آخرین تحولات بازارهای جهانی

آیا رکود تورمی پیشران طلا می‌شود؟

کدخبر: ۴۴۳۹۸۹
اقتصادنیوز: قیمت طلا هنوز نتوانست خود را بالا بکشد. برخی معتقدند رکورد تورمی پیش روی دولت‌های بزرگ فرصت مناسب برای طلا را فراهم می‌کند، اما مقامات فدرال می‌گویند، به هیچ وجه نزدیک به یک دوره رکود تورمی نیستیم.
آیا رکود تورمی پیشران طلا می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز در ساعت 12 ظهر به وقت ایران قیمت بیت‌کوین روی 42 هزار و 419 دلار قرار داشت و تغییرات قیمتی آن نسبت به 24 ساعت گذشته مثبت بود. سرمایه بازار بیت کوین به 798 میلیارد دلار رسیده بود و بیشترین و کمترین قیمت آن در 24 ساعت گذشته حدود 4 درصد اختلاف داشتند.

بیت کوین

تغییرات قیمتی اتریوم نیز در 24 ساعت گذشته مثبت بود و قیمت آن به 2 هزار و 926 دلار رسیده بود. سرمایه بازار اتریوم 344 میلیارد دلار و اختلاف بیشترین و کمترین قیمت آن در 24 ساعت گذشته حدود 5.5 درصد بود.

دوره رکورد تورمی، فرصت پیش روی طلا

قیمت طلای جهانی این هفته عملکرد ضعیفی داشت. قیمت طلا در پایان معاملات روز گذشته روی 1734 دلار قرار گرفت. قیمت طلا در ساعت 12 و 16 دقیقه ظهر به وقت ایران 1741 دلار بود. قیمت طلا هنوز فاصله زیادی با مرز 1800 دلار داشت.

برخی تحلیل‌گران معتقد بودند، حجم زیاد بسته‌های محرک در دوران پاندمی آثار زیان‌بار خود را بر اقتصاد می‌گذارد، دولت‌ها با انقباضی کردن سیاست‌های پولی سعی می‌کنند تورم را کنترل کنند، اما احتمالا موفق به کنترل فوری تورم نخواهند شد و بازار سهام ضربه سنگینی در نتیجه انقباضی شدن فضای اقتصادی می‌خورد. در نتیجه یک دوره رکود تورمی برای اقتصادهای بزرگ رخ خواهد داد و قیمت طلا در این دوره فرصت مناسبی برای رشد خواهد داشت. در نقطه مقابل این دیدگاه یکی از مقامات فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری 5.8 درصد باشد و اقتصاد آمریکا به هیچ وجه نزدیک به یک دوره رکود تورمی نیست. این در حالی است که بدهی دولت آمریکا به سقف خود رسیده است و اگر اقدامی در این مورد انجام نشود دولت آمریکا عملا تعلیق خواهد شد. از گزینه‌های پیش رو افزایش سقف بدهی دولت است. رئیس خزانه‌داری آمریکا مدتی است که برای افزایش سقف بدهی مجاز دولت توسط قانون‌گذاران رایزنی می‌کند. به هر روی بروز بحران برای دولت‌های بزرگ معمولا به نفع قیمت طلا عمل می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید