گران ترین هفته وام مسکن در 9 ماه اخیر

عبور نرخ سود وام مسکن از 21 درصد

کدخبر: ۴۴۲۵۲۳
هفته پایانی تابستان چند رکورد مهم را در بازار وام مسکن به ثبت رسانید. نرخ سود موثر به بیشینه خود در 9 ماه اخیر رسیده و هزینه وام متاهلین از سطح 31 میلیون تومان عبور کرده است. با این حال هنوز دو تفسیر متفاوت در آینده قیمت ها در روزهای ابتدایی پاییز وجود دارد.
عبور نرخ سود وام مسکن از 21 درصد

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته پایانی تابستان چند رکورد کم سابقه در بازار مسکن به ثبت رسید. در این ماه رشد هفتگی قیمت رکورد ماهانه را ثبت کرده و نرخ سود وام توانست از مرز 21 درصد عبور کرده و در انتهای هفته به بیشینه خود در 9 ماه اخیر دست پیدا کند.

به طور کلی اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

قیمت متوسط اوراق تسه در این هفته به رکورد 65 هزار و 150 تومان رسیده و این امر موجب رکورد 9 ماهه هزینه ماه مسکن شد. 

هزینه خریداوراق مسکن

در ابتدای هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق 63  هزار تومان به دست آمده بود که نهایتا در انتها این رقم به 65 هزار و 150 تومان رسید. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها از حدود 17 میلیون و 680 هزار تومان به 18 میلیون و 240 هزار تومان رسید. این رقم در ابتدای هفته برای متاهلین 30 میلیون و 300 هزار تومان محاسبه شده بود که در انتها طی یک روند صعودی 31 میلیون و 270 هزار تومان برآورد شد.

روند صعودی اکید در قیمت اوراق سبب شد تا بیشترین قیمت وام در روز چهارشنبه 31 شهریور ماه به ثبت برسد که این رقم برای مجردین در 9 ماه گذشته بی سابقه بوده است.

میانگین هفت روزه هزینه وام مسکن برای متقاضیان نیز نشان می‌دهد مسیر این شاخص جهتی فزاینده دارد.به طور کلی متقاضیان وام مسکن به دلیل پرداخت دو هزینه در نهایت در طول 12 سال مسیری همگون با قیمت اوراق را پشت سر می گذارند. در همین رابطه در انتهای هفته هزینه نهایی مجردین برای باز پرداخت وام به 178 میلیون و 352 هزار تومان رسیده و برای متاهلین در سطح 331 میلیون و 196 هزار تومان برآورد می شود.

اوراق تسه

نرخ سود موثر

باتوجه به پرداخت دو هزینه متقاضیان در اخذ وام مسکن، نرخ سود موثر نیز متناسب با قیمت اوراق تغییر کرده و از حد اسمی خود فاصله می گیرد. 

در همین رابطه نرخ سود وام در هفته پایانی تابستان به 21.17 درصد رسیده و بیشترین رکورد را در 9 ماه اخیر به ثبت رسانید. این سطح با نرخ سود اسمی 17.5 درصد اعلام شده، تقریبا 3.67 واحد درصد فاصله دارد.میانگین هفتگی نرخ سود نیز مشخص می کند روند این متغیر روبه فزونی است.

اوراق تسه

روند روبه رشد هزینه وام مسکن

بررسی رشد هفتگی قیمت اوراق نشان از میزان افزایش هفتگی قیمت ها در هر مقطع دارد. در همین رابطه رشد هفتگی قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن نشان می دهد در میانه هفته جاری رشدهای 10 و 11 درصدی ثبت شده که بیشترین میزان این شاخص در ماه پایانی تابستان بوده است. این در حالی است که در روزهای پایانی هفته جاری میزان رشد رفتاری کاهشی را ثبت کرده است.

درنهایت به طور کلی از دو طریق می توان روند قیمت ها را در هفته آینده مورد تحلیل قرار داد.از یک سو روند افزایشی در میانگین هزینه وام مسکن و نرخ سود موثر حاکی از ادامه مسیر روبه رشد در روزهای آغازین پاییز 1400 داشته و از سوی دیگر روند نزولی در رشد هفتگی قیمت اوراق نشان دهنده احتمال توقف در مسیر افزایشی قیمت ها در روزهای آتی است.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید