رصد بازار خودروهای داخلی

افت قیمت خودرو در آخرین روزهای تابستان + جدول

کدخبر: ۴۴۱۰۱۳
اقتصادنیوز: انتظار برای تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در هفته اخیر موجب نوعی بلاتکلیفی دراین بازار شده بود.
افت قیمت خودرو در آخرین روزهای تابستان + جدول

به گزارش اقتصادنیوز ؛ این طرح هرچند پس از ماه ها انتظار از مجلس مهر تایید دریافت کرد، اما حالا باید در صف انتظار برای دریافت موافقت شورای نگهبان قرار بگیرد، در طرح اولیه شورای نگهبان به بند 4 این طرح که مربوط به خودروهای هیبرید می شد ایراد گرفت و آن را نقض قانون اقتصاد مقاومتی اعلام کرد. مجلس یازدهم هم برای اینکه بتواند این مشکل را رفع کند چهار تبصره برای این بند تصویب کرد که براساس تبصره 2 این طرح واردات خودرو مشروط به صدور مجوز شورای رقابت خواهد بود و این شورا هر 6 ماه براساس نیازسنجی بازار مجوز واردات خودرو را صادر خواهد کرد. بندی که چندان به مذاق فعالان بازار خودرو خوش نیامد. به گفته فعالان بازار خودرو این بند علاوه بر آنکه ایجاد رانت خواهد کرد اثر قیمتی این طرح در بازار را نیز کاهش خواهد داد. حال باید دید که در روزهای آینده بازار به این طرح چه واکنشی نشان خواهد داد، و بازار تا چه میزان شکل نزولی به خود خواهد گرفت.

در این خصوص برخی از فعالان بازار خودرو معتقدند تصویب این طرح از سوی مجلس یک شوک به بازار خودرو وارد خواهد کرد، اما این شوک شاید چندان طولانی مدت و عمیق نباشد، چرا که هنوز مشخص نیست شورای نگهبان چه واکنشی به این طرح نشان خواهد داد.   

علاوه بر طرح ساماندهی بازار خودرو  عوامل دیگری نیز در هفته سپری شده بر بازار خودرو اثرگذار بوده است. عواملی که بخش عمده آن مرتبط با حوزه سیاست خارجی بود. در این هفته دو سفر سیاسی مهم به کشور صورت گرفت، سفر اول به ورود نخست وزیر عراق به کشور مربوط می شد و دومی به ورود رییس کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران باز می گردد که این دو سفر نیز در بازار سرمایه ای اثرگذار بود و موجب شد تا بازار خودرو، نوسان اندک قیمتی را تجربه کند.

 روند بازار خودرو

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در هفته گذشته خودروهای پرتیراژ داخلی بیش از آنکه رشد قیمت را تجربه کنند ثبات و افت قیمت در بازار را تجربه کردند. رصد بازار خودروهای داخلی نشان دهنده آن است که رشد قیمت خودروهای داخلی در مدت زمان مورد بررسی به یک درصد هم نرسید و به این طریق بیشترین رشد قیمت ثبت شده برای پرتیراژهای داخلی حدود 6 درصد بوده. اما در مقابل پرتیراژهای داخلی افتی 5.6 درصدی را در این مدت تجربه کردند که با این شرایط می توان گفت افت قیمت خودروهای پرتیراژ بر رشد قیمت آنها در هفته سپری شده چربیده است.

به گفته فعالان بازار خودرو در این هفته برخی از خودروهای پرتیراژ رشد 1 میلیون تومانی در بازار داشتند و برخی دیگر بدون تغییر در بازار عرضه شدند اما در این مدت افت قیمت ثبت شده برای خودروهای داخلی به 2 تا 9 میلیون تومان می رسد.

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در هفته سپری شده، رشد قیمت به « کوییک معمولی» ، « پژو 206 تیپ 5 » ، « سمند LX»  اختصاص داشت.

در این هفته، چهار خودروی «شاهین »، «کوییک معمولی»، « پژو 206 تیپ 2»، «پژو 206 صندوقدار» و «سمند LX با موتور EF7» تغییری در بازار ثبت نکردند.

این در حالی بود که بیشترین افت قیمت به «ساینا» رسید و این خودرو در این هفته افتی 9 میلیونی را ثبت کرد. «تیبا صندوقدار » نیز افتی 2 میلیونی را تجربه کرد و «کوییک R» و «تیبا 2» معمولی هم افتی یک میلیونی در بازار داشتند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته است؟ براساس ارزیابی بازار، کوییک معمولی هفته سپری شده را با رشد یک میلیونی با قیمت 171 میلیون تومان سپری کرد و «کوییک R  »  نیز در این مدت افت یک میلیون تومانی داشت و 175 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.

شاهین 26

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت 268 میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد، اما براساس قیمت های جدید اعلامی از سوی شرکت های خودروساز قیمت کارخانه ای شاهین  به 291 میلیون تومان رسید و رشدی 23 میلیون تومانی را تجربه کرد.

به گفته فعالان بازار خودرو هر چند این خودرو به صورت محدود در بازار عرضه شده و اندک شماری از آنها از رهن کارخانه خارج شده اند با این شرایط می توان گفت در حال حاضر این خودرو در بازار 353 تا 360 میلیون تومان قیمت گذاری می شود، اما با توجه به اینکه هنوز سند شاهین در رهن است و بسیاری تمایل به خرید و فروش های متفرقه ندارند نمی توان قیمت قطعی این خودرو را اعلام کرد.

در اکوایران ببینید:قیمت خودروی صفر کیلومتر در ایران و جهان

قیمت محصولات پژو در بازار

خانواده «پژو 206» نیز هفته گذشته را در بازار هم رشد قیمت و هم افت قیمت داشتند. براساس ارزیابی های صورت گرفته «206 تیپ 2» در بازار 251 میلیون تومان قیمت گذاری شد و تغییر قیمتی در بازار نداشت. از سوی دیگر  «پژو 206 تیپ 5» نیز در هفته سپری شده رشد یک میلیونی را ثبت کرد و قیمت آن به 292 میلیون تومان در بازار رسید. «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 نیز در هفته سپری شده بدون تغییر در بازار 283 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

پژو 26

قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی بازار محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که «سمند lx با موتورEF7  »   هفته سپری شده را با بدون تغییر در بازار به پایان رساند و در مدت زمان مورد بررسی با قیمت 260 میلیون تومان در بازار عرضه شد. «سمندlx » نیز در مدت زمان مورد بررسی رشد یک میلیونی را تجربه کرد و قیمت آن به 243 میلیون تومان رسید. اما «سورن پلاس» در هفته سپری شده افت دو  میلیون تومانی داشت و در بازار به 310میلیون تومان قیمت گذاری شد.

سمند 26

قیمت تیبا در بازار

اما در میان پرتیراژهای داخلی در هفته سپری شده، خانواده تیبا شاهد افت یک تا دو میلیونی در بازار بودند  و  ساینا هم رکورد افت قیمت در بازار را شکست و  افت 9 میلیون تومانی را تجربه کرد و با قیمت 150 میلیون تومان قیمت گذاری شد. در این مدت قیمت «تیبا صندوقدار» در بازار با افت دو میلیونی به 147 میلیون تومان رسید. «تیبا2» معمولی نیز در بازار افتی یک میلیونی را تجربه کرد و 158 میلیون تومان قیمت خورد.

ساینا 26

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید