند خبر داد که شامل موتور ملی EF7 پایه گازسوز و بنزینی، موتورهای خانواده XV، موتور دیزلی ملی و غیره است.

سلیمانی گفت: با تکیه بر تجارب و دانش فنی طراحی که طی اجرای پروژه‌های متعدد در مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید کسب شده در طراحی وانت سمند روش‌هایی اتخاذ شده تا ضمن کاهش هزینه‌های اجرایی پروژه این محصول در کمترین زمان ممکن به تولید انبوه برسد.

وی تصریح کرد: نمونه‌های اولیه این خودرو مورد آزمون قرار خواهد گرفت که پس از حصول اطمینان از تامین اهداف و استانداردهای مصوب ایران، تولید انبوه آن در ایران‌خودرو آغاز خواهد شد.