راز کاهش ارزش معاملات بازار سهام؛

پیش بینی تحولات هفته آینده بورس تهران ؛ در اتاق انتظار دولت

کدخبر: ۴۴۷۴۲۱
اقتصادنیوز: در روزهای اخیر روند بازار سهام تهران نزولی بوده و ارزش معاملات کاهش محسوسی داشته است. ناظران کاهش ارزش معاملات را به انتظار سهام‌داران برای روشن شدن سیاست‌های دولت در ماه‌های آتی ترجمه می‌کنند.
پیش بینی تحولات هفته آینده بورس تهران ؛  در اتاق انتظار دولت

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 90 هزار و 483 واحد پائین آمد و کانال 1.4 میلیونی را از دست داد. شاخص هم‌وزن نیز افت 34 هزار و 505 واحدی را ثبت کرد. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بازدهی هفتگی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 21 هزار و 236 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 397 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 90 هزار و 483 واحد پائین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 6 درصد شود تا اولین هفته نزولی مهرماه را پشت سر بگذارد.

پیش بینی بورس

افت شاخص هم‌ وزن

در پایان هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نسبت به هفته پیشین 34 هزار و 505 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 392 هزار و 781 واحد رسید و بازدهی منفی 8 درصدی را ثبت کرد.

کاهش ارزش معاملات

در این هفته، میانگین ارزش معاملات کل هفته 17 هزار و 398 تومان بود که نسبت به رقم 25 هزار و 4 میلیاردی هفته پیشین، افت 30 درصدی داشته است.

 میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 5 هزار و 253 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 7 هزار و 191 میلیاردی هفته پیشین، افت 27 درصدی داشته است. پایین‌ترین رقم ارزش معاملات خرد به روز دو‌شنبه برمی‌گردد که 4 هزار و 702 میلیارد تومان بود و بالاترین رقم هفته در روز سه‌شنبه ثبت شد که 5 هزار و 811 میلیارد تومان بود.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

شاخص کل بورس پایتخت در 4 روز کاری هفته اخیر نزول کرد و تنها در روز دوشنبه اندکی رشد کرد. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 22 هزار واحد نزول کرد و روز یکشنبه 10 هزار واحد ریزش کرد.

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز شاخص به ترتیب 38 هزار و 21 هزار واحد سقوط کرد. بدین ترتیب شاخص بورس در پایان هفته نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل 90 هزار واحد پائین‌تر ایستاد تا یک پله سقوط کرده باشد.  

بنابراین بورس هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت و در انتهای هفته هشتمین روز خروج پول حقیقی از بازار ثبت شد و در مجموع 4 هزار و 781 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 597 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است.

کفه‌ی عرضه و تقاضا در بازار به سمت عرضه سنگینی می‌کند. روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی معاملات بازار با مازاد عرضه بسته شد. در دو روز پایانی هفته ارزش مازاد عرضه پایانی بازار بیش از 200 میلیارد تومان بود. بدین ترتیب شاخص کانال 1.4 میلیونی را از دست داد.        

با این حال برخی از تحلیل‌گران معتقدند نزول شاخص متأثر از ریسک‌های سیستماتیک بازار است و روندهای درونی زیر سایه عوامل بیرونی است. افت قیمت دلار و تغییر چهره مدیران اقتصادی از ریسک‌های مهم بازار در هفته‌های اخیر است. این گروه از تحلیل‌گران معتقدند در صورت کاهش ریسک‌های بازار روند نزولی قیمت‌ها در بازار سهام متوقف می‌شود.

از سوی دیگر کاهش محسوس ارزش معاملات بورس نشان می‌دهد فعالان بازار سرمایه در انتظار رونمایی از سیاست‌های دولت هستند. سیاست‌های ارزی، نرخ سود بانکی و نرخ اوراق دولتی فاکتورهای موثر اقتصادی هستند که می‌تواند بر روندهای بازار سرمایه اثر بگذارد. حال که اعتراض‌ها نسبت به عملکرد دولت بالا گرفته، به نظر می‌رسد عدم تغییر نرخ تسعیر ارز برای گزارش‌گری بانک‌ها سیگنالی منفی به بازار سهام تلقی شود. اگر قیمت‌ها واقعی شوند و فاصله نرخ‌های رسمی با نرخ بازار کمتر شود، یا دست کم دلار 4200 تومانی حذف شود، بازار سرمایه جذاب‌تر و کاراتر خواهد شد. بنابراین بازار فعلا در انتظار سیاست‌های دولت است.  

پیش بینی بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید