نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 26 شهریور

پناهندگان افغانستانی بیمه می‌شوند

کدخبر: ۴۴۱۰۴۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات26 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:پیشنهاد ایران برای تولید متناسب با قیمت 21 دلار در هر بشکه
پناهندگان افغانستانی بیمه می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

26 شهریور 1371؛ پیشنهاد ایران برای تولید متناسب با قیمت 21 دلار در هر بشکه

پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در مورد بررسی نقش کاهش ارزش دلار و تورم جهانی در پایین آمدن درآمد کشورهای عضو اوپک با استقبال وزیران نفت شرکت‌کننده در نهمین اجلاس کمیته نظارت این سازمان قرار گرفت.

ایران پیشنهاد خود را برای یافتن راه تولید متناسب و قیمت بالا (21 دلار برای هر بشکه) ارائه دد که به گفته کارشناسان، کشورهای لیبی، الجزایر و ونزوئلا از موضع ایران حمایت کرده‌اند.

کارشناسان نفتی می‌گویند، در اجلاس ژنو، ایران از موضع بسیار نیرومندی برخوردار است؛ چراکه با شروع بهره‌برداری از حوزه نفتی «سلمان» در فلات قاره خلیج فارس، ظرفیت تولیدی ایران به بالای چهار میلیون بشکه در روز می‌رسد و اگر قرار بر این باشد که سقف‌های تولید، متناسب با ظرفیت کشورها تعیین شود، جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند درخواست تولید چهار میلیون بشکه در روز ارائه کند.

«سوبروتو» دبیرکل اوپک گفت: در پی پیشنهاد بررسی مسائل کاهش ارزش دلار، کارشناسان برآورد کرده‌اند که شاخص قیمت‌های اوپک 6 درصد کاهش داشته و در همین حال افزایش قیمت نفت تنها 2.5 درصد بوده است که وزیران نفت درباره آن به تفصیل بحث می‌کنند.

26 شهریور 1381؛ مهلت یک ماهه وزیر اقتصاد به بانک‌ها برای ارائه برنامه مقابله با تخلف

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها تاکید کرد: برای جلوگیری از سو‌ء‌استفاده‌ها، اختلاس‌ها و تخلفات در سیستم بانکی ضروری است «حساب مرکز» بانک‌ها به روز نگهداری می‌شود.

طهماسب مظاهری در این نامه افزود: «حساب مرکز» نقطه ثقل معاملات، دریافت و پرداخت‌ها، اعتبارات و تسهیلات اعطایی، نقل و انتقال‌های پولی و عملیات بانکی است و حقوق مشتریان با ثبت و ضبط در این حساب مشخص می‌شود.

برابر اطلاعات موجود، این حساب در اکثر بانک‌ها «به‌روز» نیست و مغایرت‌های ناشی از عملیات بانکی بین شعب به موقع شناسایی و تسویه نمی‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین اظهار کرد: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد اکثر تخلف‌ها، اختلاس‌ها و سوء‌استفاده‌های بانکی، ریشه در این مغایرت‌ها دارد یا از آن بهره نمی‌گیرد. لذا طراحی و استقرار نظام کنترل «حساب مرکز» به نحوی که هر روز کنترل و بررسی شود و اقلام مغایرت ردیابی و تسویه شود و عمل مغایر همان زمان روشن شود، اقدامی ریشه‌ای و اساسی در مبارزه با تخلف سودجویان و اختلاس در نظام بانکی است.

مظاهری به مدیران عامل بانک‌ها مهلتی یک ماهه برای ارائه برنامه زمان‌بندی هر بنک برای استقرار «سیستم‌های کنترلی» موردنیاز تعیین کرد.

در اکوایران ببینید:چرا کرونا به افغانستان حمله نمی کند ؟

سقف مجاز سهم بانک در شرکت‌ها 10 درصد تعیین شد

مجمع عمومی بانک‌ها به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به آنها را از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف به صورت مدیریتی، مستقیم و یا غیرمستقیم منع کرد. بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری آنها براساس این مصوبه مکلفند برای تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری‌های موجود و سهام بورسی خود به تناسب و به‌تدریج ظرف مدت یک سال و برای سهام غیربورسی حداکثر تا پایان برنامه سوم توسعه اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی نسبت به فروش آنها اقدام کنند.

این مصوبه می‌افزاید: بانک‌ها همچنین موظفند سبد سرمایه‌گذاری‌های خود را به سرمایه‌گذاری‌ سبد سهام و حداکثر تا 10 درصد سهام هر شرکت و بدون داشتن حق انتخاب مدیر تبدیل کنند.

این مصوبه شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها نیز می‌شود.

26 شهریور 1391؛ پناهندگان افغان بیمه می‌شوند

وزیر کشور با بیان اینکه برای اولین بار در جامعه جهانی، ایران پناهندگان خود را تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌دهد، گفت: پناهندگان افغان جزو اولین پناهندگانی هستند که در ایران تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

مصطفی محمد نجار در دیدار با گوترش، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در امور پناهندگان با بیان اینکه ایران به دلیل پایبندی به مسائل اسلامی و انسانی میزبان پناهندگان کشورهای همسایه است، گفت: ایران حائلی میان پناهندگان افغان و کشورهای غربی است و درواقع بخش زیادی از این هزینه‌ها را ما به خاطر کشورهای غربی هزینه می‌کنیم و ضرورت دارد که همه در این هزینه‌ها سهیم شوند و به ایران کمک کنند.

انقراض نسل خودروهای ارزان

با اتفاقاتی که برای نرخ ارز در هفته گذشته افتاد، بازار خودرو کشور رسما با  خودروهای زیر 10 میلیون تومانی خداحافظی کرد تا دیگر عملا «خودرو ارزان» در آن به چشم نیاید.

تصور مشتریان ایرانی از «خودرو ارزان» محصولی زیر 10 میلیون بوده و هست و حال که دیگر قیمت تمام خودروهای داخلی از مرز 10 میلیون تومان گذشته باید گفت بازار دیگر «خودرو ارزان» ندارد. روزگاری خودروهایی مانند پیکان، ام‌وی‌ام و پراید قیمتی زیر 10 میلیون تومان داشتند و از آنها با نام محصولات ارزان یاد می‌شد، اما حال اولی سال‌هاست از رده خارج شده، دومی سه سالی می‌شود به بالای 10 میلیون رسیده و سومی نیز هفته گذشته خود را از این مرز رد کرد تا نسل ارزان‌ها در بازار خودرو منقرض شود.

در حال حاضر ارزان‌ترین خودرویی که می‌توان در بازار کشور پیدا کرد پراید 131 است که 10 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد.

اتفاق ناخوشایند دیگری که رخ داده، تنوع اندک در محدوده قیمتی 10 تا 15 میلیون تومان بازار است، به‌نحوی‌که هم‌اکنون تنها پراید و ام‌وی‌ام در این محدوده عرض اندام می‌کنند و دیگر خبری از تیبا نیست.

شرایط بازار به شکلی پیش رفته که در حال حاضر بیشتر خودروها در محدوده قیمتی 15 تا 25 میلیون تومان قرار گرفته‌اند و ارزان‌ترین آنها تیبای 15 میلیون و 500 هزار تومانی است و گران‌ترین‌شان نیز پژو 206.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید