محتوای گفت‌وگوی ۹۰ دقیقه‌ای رهبران ۲ ابرقدرت اقتصادی

هدف بایدن از گفت‌وگو با شی در اوج تنش‌ها

کدخبر: ۴۳۹۵۴۴
اقتصادنیوز: جو بایدن و شی جین پینگ رهبران دو اقتصاد بزرگ جهان پس از تقریباً هفت ماه از ارتباط مستقیم پیشین، در گفت‌وگوی تلفنی در مورد موضوعاتی که منافع ایالات متحده و چین دچار «همگرایی ، واگرایی» شده‌اند رایزنی کردند.
هدف بایدن از گفت‌وگو با شی در اوج تنش‌ها

به گزارش اقتصادنیوز ، رئیس جمهور آمریکا جو بایدن پس از حدود ۷ ماه صبح جمعه با شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت‌وگو کرد.

کایلی اتوود خبرنگار سی‌ان‌ان گزارش داد:‌ تماس رهبران آمریکا و چین در حالی است که روابط بین دو کشور در ماه های اخیر به ویژه در فضای سایبری همچنان متشنج بوده و ایالات متحده، چین را به سوءاستفاده گسترده از فضای سایبری از جمله هک گسترده سیستم ایمیل مایکروسافت و دیگر حملات باج افزاری متهم کرده است.

محتوای یک تماس طولانی، محترمانه، خودمانی و صریح

در ادامه این تماس که توسط کاخ سفید انجام شد، آمده است: «دو رهبر یک بحث استراتژیک وسیع داشتند که طی آن در مورد زمینه هایی که منافع ما در آن همگرایی دارد و زمینه هایی که منافع، ارزش‌ها و دیدگاه‌های ما با هم متفاوت است بحث کردند. آنها توافق کردند که در مورد هر دو مجموعه موضوعات به طور آشکار و مستقیم مشارکت کنند. این بحث، همانطور که رئیس جمهور بایدن روشن کرد، بخشی از تلاش مداوم ایالات متحده برای مدیریت مسئولانه رقابت بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین بود."

آمریکا+و+چین

دولت بایدن اعلام کرده که قصد دارد رویکرد سختگیرانه‌ای را در قبال چین داشته و به نوعی رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق را ادامه دهد ، اما این کار را با هماهنگی متحدان خود انجام می دهد و امیدوار است پارامترهایی را تعیین کند که به کشورها اجازه دهد نگرانی خود را ابراز کنند، و در مواردی که اختلاف نظر وجود دارد اما با توجه به اینکه به نفع هر دو کشور است، با یکدیگر کار کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی چین، شینهوا، شی به بایدن گفت: «سیاست آمریکا در قبال چین "مشکلات جدی" برای روابط این دو کشور ایجاد کرده است. اگر چین و آمریکا با هم همکاری کنند ، هر دو کشور و جهان سود خواهند برد؛ اگر چین و آمریکا با یکدیگر مقابله کنند ، هر دو کشور و جهان متضرر خواهند شد».

براساس گزارش شینهوا، شی افزود: «رابطه چین و آمریکا یک سوال انتخابی نیست که آیا باید انجام شود، اما اینکه چگونه این کار را به خوبی انجام دهیم، یک سوال ضروری است». رهبر چین گفت که دو کشور می توانند برای "ارتقای هماهنگی و همکاری" در موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی، کووید -19 و سایر مسائل بین المللی به گفتگو ادامه دهند.

این برای دومین بار است که رهبران از زمان آغاز به کار رئیس جمهور بایدن با یکدیگر تلفنی صحبت می کنند. اولین تماس حدود هفت ماه پیش بود که بایدن در آن پارامترهای تعامل را تعیین کرد، اما چین با مقامات آمریکایی در مرحله عمل به گونه ای برخورد نکرد که دولت بایدن را "راضی" کند.

در جریان اولین مواجهه دولت بایدن با مقامات چینی در اوایل سال جاری، دو طرف زدوخوردهای دیپلماتیک را که به ندرت جلوی دوربین‌ها نمایش داده می‌شود، مبادله کردند. مقامات دولت بایدن گفتند که قصد دارند به مسائل و مناطق مورد نگرانی عمیق آمریکا در مورد اقدامات چین بپردازند، که این باعث واکنش تهاجمی مقامات چینی شد.

نبرد ارقدرت‌ها / چین و آمریکا و چین

به گفته یک مقام ارشد دولت که پیش و پس از تماس با خبرنگاران صحبت کرد، بایدن در جریان گفتگوی تقریباً ۹۰ دقیقه‌ای به مسائل سایبری پرداخت و عموماً سعی کرد "بحث گسترده و استراتژیک" در مورد نحوه مدیریت روابط رقابتی ایالات متحده و چین داشته باشد تا از درگیری جلوگیری شود. این مقام، لحن این تماس را که بایدن از محل اقامت در کاخ سفید گرفته، "محترمانه، خودمانی و صریح" توصیف کرد.

این مقام ارشد دولت آمریکا قبل از تماس گفت: «ما همچنان معتقدیم که تعیین پارامترها و گاردریل‌هایی برای رقابت و نیز حفظ خطوط ارتباطی باز، بسیار مهم است. اما این تعاملات در سطح پایین چندان مثمر ثمر نبوده است و صادقانه بگویم که ما از عملکرد خود راضی نبوده‌ایم. با توجه به این واقعیت که رویکرد منسجم ما از ابتدا در زمینه مدیریت مسئولانه رقابت و حفظ خطوط ارتباطی بوده است، نشان می دهد رئیس جمهور بایدن اهمیت مشارکت مستقیم با رئیس جمهور شی در این مسائل را درک کرده است».

هدف بایدن از دومین تماس با شی پس از ۷ماه تنش

 

این مقام افزود «با توجه به قدرت متمرکز شی به احتمال زیاد تعامل در سطح رهبر چیزی است که برای به پیش بردن توپ، مورد نیاز است.»

در مورد مسائل خاص تنش بین دو کشور ، این مقام لیست کاملی ارائه نکرد اما گفت که کره شمالی و ایران می‌توانند در زمینه بحث گسترده روابط مورد بحث قرار گیرند. به گفته این مقام ، هدف کلی دستیابی به "وضعیت ثبات میان آمریکا و چین" بود. اما با توجه به اینکه بایدن رقابت‌های آمریکا و چین را در ماه های اخیر به عنوان نبردی بین دموکراسی و خودکامگی تلقی کرده است، این کار بزرگی خواهد بود. این مقام گفت که دولت انتظار ندارد بایدن از چین "درخواست خاصی" داشته باشد و در پی این تماس ، صرفاً انتظار می‌رود که رهبران در مورد "رویدادهای جهانی" از جمله در مورد افغانستان و طالبان صحبت کنند.

به نوشته سی‌ان‌ان، در اوایل این هفته، چین اعلام کرد که تقریبا 31 میلیون دلار غذا، منابع برای آب و هوایی زمستانی، واکسن و دارو به کشور افغانستان تحت کنترل طالبان ارائه می‌دهد و سفارت خود را در آنجا باز نگه می‌دارد. انتظار می رود بایدن و شی در یک مقطع زمانی با یکدیگر ملاقات کنند، اما این مقام رسمی انتظار نداشت که برنامه مشخصی از طریق این تماس برای دیدار رهبران اعلام شود.

همچنین الجزیره گزارش داد: پیش از این تماس ، یک مقام ارشد دولت گفت کاخ سفید از تعاملات اولیه با پکن ناراضی است. این مقام ، که مجاز به اظهارنظر عمومی نبود و خواست نامش فاش نشود ، گفت: مقامات کاخ سفید امیدوارند که تماس مستقیم از سوی بایدن مفید واقع شود.

این مقام کاخ سفید گفت بایدن به شی صراحتاً گفت که وی قصد ندارد از سیاست دولتش برای فشار بر چین در زمینه حقوق بشر و سایر زمینه هایی که معتقد است چین خارج از هنجارهای بین المللی عمل می کند، دور شود.

در ماه ژولای، وندی شرمن ، معاون وزیرخارجه با لیست طولانی از خواسته‌ها و شکایات روبرو شد، از جمله اتهاماتی مبنی بر تلاش ایالات متحده برای مهار و سرکوب توسعه چین. زی فنگ، از معاون وزیر خارجه آمریکا خواست "ایالات متحده طرز فکر بسیار اشتباه و سیاست خطرناک خود را تغییر دهد."

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که بایدن در این تماس پیغام خود را اینگونه اعلام کرده است که «دولت او می خواهد اطمینان حاصل کند که این رقابت همچنان رقابتی است و ما در آینده هیچ شرایطی را نخواهیم داشت که در آن وارد درگیری ناخواسته شویم».

هفته گذشته ، وانگ یی، وزیر امور خارجه به جان کری ، نماینده بایدن در امور اقلیمی هشدار داد که وخامت روابط آمریکا و چین می‌تواند همکاری آنها در زمینه تغییرات آب و هوایی را تضعیف کند. وانگ به کری، که برای گفتگوهای اقلیمی با همتایان چینی خود به تیانجین سفر کرده بود، گفت که چنین همکاری را نمی‌توان از روابط گسترده‌تر جدا کرد و از ایالات متحده خواست تا برای بهبود روابط خود اقداماتی انجام دهد.

US CHINA War

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید