سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

جمهوری‌خواهان نگران بازگشت ترامپ/ساخت گذرگاه شیعی در مرز سوریه

کدخبر: ۴۴۶۵۳۲
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که این اتحادیه نگران از دست دادن نقش خود به عنوان بازیگر کامل در عرصه جهانی و تبدیل شدن از یک نهاد سیاسی به یک ابزار است.
جمهوری‌خواهان نگران بازگشت ترامپ/ساخت گذرگاه شیعی در مرز سوریه

به گزارش اقتصادنیوز، «ساخت گذرگاه شیعی در مرز سوریه»، «دیدار آمریکایی‌ها با نمایندگان طالبان در دوحه»، «نگرانی جمهوری‌خواهان از بازگشت ترامپ»، «نگرانی اروپا برای از دست دادن نقش جهانی‌اش»، «افتتاح کریدور جاده‌ای اسلام آباد-تهران- استانبول»، «حضور هزاران تونسی معترض در خیابان‌ها» و «آوارگی دو میلیون نفر در اثر سیل در چین» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اشت.

ساخت گذرگاه شیعی در مرز سوریه

روزنامه گاردین با انتشار گزارشی از منطقه البوکمال در مرز سوریه و عراق مدعی شده که برنامه ایجاد «گذرگاه» شیعی ایران به لبنان که توسط سردار قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه، طراحی شده بود، در این ناحیه هم‌چنان جریان دارد. گاردین در گزارش خود ادعا کرده که یکی از مقامات نظامی ایرانی با نام مستعار «حاج عسکر» اکنون برنامه نفوذ ایران در این منطقه را پیش می‌برد. البوکمال شهری در سوریه است که پاسگاه مرزی در بزرگراه اصلی بغداد-دمشق در آن واقع شده است. این بزرگراه بخشی از اصلی‌ترین مسیر زمینی است که ایران از طریق آن تجهیزات و دیگر نیازهای نیروهای مورد حمایت خود را در سوریه و لبنان تامین می‌کند.

31

گفته شده پروژه تکمیل این گذرگاه که با هزینه زیادی انجام می‌شود با هدف ایجاد مسیری است که  تهران را به  لبنان متصل می‌کند و گاردین هم‌چون دیگر رسانه‌های غربی آن را پروژه هلال شیعی می‌نامند. پس از شکست گروه داعش در این منطقه، نه تنها نیروهای شیعه عراق، ایران و لبنان وارد ناحیه مرزی البوکمال شده‌اند، بلکه نیروهای روسی، افراد مسلح قبیله‌های سنی و ارتش سوریه نیز در محل حضور دارند و همزمان با حملات مکرر هوایی اسرائیل در البوکمال، نیروهای کُرد نیز در اطراف آن گشت می‌زنند.

بر اساس گزارش گاردین،  در حالی که البوکمال به شاهراه اصلی پروژه سه دهه‌ای ایران در منطقه تبدیل شده است، جت‌های جنگی اسرائیل نیز ساکت ننشسته و پیوسته مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران را در البوکمال و القائم بمباران می‌کند و همزمان، ساکنان شاهد عبور بالگردهای تهاجمی فرانسه و آمریکا از آسمان منطقه هستند و و نیروهای ویژه ائتلاف غرب نیز هنوز پایگاه‌هایی در این حدود در اختیار دارند.

دیدار آمریکایی‌ها با نمایندگان طالبان در دوحه

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه ایالات متحده از دیدار هیئت‌های ایالات متحده و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، خبر داده است. در بیانیه‌ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، آمده هیئتی از ایالات متحده در روزهای ۹ و ۱۰ اکتبر برای دیدار با نمایندگان ارشد طالبان به دوحه، پایتخت قطر رفت. بنابراین بیانیه، هیئت آمریکایی در این دیدار بر «نگرانی‌های امنیتی و تروریستی و عبور ایمن شهروندان آمریکایی، دیگر شهروندان خارجی، و شرکای افغانستانی ما» و همچنین مسئله حقوق بشر، از جمله «مشارکت معنادار زنان و دختران در همه جنبه‌های جامعه افغانستان» متمرکز بود. دو طرف همچنین ارائه مستقیم کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده به مردم افغانستان را مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار دادند.

034

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با «صریح و حرفه‌ای» خواندن این مذاکرات، گفت که هیئت ایالات متحده بار دیگر تاکید کرد که در مورد طالبان «بر اساس اقدامات‌شان، و نه صرفا حرف‌های‌شان» قضاوت خواهند شد. واشنگتن و سایر کشورهای غربی ادعا می‌کنند در تلاش هستند ضمن تعامل با طالبان جهت تضمین سرازیرشدن کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان، از مشروعیت بخشیدن به این گروه خودداری کنند

از سوی دیگر مقامات طالبان در پایان دور نخست مذاکرات آنها با ایالات متحده پس از خروج نظامیان آمریکایی اعلام کرد که ایالات متحده با اعطای کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان که در آستانه سقوط اقتصادی قرار دارد، موافقت کرده است اما همچنان این گروه اسلام‌گرا را به عنوان حاکمان جدید افغانستان از نظر سیاسی به رسمیت نمی‌شناسد. به گفته رهبران طالبان، این مذاکرات که در دوحه، پایتخت قطر، انجام گرفت، «به‌خوبی پیش رفت» و در جریان آن واشینگتن پس از موافقت با این امر که کمک‌های انسان‌دوستانه را نباید با مسئله به رسمیت شناختن طالبان پیوند زد، تصمیم به ادامه این کمک‌ها گرفت.

نگرانی جمهوری‌خواهان از بازگشت ترامپ

به گزارش هیل، شماری از  سناتورهای جمهوری‌خواه قطعاً نمی‌خواهند دونالدترامپ پیش از انتخابات میاندوره‌ ای 2022 اعلام حضور کند، زیرا می‌ترسند امید آن ‌ها برای پیروزی مجدد در سنا را از بین ببرد. این سناتورهای جمهوریخواه که خواهان ناشناس ماندن برای صراحت کلام در خصوص ترامپ شدند، گفتند که نمی‌خواهند وی به عنوان پرچمدار حزب بازگردد.

037

بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسه اِشلان اینسایتس، فقط 30 درصد از جمهوریخواهان تمایل دارند دونالد ترامپ بدون داشتن رقیب درون حزبی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 نامزد شود.  دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در سخنرانی  روز شنبه خود در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت آیوا، شعار انتخاباتی اش برای 2024 را «عظمت را دوباره و دوباره به آمریکا بازمی گردانیم»، اعلام کرد.

نگرانی اروپا برای از دست دادن نقش جهانی‌اش

به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که این اتحادیه نگران از دست دادن نقش خود به عنوان بازیگر کامل در عرصه جهانی و تبدیل شدن از یک نهاد سیاسی به یک ابزار است. وی طی متنی در وبلاگ خود نوشت: «امروز، اروپایی‌ها به طور فزاینده‌ای با خطر تبدیل شدن به یک ابزار به جای بازیگر در امور بین‌المللی مواجه بوده و به جای شکل دهی حوادث، به واکنش به تصمیمات دیگران می‌پردازد».

36

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرده که در حال حاضر دو گرایش در جهان وجود دارد که اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد که نخست، سیاست‌های آمریکا و متحدانش برای مهار چین بوده و دوم، پویایی چند قطبی بازیگرانی نظیر روسیه است که سعی در گسترش حوزه نفوذ خود دارند.وی اضافه کرد که چنین اقداماتی اغلب باعث محدود شدن منافع اتحادیه اروپا همانطور که در سوریه، لیبی و مالی روی داد، شده است. وی سران اتحادیه اروپا را فراخواند تا از تشکیل نیرو‌های مسلح خود حمایت کند که این نیرو‌های مسلح در رقابت با ناتو نبوده بلکه مکمل این ائتلاف خواهد بود.

افتتاح کریدور جاده‌ای اسلام آباد-تهران- استانبول

به گزارش خبرگزاری آناتولی، کریدور حمل‌ونقل جاده‌ای اسلام آباد-تهران- استانبول طی مراسمی افتتاح شده است. بر اساس این گزارش، پس از ورود موفقیت‌آمیز کامیون‌های تجاری به ترکیه وزارت بازرگانی آن کشور مراسمی را برای استقبال از آنها برپا کرد. این کامیون‌ها که شهر کراچی در پاکستان را ترک کرده بودند، پس از طی مسیری در حدود ۵۳۰۰ کیلومتر به استانبول رسیده‌اند. در این مراسم فرستاده پاکستان در ترکیه، مقامات ارشد ایران، نمایندگان سازمان اکو، اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌‌ای، و شمار دیگری از نمایندگان بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی حضور داشتند.

32

مقامات ترکیه این کریدور را برای توسعه تجارت جاده‌ای با کشورهای خاورمیانه و منطقه بسیار مهم دانسته و گفته‌اند که از این جاده و از طریق پاکستان می‌توانند صادرات به چین را نیز گسترش دهند. تصمیم برای ایجاد این کریدور جاده‌ای در هشتمین اجلاس وزیران حمل و نقل و ارتباطات اکو در سال ۲۰۱۱ در ترکمنستان گرفته شد.

هزاران تونسی معترض به خیابان‌ها آمدند

به گزارش العربیه، هزاران تن از شهروندان تونس در اعتراض به اقدامات قیس سعید، رئیس‌جمهور این کشور که تقریبا تمام قدرت را در این کشور در دست گرفته است، به خیابان‌‌های پایتخت آمدند. این تظاهرات یک هفته پس از تظاهرات چند هزار نفری هواداران آقای سعید انجام شد، امری که به نگرانی‌ها درباره پیامدهای شکاف روزافزون سیاسی در تونس دامن زده است. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای پلیس حضور پرتعدادی در خیابان‌های مرکزی پایتخت داشتند، اما با این حال جز چند موردی که معترضان بطری‌های پلاستیکی پرتاب کردند، درگیری خاصی رخ نداد. خالد حیونی، وزیر کشور تونس، ادعا کرده پلیس با معترضان از هر دو طیف به یکسان رفتار می‌کند. او اظهار داشت: «پلیس تونس در خدمت کل جمهور است و در هیچ منازعه سیاسی دخالت نمی‌کند».

33

 قیس سعید تابستان امسال نخست وزیر تونس را برکنار کرد، پارلمان را به حالت تعلیق درآورد و امور اجرایی کشور را در دست گرفت، اقدامی که مخالفان از آن به عنوان کودتا نام می‌برند. او ماه گذشته نیز بسیاری از موارد تصریح شده در قانون اساسی را لغو کرد و گفت که کمیته‌ای را برای اصلاح قانون اساسی تعیین می‌کند و این مدت نیز می‌تواند با استفاده از فرامین ویژه حکمرانی کند. مداخله سعید پس از سال‌ها رکود اقتصادی و بن‌بست سیاسی در تونس با موافقت طیف‌هایی از مردم این کشور همراه بود، با این حال تردیدهایی را نیز درباره سرنوشت دستاوردهای دموکراتیک انقلاب مردم تونس در سال ۲۰۱۱ به وجود آورده است.

آوارگی دو میلیون نفر در اثر سیل در چین

به گزارش بی‌بی‌سی، نزدیک به دو میلیون نفر به علت سیل در استان شمالی شاآنشی چین آواره شده‌اند. باران‌های شدید از هفته گذشته منجر فروریختن خانه‌ها و رانش زمین در بیش از ۷۰ منطقه و شهر در این استان شده است. به گفته مقامات، ‌بارش شدید باران موجب اختلال در عملیات نجات نیروهای امدادی شده است. این سیل تنها کمتر از سه ماه پس از بارش شدید باران در استان هنان رخ می‌دهد که منجر به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد.

اداره هواشناسی چین به رسانه‌های محلی گفته است که بارندگی و طوفان شدید و طولانی مدت، تلاش‌های گروه‌های نجات را مختل کرده است. رسانه‌های چین می‌گویند که سیل اخیر در شاآنشی ممکن است از سیل سه ماه پیش از هنان بدتر باشد و تلفات بیشتری بر جای بگذارد.

35

شهر تائی‌یوان که مرکز استان شاآنشی است، در هفته گذشته به طور متوسط با بارندگی در حدود ۱۸۵.۶ میلیمتر روبرو بوده و این در حالی است که این شهر در ماه اکتبر بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ تنها شاهد ۲۵ میلیمتر باران بوده است. بر اساس گزارش‌ها، امدادگران در تائی‌یوان از بلندگوهای دستی برای اعلام وضعیت استفاده می‌کنند و به مردم می‌گویند کودکان را بالای سر خود نگه دارید، سالمندان و زنان برای رفتن به محل امن در اولویت هستند. نگران نباشید، همه نجات خواهند یافت.

شاآنشی یکی از استان‌های اصلی تولید زغال سنگ در چین است و دولت بخاطر بارش‌های سیل‌آسا مجبور شده فعالیت معادن و کارخانه های شیمیایی را متوقف کند. چین در حال حاضر با کمبود انرژی روبرو است و این امر باعث قطع برق شده و دولت مصرف برق در بنادر و کارخانه‌ها را محدود کرده است. مقامات محلی اعلام کردند که فعالیت ۶۰ معدن زغال سنگ، ۳۷۲ معدن غیر زغال سنگ و ۱۴ کارخانه شیمیایی خطرناک را در این استان متوقف کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید