گزارش شامخ مرداد ماه منتشر شد

معرفی 4 عامل اثرگذار در رکودبخش تولید

کدخبر: ۴۳۹۰۸۳
اقتصادنیوز: رصد شاخص مدیران خرید از بخش صنعت در مرداد سال جاری نشان از آن دارد که «تعطیلات ناشی از پیک پنجم کرونا»، «افزایش شدید نرخ ارز»، «نااطمینانی از شرایط بعد از انتخابات و ادامه قطعی برق در برخی استان‌ها» و «تعطیلات تابستانی» موجب شده تا بخش تولید همچنان با رکود دست بگریبان هستند.
معرفی 4 عامل اثرگذار در رکودبخش تولید

به گزارش اقتصادنیوز ؛ به طورکلی در مرداد ماه تولیدکنندگان بخش صنعت همچنان با روند کاهشی در شاخص تولید، سفارشات و موجودی مواد اولیه روبرو بوده اند که نشان می دهد همچنان مانند ماه قبل رکود شدید در اکثر بخشهای تولیدی وجود داشته است.

بر اساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در مردادماه عدد ۴۵.۲۴ به دست آمده است و همچنان روند کاهشی در بخش صنعت وجود دارد اما شدت کاهش آن اندکی نسبت به تیرماه ملایم‌تر است.

111

شاخص مدیران خرید در بخش صنعت

براساس ارزیابی های صورت گرفته در بین زیرشاخص‌های اصلی شاخص صنعت، فقط «سرعت انجام و تحویل سفارش» و «میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی» عدد بالای ۵۰ را به ثبت رسانده و سایر زیرشاخص‌ها زیر 50 بوده‌اند و در این میان شاخص  «مقدار تولید محصولات کمترین» مقدار را داشته است. در تیرماه به‌جز صنایع فراورده‌های نفت و گاز، چوب، کاغذ و مبلمان و صنایع کانی غیرفلزی بقیه رشته فعالیت‌ها در رکود بوده و عدد شاخص کل صنعت برای آن‌ها زیر ۵۰ بوده است.

شاخص مقدار تولید محصولات در مرداد (40.26) همچنان کاهشی و با شدت بیشتر نسبت به تیرماه کاهش داشته است و طی 31 ماه گذشته از بهمن 97 (به‌جز فروردین هرسال و اسفند ۹۸) کمترین مقدار خود را به ثبت رسانده است. به عقیده فعالان اقتصادی تعطیلات ناشی از پیک پنجم عامل اصلی این کاهش بوده است. البته در مردادماه هرسال، تعطیلات تابستانی کارخانه‌های بزرگ نیز از دلایل کاهش تولید قلمداد می‌شود.

ارزیابی شاخص های بخش صنعت

براساس ارزیابی های صورت گرفته شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در مردادماه (41.41) کاهشی است هرچند شدت کاهش آن اندکی نسبت به تیرماه ملایم‌تر شده است. این کاهش همچنان متأثر از تغییرات سیاسی بوده و به دلیل افزایش شدید نرخ ارز، طرف تقاضا را در تصمیم‌گیری به‌شدت دچار بلاتکلیفی کرده است.

در این گزارش عدد ثبت شده برای شاخص موجودی مواد اولیه در مردادماه نیز (42.18) است که مانند ماه قبل همچنان روند کاهشی داشته است و به کمترین مقدار خود طی 10 ماه اخیر رسیده است. افزایش شدید قیمت مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز، باعث شده تا بنگاه‌ها با کمبود مواد اولیه در بخش صنعت مواجه شوند.

از سوی دیگر ارزیابی ها نشان دهنده آن است که در میان شاخص های مورد ارزیابی شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در مردادماه (51.02) نسبت به تیرماه افزایش یافته و بخشی از آن ناشی از خوش‌بینی فعالان اقتصادی به بهبود فعالیت‌ها در بخش صنعت طی ماه‌های آتی است.

اما شاخص قیمت خرید مواد اولیه که یکی از شاخص های اثرگذار در بخش صنعت محسوب می شود در مرداد ماه  (82.53) بوده که به بیشترین مقدار خود طی 4 ماه اخیر رسیده است. افزایش قابل‌توجه نرخ ارز طی ماه‌های اخیر که بر روی قیمت خرید مواد اولیه تأثیر گذاشته باعث شده تا شاخص قیمت محصولات تولیدشده (60.01) نیز طی 4 ماه اخیر به بیشترین مقدار خود برسد.

همچنین شاخص میزان فروش محصولات (38.22) همچنان روند کاهشی شدیدی دارد و یکی از کمترین مقادیر خود را به ثبت رسانده است. این کاهش در فروش تحت تأثیر کاهش در تقاضا، افزایش شدید قیمت مواد اولیه، تغییرات دولت و عدم تصمیم برای خرید مشتریان به وجود آمده است.

از سوی دیگر شاخص انتظارات تولید در ماه آینده (65.98) نشان‌دهنده خوش‌بینی فعالان اقتصادی به بهبود اوضاع در شهریورماه است که طی 4 ماه اخیر بیشترین مقدار را ثبت کرده است. رفع محدودیت‌های ناشی از تعطیلات کرونایی یکی از دلایل افزایش انتظارات مثبت است.

در مردادماه شاخص تولید در صنایع نفت و گاز و صنایع کانی غیرفلزی عدد بالای 50 و شاخص صادرات در صنایع فراورده‌های نفت و گاز، ماشین‌سازی و لوازم‌خانگی و چوب کاغذ و مبلمان عدد بالای 50 را به ثبت رسانده است.

با توجه به ارزیابی صورت گرفته می توان گفت در مرداد تولیدکنندگان بخش صنعت همچنان با روند کاهشی در شاخص تولید، سفارشات و موجودی مواد اولیه روبرو بوده‌اند که نشان می‌دهد همچنان مانند ماه قبل رکود شدید در اکثر بخش‌های تولیدی وجود داشته است. تعطیلات ناشی از پیک پنجم کرونا، افزایش شدید نرخ ارز، نااطمینانی از شرایط بعد از انتخابات و ادامه قطعی برق در برخی استان‌ها و تعطیلات تابستانی ازجمله دلایلی است که بر شدت این رکود افزوده است.

تعطیلات ناشی از پیک پنجم کرونا، افزایش شدید نرخ ارز، نااطمینانی از شرایط بعد از انتخابات و ادامه قطعی برق در برخی استانها و تعطیلات تابستانی از جمله دالیلی است که بر شدت این رکود افزودهاست.

برخی از مشکلات اصلی از دید فعالان اقتصادی  

1- رکود تقاضا به دلیل شرایط ناشی از تعطیلات پیک پنجم کووید 19 و همچنین تغییرات فضای سیاسی کشور فروش و تقاضا را تحت تأثیر قرار داده است و در بسیاری از صنایع باعث کاهش در تولید شده است (کانی غیرفلزی، شیمیایی)

2- عدم ثبات بازار به دلیل افزایش نرخ ارز و تعطیلات ناشی از پیک پنجم کرونا باعث کاهش تقاضا و نابسامانی در فروش شده است.

3- به دلیل تعطیلی ادارات، بسیاری از مجوزها به‌موقع صادر نمی‌شود. (صنایع شیمیایی)

4- مشکل تأمین خوراک دام و طیور و نهاده‌های دامی باعث رکود در این بخش باعث شده و صنایع وابسته نظیر تولیدکننده داروهای دامی نیز به دلیل رکود در این بازار تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. (صنایع شیمیایی، صنایع کشاورزی)

5- قطعی برق همچنان وجود دارد و گرانی مواد اولیه باعث کندی در تحویل سفارشات به مشتریان می‌شود (صنایع نفت و گاز)

6-مشکل تأخیر در صدور مجوزها در تأمین مواد اولیه و سایر موارد اختلال ایجاد کرده که به‌خصوص این معضل با تعطیلات مرداد در موج پنجم شیوع کرونا شدت یافته است.

222

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید