تقاضا در بازار سهام بی توان می ماند؟

چالش آخر هفته برای خریداران بورس

کدخبر: ۴۳۷۲۲۷
اقتصادنیوز: در روز پایانی هفته، چالش عرضه ها میتواند دوباره از توان تقاضا بکاهد، این در حالی است که در ساعت پایانی معاملات سه شنبه، عرضه ها دوباره شدت گرفته بود.
چالش آخر هفته برای خریداران بورس

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در یک روز مانده به پایان هفته در دومین روز متوالی با افت مواجه و شدت ریزش شاخص نصف شد و به 1.82 درصد رسید. شاخص کل هم وزن نیز البته با افت 1.64 درصدی روبه رو شد. در مجموع عرضه ها در روز سه شنبه دنبال شد اما در اواسط معاملات، تقاضاها بهبود یافت. هر چند که در ساعت پایانی با شدت یافتن دوباره عرضه، تقاضا نتوانست خودنمایی کند.

شاخص البته کانال 1.5 میلیون واحد را از دست داد اما در معاملات روز آخر هفته میشود امیدوار بود شاخص دوباره کانال 1.5 میلیون واحد را پس بگیرد. در این میان، بورس بازان امیدوارند با تقویت سمت تقاضا، عرضه را به عقب برانند اما جریان خروجی پول حقیقی ها تداوم یافت و تراز پول حقیقی ها در سهام منفی و در صندوق های با درآمد ثابت مثبت شد. همچنین سرانه خرید حقیقی ها نسبت به سرانه فروش حقیقی ها با فاصله به نفع فروشندگان در جریان است. البته معاملات خُرد بازار هم به 14 هزار میلیارد تومان در معاملات سه شنبه نزدیک شد.

در سوی دیگر وضعیت عملکردی بازار، تعداد نمادهای دارای صف فروش روز سه شنبه 2.5 برابر تعداد نمادهای دارای صف خرید بودند. این نسبت روز دوشنبه در پایان معاملات 10 برابر بود و این در حالی است که در برهه ای از اواسط معاملات سه شنبه، تعداد نمادهای دارای صف خرید از تعداد نمادهای دارای صف فروش پیشی گرفته بودند.

بازار در فاز استراحت به سر می برد و باید منتظر بود در روز آخر کاری هفته، آیا فشار عرضه همچنان میتواند شاخص را به عقب براند. در روز آخر هفته که با چالش سنتی عرضه روبه روست، انتظار برگشت بازار اندکی سخت می نماید اما ممکن است بازار در صورت تقویت سمت تقاضا، در دامنه محدود دنبال شود.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نشان میدهد از شدت عرضه ها در روز چهارشنبه ممکن است کاسته شود اما توان تقاضاها در روز چهارشنبه به طور سنتی در سطح پایینی قرار دارد و همین مسئله کار را برای خریداران سخت میکند. فعلا تعذیه کننده های رشدی بازار همچون تغییرات نرخ دلار، کامودیتی ها و سیاست های حمایتی دولت از بازار سرمایه در وضعیتی هستند که تردید و انتظار را برای خریداران بوجود آورده اند. عدم تعیین تکلیف بر سر مذاکرات وین هم البته بخش دیگری از پازل انتظارات بورسی است که بازار قطعا در روزها و هفته های آینده میتوان به آن واکنش نشان دهد.       

 

  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید