رونمایی از یک عامل جدید!

بازگشت ترافیک پاییزه به خیابان‌های پایتخت

کدخبر: ۴۴۴۶۴۹
اقتصادنیوز: با وجود اینکه دانش‌آموزان تهرانی سال تحصیلی 1400 را در خانه آغاز کردند، اما شاهدیم که حجم ترافیک در روزهای نخست مهرماه در پایتخت افزایش چشمگیری داشته است.یک کارشناس ترافیک از 9 عامل برای ترافیک این روزهای پایتخت سخن می‌گوید.
 بازگشت ترافیک پاییزه به خیابان‌های پایتخت

به گزارش خبرنگار اقتصادنیوز ،نیمه دوم سال خیابان های تهران پر ترافیک‌تر از همیشه است. آغاز سال تحصیلی و افزوده شدن سفرهای آموزشی سبب افزایش ۳۰ درصدی بار ترافیکی در شهر تهران می شد.با توجه  بحران کرونا و تعطیلی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین دورکاری بسیاری ازکارکنان ادارات پیش‌بینی می‌شد که امسال شاهد ترافیک نیمه دوم سال نباشیم، با این حال در هفته نخست مهرماه 1400 به صورت محسوسی حجم ترافیک در پایتخت افزایش یافته ومدت زمان سفرهای درون شهری نسبت به نیمه نخست سال افزایش چشمگیری یافته است.شهرام جباری زادگان کارشناس حوزه ترافیک ۹ دلیل برای افزایش بار ترافیکی مهرماه مطرح می کند .

او درخصوص میزان افزایش ترافیک در روزهای اخیر می گوید :‌در ارتباط با میزان افزایش ترافیک این روزهای تهران باید چشمی راجع به آمار نظر داد؛ چراکه منابع موثقی که باید نسبت به انتشار آمار ترافیک و افزایش آن در این روزها اقدام کنند، متاسفانه نسبت به انتشار این آمار اقدام نکرده، گویی که آمارهای ترافیک هم آمارهای محرمانه‌ای شده که نباید به سمع و نظر مردم برسد. اما به صورت چشمی  وضعیت ترافیک تهران از هفته‌ آخر شهریور به این طرف و هفته‌ اول مهر وخیم‌تر شده و شاهد تشدید ترافیک در محدوده‌ی مرکزی تهران هستیم.

این  کارشناس برنامه ریزی شهری با بیان این که هفته‌ آخر شهریور شلوغ‌ترین هفته‌ سال 1400 در تهران از نظر ترافیک بوده و مشخصا روز 31 شهریور شلوغ‌ترین روز از نظر ترافیک در سال 1400 در تهران بوده است گفت : معمولا نیمه‌ دوم سال و پاییز و زمستان فصول پرترافیک سال است. این موضوع به دلایل و عوامل مختلفی برمی‌گردد که یکی از آنها پایان سفرهای تابستانی و حضور حداکثری شهروندان در تهران است و اساسا با تغییر فصل ما شاهد تغییر رفتار ترافیکی هم می‌شویم و این تغییر رفتار به‌ویژه در پایان تابستان و اول پاییز بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد:  امسال شاهد بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی نبودیم. هر سال به‌طور متوسط 4 میلیون سفر با بازگشایی و دانشگاه‌ها به سفرهای شهر تهران اضافه می‌شود، اما امسال این آمار به آمار سفرهای تهران اضافه نشده است؛ بنابراین چرا ترافیک این روزها انقدر سنگین شده؟ به نظرم می‌رسد که یکی از عمده‌ترین دلایل، کمبود محسوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی است چه به دلایل فنی و چه به دلایل مالی.

جباری زادگان اضافه کرد : دلایل فنی مثل فرسودگی ناوگان هم اتوبوسرانی و هم ناوگان ریلی از رده‌خارج‌شده مثل بسیاری از اتوبوس‌های تک‌کابین و دوکابین است به طور مثال 800 دستگاه اتوبوس دوکابین شهرداری به علت مشکلاتی که در مخازن شان دارند ، فعالیت نمی‌کنند و نیاز به تعمیر دارند. خیلی از واگن‌های مترو و قطارهای ملی از رده خارج شدند و نیاز به اورهال دارند و باید بازسازی کلی  شوند. بسیاری از اتوبوس‌های بخش خصوصی که عموما اتوبوس‌های تک‌کابین هستند به دلیل کاهش مسافرهای ناوگان اتوبوسرانی دیگر برایشان مقرون به صرفه نیست که در خطوط کار کنند و به همین علت فعالیت نمی‌کنند.

رویای ناتمام LRT ولیعصر/در اکوایران ببینید:

  این کمبود ناوگان منجربه این می‌شود که شهروندان از وسایل نقلیه‌ شخصی خودشان بیشتر استفاده کنند و احتمالا شهروندانی که وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی ندارند، از وسایل نقلیه‌ی نیمه‌عمومی مثل تاکسی یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند که به ترافیک بیشتر دامن می‌زند. یا کسی که هر دو امکان را ندارد، یک موتورسیکلت قسطی خریده و با موتورسیکلت جابه‌جا می شوند

این کارشناس حوزه ترافیک افزود:  موتورسیکلت با وجود اینکه به ظاهر ممکن است از نظر حجم وسیله فضای گسترده‌ای برای توقف نیاز نداشته باشد، اما حقیقت این است که با توجه به مانورهای غیرقابل‌پیش‌بینی، حرکات مارپیچ و تخلفات عدیده مثل عبور از مسیری که ممنوع است و تردد در محورهایی که نباید موتورسیکلت حرکت کند در عمل باعث آشفتگی و اعجاج بیشتری نسبت به وسایل نقلیه‌ی شخصی می‌شود.

او  حذف تدریجی دورکاری در ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های عمومی و خصوصی را یکی دیگر از عوامل ترافیک شهر تهران عنوان کرد و گفت :‌ حذف دورکاری باعث حضور حداکثری کارمندان ادارات و کارکنان این مراکز به سر کار شده که همین موضوع می‌تواند به ترافیک دامن بزند.

موضوع دیگری که خیلی موثر است و می‌تواند ازجمله عوامل افزایش ترافیک باشد، شاید کوتاه شدن ساعات روز است. معمولا در نیمه‌ی دوم سال که ساعات روز کوتاه می‌شود، لاجرم شهروندان فعالیت‌های روزانه خودشان را در ساعت‌های محدودتری تجمیع می‌کنند و همین موضوع باعث تشدید ترافیک روز می شود  ، ضمن اینکه شاید اعمال محدودیت‌های شبانه  بخشی از ساعات تفریحی شهروندان در ساعات شب به طول ساعات روز منتقل  شده که همین امر می‌تواند مزید بر علت باشد.

جباری زادگان با اشاره به این که  بازگشایی جسته و گریخته‌ برخی مراکز آموزشی مثل آموزشگاه‌ها، آموزشگاه‌های کنکور، مهدهای کودک و بعضی از مراکز آموزش عالی و همچنین برخی مراکز ورزشی که معمولا مورد استقبال جوانان و نوجوانان هست و بعضی مراکز فرهنگی و هنری مثل سالن‌های سینما، تئاتر و موزه‌ها   ازجمله دلایلی است که به تشدید ترافیک کمک کرده است گفت :‌نکته‌ دیگر که باید به آن توجه کنیم، انبوه مراجعات مردم به مراکز درمانی است و یا فرد بیمار یا خانواده و یا همراهان  که به مراکز مختلف بهداشتی و درمانی ازجمله بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب پزشکان، داروخانه‌ها و ... مراجعه می کنند و بسیاری ازاین مراکز آموزشی، مراکز ورزشی، مراکز فرهنگی و هنری و به‌ویژه مراکز درمانی در محدوده‌ی مرکزی تهران واقع شدند، طبیعتا این محدوده عارضه‌ی ترافیکی را بیشتر باید تحمل کند و شاهد تشدید بیشتر ترافیک در این محدوده هستیم.

این کارشناس برنامه ریزی شهر با بیان این که بخش قابل‌توجهی از کسانی که در تهران مستاجر هستند مجبور شدند که به جهت کرایه‌های بسیار بالابه حاشیه‌ی شهر سفر کنند گفت : طبیعتا این افراد هر روز مسیر بیشتری را نسبت به قبل می پیمایند که این پیمایش بیشتر به ترافیک بیشتر هم ختم می شود . عدم افزایش ظرفیت پارکینگ‌های عمومی و پارک حاشیه‌ای در تهران یکی دیگر از عوامل ترافیک این روزهای تهران می تواند باشد. با وجود اینکه کماکان خودروهای بیشتری هر روز وارد شهر می‌شوند و   وسایل نقلیه‌ی جدیدی به وسایل نقلیه‌ی موجود اضافه می‌شوند، این ظرفیت پارکینگ و توقف تهران ثابت است  .

به گفته وی به نظر می‌رسد تهران بدون اینکه شاهد بازگشایی مدارس باشد، اما شاهد گره ترافیکی   است؛ در معابر بزرگراهی، در شریان‌ها، در میدان‌های اصلی شهر و در بسیاری از محورهای درون شهر   به‌ویژه این تشدید ترافیک در مهر معطوف  به نقاط مرکزی شهر و عموما مناطق 6، 7، 10 و 11 را شامل می‌شود و محدوده‌ای که از قدیم به عنوان محدوده طرح ترافیک موسوم بوده ازجمله محورهایی است که بیشترین ترافیک را شاهد هستیم.

جباری زادگان به یک عامل تازه در ایجاد ترافیک تهران اشاره کرد و گفت :‌ متاسفانه سرقت‌های سریالی تاسیسات و تجهیزات ترافیکی به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی می تواند در افزایش بار ترافیکی تاثیر گذار باشد. به نظر می‌رسد برخی از ملزومات ترافیکی که می‌تواند راهنمای شهروندان و رانندگان برای رفت‌و‌آمدهای شهری باشد متاسفانه این روزها به سرقت می‌رود و   جایگزینی دیرهنگام آنها باعث به اشتباه افتادن  برخی شودو عملا به نظر می‌رسد درصدی از این ترافیک به همین موضوع سرقت‌های سریالی تاسیست و تجهیزات ترافیکی، معیوب و یا درواقع به نقصان این تاسیسات و تجهیزات برمی‌گردد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید