پیام یک انتصاب برای بازار پول

مدیرعامل سپه از انصار می آید؟

کدخبر: ۴۴۷۱۳۰
شانس مدیرعاملی آیت ابراهیمی مدیرعامل سابق بانک انصار، به مدیریت بانک سپه بالا رفت.
مدیرعامل سپه از انصار می آید؟

به گزارش اقتصادنیوز  ، انتصابات اقتصادی دولت جدید در روزهای اخیر پر سر وصدا بوده است فروانی انتخاب از یک دانشگاه برای پُست‌های کلیدی با واکنش‌های متفاوتی روبرو بوده است برخی این اتفاق را به فال نیک می‌گیرند و اعتقاد دارند این یکدستی برای عبور از چالش‌ها چاره ساز است و برخی آن را نماد تمرکز و دوری از یک دولت فراگیر عنوان می‌کنند.

با این حال موتور انتصابات روشن شده و به زودی به نظام بانکی می‌رسد. از قرار معلوم گزینه‌های مدیریتی بانک‌ها نهایی شده و وزیر امور اقتصادی و دارایی نامزدهای نهایی را معرفی کرده اما به دلیل نامعلوم اعلام خبر رسمی به تعویق افتاده است.

در میان بانک‌های دولتی یکی از مهم‌ترین بانک‌ها، بانک سپه است. در سال 1398 پنج بانک وابسته به نیروهای نظامی (ارتش، نیروی انتظامی،ستاد کل نیروهای مسلح، بسیج و سپاه) در بانک سپه ادغام شدند. اجرای این ادغام پس از تصویب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوه و تنفیذ مقام معظم رهبری از اوایل اسفندماه سال 1397 کلید خورد و با نامه هشتم فروردین‌ماه سال 1398 بانک مرکزی اجرایی شد. پس از ادغام، سهام مربوط به این پنج بانک که عمدتا به نیروهای نظامی و شرکت‌های وابسته تعلق داشت سلب شد و سهام به صورت خاص در بانک سپه متمرکز شد. بدین ترتیب بانک سپه به عنوان یک بانک کاملا دولتی پذیرای پنج بانک دیگر شد. این بانک اولین بانک ایران است که برای خدمات به نظامیان تشکیل شد حال با این ادغام بزرگترین بانک ایران نیز شده است.

در یک فرایند تدریجی بانک انصار، بانک مهر اقتصاد، بانک قوامین، موسسه اعتباری کوثر و بانک حکمت ایرانیان در بانک سپه ادغام شدند تا این بانک به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور تبدیل شود به طوری که دارایی‌های این بانک بیش از 3 برابر افزایش پیدا کرد. در پایان سال 98 مجموع دارایی‌های بانک سپه 133 هزار میلیارد تومان بود، این رقم در پایان سال 99 به بیش از 466 هزار میلیارد تومان رسید که رشد 250 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین صورت‌های مالی سال گذشته بانک سپه نشان می‌دهد که سود عملیاتی این بانک در پایان سال 1399 نسبت به سال پیشین رشد 600 درصدی داشته و سود انباشته آن رشد 350 درصدی پیدا کرده است. بنابراین بانک سپه به بانکی بزرگ و مهم تبدیل شده است.

مسئولان وقت بانک مرکزی دلایل ادغام این بانک‌ها را سهولت در روند خدمات رسانی، بهبود در تنوع ریسک، کاهش هزینه‌ها، نجات از ورشکستگی، جذب اعتماد عمومی مردم و کاهش تعداد شعب بانک‌ها در سطح کشور معرفی کردند. اما برخی از کارشناسان یکی از علل اصلی را تسهیل مراودات خارجی بانک‌ها و جلوگیری از تحریم‌های پولی و بانکی می‌دانند.

 پس از ادغام به دلیل کنار رفتن مدیران بالادستی از رأس بانک‌های نظامی، بخش‌های ادغامی کاملا ذیل بانک سپه قرار گرفتند. اما حال شنیده می‌شود آیت ابراهیمی، مدیرعامل پیشین بانک انصار، به عنوان  مدیرعامل بانک سپه انتخاب شود. آیت ابراهیمی سال‌ها از طرف سهامدار عمده بانک انصار که بنیاد تعاون سپاه بود مدیریت بانک انصار را بر عهده داشت و پس از ادغام از مدیریت کنار رفت.

حساسیت مدیریت بانک سپه

کنار رفتن نهادهای نظامی از بانکداری یکی از خواسته‌های ناظر پولی با هدف ساماندهی بازار پول بود. از شواهد بر می‌آید که بانک مرکزی با تأسیس بانکی که مالکیت و مدیریت آن متمرکز در برخی نهادها به جز دولت است نگران است. ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه تابعی از این نگرانی و اهداف اصلاحی بود. برخی نگران در انتصاب های اخیر این دغدغه ها نادیده گرفته شود. این دغدغه ها به دلیل جایگاه بانک سپه از حساسیت بالایی برخوردار است زیرا تعداد کارکنان این بانک پس از ادغام به نزدیک 50 هزار نفر رسیده و حدود 10 هزار نفر آن در ستاد مشغول هستند. این میزان کارمند با 5 فرهنگ مختلف بانکی می‌طلبد هر کس که بر کرسی مدیریتی تکیه می‌زند بانک را مجموعه مستقل از گذشته بداند تا کارکنان ذیل یک چتر واحد به همزیستی برسند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید