حرکت احتمالی شاخص در روز یک شنبه

بورس تابعی از دلار

کدخبر: ۴۴۴۸۶۹
اقتصادنیوز: در معاملات روز دوشنبه بورس تابع تغییرات بازار ارز و کامویدیتی ها خواهد بود.
بورس تابعی از دلار

به گزارش اقتصادنیوز، در روز یکشنبه، بورس از پس چالش یکشنبه ها برآمد و با وجود منفی شدن 0.5 درصدی شاخص کل هم وزن اما با رشد 0.2 درصدی شاخص کل روبه رو شد. در این روز سرانه خرید و فروش حقیقی ها به طور نسبی با برابری دو طرف روبه رو بود. همچنین جریان نقدینگی در بازار سهام و صندوق های با درآمد ثابت نیز منفی ارزیابی شد. ارزش معاملات خرد دوباره به زیر 8 هزار میلیارد تومان رفت. این در حالی بود که نسبت تعداد نمادهای دارای صف فروش و صف خرید نیز به طور نسبی برابر بود.

در روزی که بازار به صورت برابری بین خریداران و فروشندگان در نوسان بود، شاخص سازها با تحریکات سمت تقاضا، موتور رشد شاخص را خاموش نکردند و البته تنها توانستند رشد 0.2 درصدی شاخص معادل بیش از 3200 واحد را به ثبت برسانند.

در سوی دیگر بازار، عرضه کنندگان در نمادهای کوچک فعال ظاهر شدند و با شدت بیشتری نسبت به شاخص سازها، مانع از حرکت مستمر رشد شاخص کل هم وزن شدند و در پایان باعث شدند شاخص کل هم وزن با افت 0.5 درصدی مواجه شود.

اگرچه بازار در دو سو به طور نسبی در تعادل دنبال شد اما با تغییرات مثبت دلار در کانال 28 هزار تومان، نوسانات روبه بالای شاخص سازها به رشد دوباره شاخص انجامید. این در حالی است که یکشنبه کاملا متفاوت از یکشنبه های شهریورماه بود و فشار سمت عرضه نتوانست، تقاضا را به چالش بکشاند.

محرک اصلی در بازار تغییرات نرخ دلار ارزیابی شده و تکانه های مثبت در بازار ارز را نشانه دیگری برای تداوم رشد شاخص ارزیابی  کرده اند اما بازگشایی کامودیتی ها می تواند از دوشنبه، بازار را دستخوش تغییرات دیگری کند.

نظرسنجی جدید اقتصادنیوز گویای این است، شاخص در صورتی که مولفه تغییرات نرخ ارز و کامودیتی ها با نوسانات روبه بالا مواجه شوند، شاخص میتواند بازگشت جدی ورود به کانال جدید 1.5 میلیون واحد را در این هفته دنبال کند. با این وصف همه این فرضیات گزاره های محتمل عنوان شده و باتوجه به ناپایداری وضعیت بازار، مختصات کنونی بازار میتواند تغییر کند.   

نگاه کارشناس | دلیل اصلی مقاومت شاخص

  • امیرحسین واعظ، تحلیلگر بازار سرمایه

تردید بازار و روند خنثی معاملات به خاطر حساسیت جایگاه شاخص‌کل و دلار است. از یک سو دلار در محدوده مقاومتی مهم 28 هزار تومانی قرار دارد و اگر بتواند جایگاه خود را در یک کانال بالاتر تثبیت کند، راه برای آغاز روند صعودی آن هموار می‌شود.

از سوی دیگر شاخص‌کل نیز پشت سد محدوده مقاومتی یک میلیون و 480 هزار واحد قرار دارد. هر یک از این دو هم منتظر یک محرک قوی برای سد شکنی هستند. شاخص‌کل نیم نگاهی به روند صعودی دلار دارد و اگر دلار بتواند به کانال 29 هزار تومان برسد، باید منتظر ورود شاخص‌کل به کانال 1.5 میلیون واحد باشیم.

دلار نیز این روزها از وضعیت نامشخص ریاست کل بانک مرکزی استفاده کرده  و در  اوایل کانال 28 هزار تومانی جاخوش کرده است. روی کاغذ و با توجه به تداوم روند افزایش نرخ تورم، دلار هم به مرز 30 هزار تومان نزدیک خواهد شد. اما مشخص شدن تکلیف رئیس کل بانک مرکزی و تکمیل تیم اقتصادی دولت می‌تواند بر روند نرخ ارز تاثیرگذار باشد.

سهامداران نیز بهتر است منتظر واکنش نرخ دلار و شاخص کل به محدوده‌های مقاومتی باشند و بعد از آن برای خرید و فروش تصمیم بکیرند.

  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید