پژوهشکده پولی و بانکی گزارش تولید صنعتی را منتشر کرد

خودروسازان شاگرد اول زیان در میان غول های صنعتی

کدخبر: ۴۳۳۸۰۸
گزارش ماهانه تولیدات صنعتی با استفاده از اطلاعات شرکت های بورسی نشان دهنده آن است که شاخص تولید صنعتی در تیر سال جاری 2.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال رشد داشته که این رقم کمترین نرخ رشد نسبت به 12 ماه اخیر است.
 خودروسازان شاگرد اول زیان در میان غول های صنعتی

به گزارش اقتصادنیوز ؛ گزارش منتشر شده از سوی پژوهشکده پولی و بانکی نشان دهنده آن است که در خرداد ماه نرخ رشد بخش صنعت 7.7 درصد بوده اما در تیرماه این رشد کاهش قابل ملاحظه ای داشته و روند افزایشی که در ماههای اخیر وجود داشت در این ماه حاصل نشد و رشد این شاخص در محدوده 2.5 درصدی نوسان داشته است. با وجود کاهش شتاب رشد صنعتی اما براساس ارزیابی ها مهمترین دلیل مثبت ماندن رشد تولید صنعت در تیرماه به رشد بالای صنعت خودرو مربوط می شود.  در تیرماه 13 گروه صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفته اند که بخش خودرو و قطعات بالاترین رشد تولید را در میان گروههای صنعتی  را در این جدول داشته اند. در واقع صنعت خودروسازی عامل اصلی مثبت باقی ماندن رشد شاخص کل تولید صنعتی شرکت های بورسی در تیرماه بوده اند.  شاخص تولید این صنعت در تیرماه رشد 20.1 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرده است که بشترین رشد تولید این صنعت در خرداد و اردیبهشت بوده است.اما نکته جالب گزارش این است که با وجود افزایش تولید خودرو در بین صنایع مهم در سنوات اخیر شرکت های خودروسازی و ساخت قطعه بدترین وضعیت را از نظر سودآوری داشته اند. بر اساس گزارش ها صنعت خودروسازی تنها صنعتی است که جمع سود خالص شرکت های آن منفی بوده است.

در این گزارش بر این نکته نیز تاکید شده است که با توجه به محدودیت های که دولت در تامین برق صنایع در فولاد و سیمان اعمال کرد موجب شد تا آمار تولید شرکت بورسی که با وجود اینکه صنعت فلزات اساسی و کانی های غیرفلزی در خرداد نسبت به مدت مشابه رشد 3.5 و 5.4 درصدی داشته اند به یکباره این رشد در تیرماه به منفی 2.6 و 2.7 درصدی برسد. این کاهش قابل توجه رشد می تواند تحت تاثیر محدودیت های تامین برق این صنایع باشد.

وضعیت موجودی انبار خودروسازان

اما با توجه به وضعیت تولید صنایع بخصوص خودروسازان این سوال مطرح می شود که  موجودی انبار خوروسازان در چه وضعیتی قرار دارد؟

براساس داده های اعلام شده یکی از صنایعی که در دوره های اخیر بیشترین تغییر را در موجودی انبار در مدت زمان مورد بررسی تجربه کرده است به صنعت خودورسازی باز می گردد. این صنعت از مرداد 1399 تا اسفند 1399 به طور متوسط هر ماه 12.8 درصد به موجودی انبار خود اضافه کرد، اما در اردیبهشت سال جاری رشد فروش این گروه حدود 27 درصد بیشتر از تولید شد که این به معنی کاهش موجودی انبار انباشته شده در ماههای قبل است. براساس داده های اعلام شده در تیرماه نیز رشد فروش این صنعت حدود 15.1 درصد بیشتر از رشد تولید این صنعت بوده است که امر نشان دهنده کاهش در موجودی انبار این صنعت شده است.

از سوی دیگر تغییرات در موجودی انبار در صنایع منتخب نشان دهنده آن است که بخش خودرو و قطعات در یک سال منتهی به تیر 1400 انبار خودروسازان و قطعه سازان 0.8 درصد بوده اما در سه ماه منتهی به تیر 1400 میزان موجودی انبار در این دو بخش به منفی 9.9 رسیده و در تیر 1400 نیز ما شاهد افت 15.1 درصدی انبار خودروسازان و قطعه سازان بوده ایم.

وضعیت سودآوری

اما در دوره زمانی مورد بررسی وضعیت سود آوری رشته های صنعتی چگونه بوده است؟

اطلاعات شرکت های بورسی نشان دهنده آن است که در بین صنایع مهم در سنوات اخیر شرکت های خودروسازی و ساخت قطعه بدترین وضعیت را از نظر سودآوری داشته اند. بطوریکه صنعت خودروسازی تنها صنعتی است که جمع سود خالص شرکت های آن منفی بوده است. تعداد شرکت های زیان ده این صنعت در دوازده ماهه 1399 پنج شرکت بوده است، البته نسبت به تعداد شرکت های زیان ده، در سال 1398 پنج شرکت از شرکت های زیان ده کمتر شده است. با وجود کاهش تعداد شرکت های زیان ده، زیان اسمی این صنعت در سال 1399 نسبت به سال قبل بیش از 120 درصد رشد داشته است. بخش عمده این زیان ها مربوط به دو شرکت ایران خودرو سایپا است.  

photo_۲۰۲۱-۰۸-۱۶_۱۴-۵۳-۴۵

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید