گزارش «اقتصادنیوز» از بازدهی بازار سهام در مرداد ماه؛

ثبت بیشترین بازدهی ماهانه بورس در یک سال اخیر

کدخبر: ۴۳۳۷۹۶
در مرداد ماه بیشترین بازدهی ماهانه در یک سال اخیر برای بورس ثبت شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه 24 مرداد به سطح یک میلیون و 500 هزار واحد رسید تا مرداد ماه را 2 کانال بالا‌تر از ماه قبل به پایان ببرد. شاخص کل در پایان فروردین در کانال 1.2 میلیونی بود و در پایان اردیبهشت به کانال 1.1 میلیونی رسید و خرداد را نیز در همین کانال به پایان برد. اما در تیرماه شاخص بورس به کانال 1.3 میلیونی صعود کرد و در آخرین روز کاری مرداد، پیش از تعطیلات کرونایی، شاخص به کانال 1.5 میلیونی رسید.

بورس مرداد 1400

بیشترین بازدهی ماهانه 

با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و 500 هزار واحد بازدهی بورس در مرداد ماه به مثبت 14 درصد رسید. این در حالی است که بازدهی بازار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به ترتیب منفی 6.7 درصد و منفی 5.3 درصد بود. بازدهی خرداد مثبت 1.2 درصد و بازدهی تیرماه مثبت 12 درصد شد و در پنجمین ماه سال بازدهی بورس 14.4 درصد شد تا بیشترین بازدهی را در یک سال اخیر ثبت کند.

شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری مرداد نسبت به آخرین روز معاملاتی تیر 25 هزار و 247 واحد بالا‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن رشد 6.3 درصدی را در مرداد پشت سر گذاشت.

بورس مرداد 1400

خروج پول حقیقی

در 15 روز معاملاتی مرداد ماه تنها در 5 روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و حتی در روزهای صعودی بازار نیز نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در مرداد 924 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 61 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به ورود روزانه 76 میلیارد تومان پول حقیقی در تیرماه یک تغییر جهت چشمگیر است.  

کاهش میانگین ماهانه ارزش معاملات

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در مرداد ماه 208 هزار و 567 میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل 13 هزار و 904 میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین افت 3 درصدی داشته است.   

رشد میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد

در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس 106 هزار و 840 میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 7 هزار و 122 میلیارد تومان است که نسبت به تیر‌ماه رشد 10 درصدی داشته است. رشد میانگین ارزش معاملات سهام نشانه رونق معاملات بازار سهام است.

افت میانگین ارزش عرضه

میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه بورس تهران در مرداد ماه 479 میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین 42 درصد کاهش یافته است.

رشد میانگین ارزش تقاضا

میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در مرداد ماه 754 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 451 میلیارد تومانی تیر ماه 67 درصد افزایش یافته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید 275 میلیارد تومان بیشتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد تقاضای 275 میلیارد تومانی بسته شده است.  

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید