گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام؛

ثبت سومین سقوط بزرگ شاخص‌های بورس تهران در سال 1400

کدخبر: ۴۴۱۳۶۷
اقتصادنیوز: امروز 27 شهریور 1400 سومین سقوط بزرگ شاخص کل و شاخص هم‎‌وزن بورس تهران ثبت شد.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس سومین ریزش بزرگ سال جاری را ثبت کرد و 37 هزار و 991 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 450 هزار واحد رسید.  

بورس

سقوط بزرگ

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در 30 دقیقه ابتدایی نزدیک به 9 هزار واحد ریزش کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 37 هزار و 991 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 450 هزار و 221 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 10 هزار و 533 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 439 هزار و 932 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 528 واحد افت کرد و به رقم 21 هزار و 468 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 82 نماد رشد قیمت داشتند که 54 نماد بورسی و 28 نماد فرابورسی بودند. همچنین 415 نماد کاهش قیمت داشتند که 300 نماد بورسی و 115 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 16 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 83 درصد بازار افت قیمت داشتند.

تداوم خروج پول حقیقی 

روز شنبه برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 845 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد 103 درصدی داشته است.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 72 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، رمپنا (گروه مپنا) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

روز شنبه نمادهای «فولاد»، «کگل» و «فملی» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «میدکو»، «شستا» و «تنوین» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «بپاس» و «آریا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فجهان»، «غصینو» و «دماوند» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و فولاد و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز مدیریت، دی و فجهان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 43 درصد رشد کرد و در رقم هزار و 251 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 578 درصد افزایش یافت و 468 میلیارد تومان شد.

شرکت پارس فولاد سبزوار (فسبزوار) با صف‌ خرید 414 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فسبزوار،   نمادهای کیمیاتِک (آریان کیمیا تک) و فجهان (مجتمع جهان فولاد سیرجان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 47 میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، حسیر (شرکت ریل سیر کوثر) و کماسه (شرکت تامین ماسه ریخته گری) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 27 هزار و 314 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 23 درصد کاهش یافته است. 

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 394 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات اوراق بدهی نیز که 63 درصد ارزش کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد به 17 هزار و 237 میلیارد تومان بالغ شد که افت 27 درصدی را نسبت به روز چهاشنبه نشان می‌دهد.

شستا صدرنشین جدول ارزش معاملات

در معاملات امروز شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 159 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد وملی و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد 719 میلیون و 125 هزار و 157 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. کرمان و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید