روند نرخ سود در دو هفته اخیر شهریورماه؛

افزایش هزینه وام مسکن مجردها و متاهلین +نمودار

کدخبر: ۴۴۰۸۰۹
نوسانات هزینه وام مسکن در دو هفته اخیر شهریور ماه نشان می دهد هزینه وام پس از دو هفته با برخورد به کف دوباره به کانال 14 روز گذشته خود بازگشت پیدا کرده است. کاهش و افزایش در آمارهای قیمت اوراق در نهایت هزینه وام مسکن را در سطح 20.7 درصد قرار داد.
افزایش هزینه وام مسکن مجردها و متاهلین +نمودار

 به گزارش اقتصادنیوز، اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که متقاضیان وام می توانند با خرید آنها بدون ایستادن در صف وام مسکن را از بانک مسکن خریداری کنند.

روند قیمت این اوراق نشان میدهد که هزینه وام برای متقاضیان پس از مسیری نزولی دوباره افزایش یافته و به این رقم در دو هفته قبل خود بازگشت پیدا کرد.

قیمت اوراق برای دریافت وام مسکن از 56 هزار  و 900 تومان روندی صعودی داشت و در نهایت در آخر هفته به 60 هزار و 490 تومان رسید. با اینکه هزینه اوراق در این هفته نوساناتی را تجربه کرد اما در نهایت نرخ سود وام مسکن طی نوسانات هفتگی سرانجام در نزدیکی سطح 20.7 درصد قرار گرفت.

هزینه خریداوراق مسکن

در ابتدای هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق 56 هزار و 900 تومان به دست آمده بود که نهایتا در انتها این رقم به 60 هزار و 490 تومان رسید. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در محور 16 میلیون و 500 هزار تومان نوسان داشته است و دامنه این نوسانات نهایتا 200 هزار تومان بوده است. برای متاهلین نیز وضعیت به همین شکل بوده و حول محور 28 میلیون و 700 هزار تومان هزینه وام مسکن تغییر می کرده است.

بررسی قیمت اوراق از هفته دوم شهریور ماه تا کنون نشان میدهد هزینه وام در روزهای ابتدایی هفته دوم شهریور روند نزولی خود را آغاز کرده و در میانه هفته سوم دوباره سیر صعودی گرفت. این اقدام موجب شد تا هزینه وام برای مجردین از سطح 16 میلیون و 800 هزار تومان به مرور کاهش پیدا کند. در 20 شهریور این هزینه به کف برخورد کرده و پایین تر از 16 میلیون تومان قرار گرفت. پس از برخورد به کف مسیر هزینه وام دوباره صعودی شده  اکنون در چهارشنبه 24 شهریور ماه به بیشینه خود دراین مدت دست پیدا کرده است. تغییرات هزینه کشف شده قیمت اوراق موجب شد تا هزینه نهایی وام مسکن برای مجردین در روز چهارشنبه برابر با 177 میلیون تومان و برای متاهلین معادل با 328 میلیون و 900 هزار تومان به دست آید.

اوراق تسه

نرخ سود موثر

با توجه به اینکه خریداران وام مسکن نیازمند پرداخت دو هزینه برای اخذ وام هستند، نرخ سود دیگر در میزان اسمی ثبت شده نخواهد بود . این میزان را بانک مسکن 17.5 درصد اعلام کرده اما در هفته اخیر برای مجردین و متاهلین در حد 20.7 درصد رقم خورده است.

یعنی تقریبا 3.2 واحد درصد از آنچه ثبت اسمی شده است بیشتر است.

اوراق تسه

همنوایی رشد ماهانه با هزینه وام مسکن

 بررسی قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در هفته های اخیر نشان می دهد موازی با تغییرات روزانه در هزینه وام مسکن رشد ماهانه قیمت اوراق نیز روندی مشابه را سپری کرده است.

به این معنا که در روز 13 شهریور ماه رشد ماهانه قیمت اوراق برابر با 0.1 درصد به ثبت رسیده بود. این رشد در روزهای دیگر کمتر از صفر شده و در حقیقت نسبت به یک ماه قبل خود افت پیدا کرد.

روند آماری از رشد ماهانه هزینه وام مسکن نشان میدهد در روز 20 شهریور ماه رشد ماهانه قیمت اوارق برابر با منفی 7 درصدبوده که با افزایش مجدد هزینه وام رشد ماهانه قیمت اوراق نیز تغییر کرده است.

عامل این همخوانی در روند قیمت اوارق و رشد ماهانه آن ها می تواند اشاره به روند ثابت قیمت اوراق تسه در مرداد ماه داشته باشد.

در نتیجه اگر همچنان روند رشد قیمت ها و هزینه وام مسکن رفتار خود را ادامه دهند احتمالا باید در انتظار روزهای افزایشی در هزینه اوراق تسهیلات بانک مسکن باشیم.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید