«اقتصادنیوز» رشد اقتصادی بهار 1400 را بررسی کرد

هدیه اقتصادی جو بایدن به روحانی

کدخبر: ۴۴۱۷۱۴
اقتصادنیوز: تولید ناخالص بخش نفت و گاز در بهار 1400 نسبت به بهار 99 بالغ بر 23 درصد رشد داشته است، این رشد در میان بخش های اصلی اقتصاد، با اختلاف بالاترین رشد به ثبت رسیده است.
هدیه اقتصادی جو بایدن به  روحانی

به گزارش اقتصادنیوز ، بنا به گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی در سه ماه نخست سال جاری، تولید ناخالص داخلی ایران در بهار امسال حدود 347 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است، بر این اساس رشد اقتصادی کشور در نخستین فصل سال جاری نسبت به بهار سال گذشته بالغ بر 6 درصد برآورد می شود. همچنین تولید ناخالص داخلی بودن احتساب نفت نیز در بهار 1400 حدود 314 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. بررسی ها نشان می دهد به طور کلی رشد اقتصادی فصلی( نسبت به فصل مشابه در سال قبلی) در یکسال گذشته صعودی بوده است، این امر هم در مورد رشد اقتصادی کل و هم در مورد رشد اقتصادی بدون نفت صادق است.


گزارش اکوایران با تیتر «بانک مرکزی آمریکا بازارها را غافلگیر می‌کند؟» ببیند


 

رشد 6.2 درصدی در بهار 1400

تولید ناخلص داخلی اقتصاد ایران در فصل نخست سال 99 حدود 327 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده بود که اکنون این رقم در بهار 1400 به 347 هزار و 699 میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس حجم حقیقی اقتصاد ایران در بهار 1400 نسبت به بهار سال گذشته 6.2 درصد رشد داشته است. این در حالیست که رشد اقتصادی بهار 99 نسبت به بهار 98 منفی 0.7 درصد به ثبت رسیده بود. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در بهار امسال 4.7 درصد برآورد شده است.

همچنین رشد هزینه ناخالص داخلی در بهار امسال 7.4 درصد بوده است که این موضوع به معنی کاهش در موجودی انبار ها است. کاهش در موجودی انبار را می توان خبر خوبی تلقی کرد چراکه نشان می دهد رکود تقاضا در ایران در حال کم رنگ شدن است.

photo_2021-09-19_18-04-19

گروه خدمات؛ بزرگ ترین بخش اقتصادی

گروه خدمات با حجم بالغ بر 195 هزار میلیارد تومان در بهار امسال، بیشترین سهم را از اقتصاد ایران در میان بخش های اصلی اقتصاد دارد. به بیان ساده تر بالغ بر 56 درصد تولید ناخالص داخلی ایران در بهار 1400 در گروه خدمات شکل گرفته است. گروه صنایع و معادن نیز پس از گروه خدمات بیشترین سهم را با حجم بالغ بر 81 هزار میلیارد تومان دارد. گروه کشاورزی نیز که شامل بخش های کشاورزی و ماهیگیری، تولیدی به حجم 37 هزار میلیارد تومان در بهار امسال داشته است. کمترین سهم از تولید ناخلص داخلی نیز به گروه نفت و گاز تعلق دارد. ارزش افزوده این بخش در بهار 1400 بالغ بر 32 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

رشد بالغ بر 20 درصد در بخش نفت و گاز

در میان بخش های اصلی اقتصاد، گروه مربوط به استخراج و نفت و گاز در بهار امسال 23.3 درصد رشد داشته است، به بیان دیگر میزان فروش و استفاده نفت و گاز در اقتصاد ایران در بهار 1400 نسبت به بهار 99 بالغ بر 23 درصد افزایش داشته است. گروه خدمات نیز به عنوان بزرگ ترین بخش اقتصاد کشور در فصل اول امسال رشد 7 درصدی را تجربه کرده است. در سال گذشته به علت شوک کرونا به بخش خدمات رشد اقتصادی این بخش در بهار 99 منفی 2.5 درصد به ثبت رسیده بود، از همین رو رشد نسبتا بالای این بخش در بهار امسال را می توان ناشی از رشد منفی سال گذشته دانست. البته از سویی دیگر رشد 7 درصدی بخش خدمات در بهار 1400 نشان دهنده کم رنگ شدن شوکی و زیان هایی است که کرونا به این بخش در سال گذشته وارد کرده بود.

هدیه بایدن به روحانی

رشد بالای 20 درصد بخش نفت مرهون افزایش صادرات نفت است این افزایش بواسطه تعدیل تحریم ها پس از پیروزی جو بایدن رخ داده است بنابراین می توان گفت با پیروزی جو بایدن و تقویت توان صادراتی اقتصاد ایران رشد اقتصادی از این محل به طور قابل توجهی منبسط شده است. این انبساط موجب شد رشد اقتصادی در آخرین فصل کامل در دوران دولت روحانی به عدد بالایی برسد. شاید بتوان گفت بخش زیادی از رشد 6 درصد بهار مرهون نرمش تحریمی آمریکا در برابر فروش نفت و رونق گرفتن بخش خدمات بوده است. هدیه ای که اثر بایدن برای کارنامه  روحانی و دولت او به حساب می آید. در خصوص رشد بخش خدمات نیز نکته ای که در نگاه اولیه به نظر می رسد خروج از انقباض کرونایی است. کرونا در بهار سال قبل بخشی از فعالیت های خدماتی را به حالت تعلیق درآورد اما امسال از این تعلیق کاسته شد یا مشاغل خدماتی توانستند خود را با این پدیده تطبیق دهند. به همین دلیل بخش خدمات نیز در بهار سال رشد مثبتی را پشت سرگذاشته است.

photo_2021-09-19_18-38-10

رشد منفی در بخش کشاورزی

تنها بخشی که در میان گروه های اصلی اقتصادی در بهار امسال رشد منفی را تجربه کرده است، گروه کشاورزی با رشدی معادل با منفی 0.9 درصد است. این در حالیست که بخش کشاورزی در تمامی فصول قبل رشد اقتصادی مناسب و قابل قبولی را تجربه کرده بود. دیگر بخش اقتصادی، گروه صنایع و معادن نیز در بهار 1400 رشد معادل با 2.1 درصد را به ثبت رسانده است. این در حالیست که گروه صنایع و معادن در سال گذشته به طور متوسط رشد بالغ بر 7 درصد را تجربه کرده بود، به عنوان مثال در زمستان 99 این بخش رشد 10 درصدی را تجربه کرده بود.

photo_2021-09-19_18-38-07

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید