تحلیل بورس در هفته دوم مرداد 1400

بازدهی 6.8 درصدی شاخص بورس/ تَبِ خرید سهام

کدخبر: ۴۳۱۱۰۹
اقتصادنیوز: شاخص بورس هفته دوم مرداد با بازدهی 6.8 درصدی روبه رو شد که از ابتدای امسال تاکنون یک رکورد جدید به حساب می آید.
بازدهی 6.8 درصدی شاخص بورس/ تَبِ خرید سهام

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس در یک هفته کاری دوم مردادماه 6.8 درصد بازدهی داشت و این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون این میزان بازدهی، یک رکورد جدید به حساب میآید. شاخص بورس در روز آخر معاملات هفته توانست از مرز 1.4 میلیون عبور و همانگونه که انتظار میرفت خود را وارد کانال جدید کن. دشاخص کل در هفته کاری سپری شده ( پایان معاملات در چهارشنبه 6 مرداد تا پایان معاملات در چهارشنبه 13 مرداد) نزدیک 90 هزار واحد پیش روی کرد تا با روی کارآمدن دولت جدید ابراهیم رییسی موتور رشد شاخص روشن نگه داشته شود.

در معاملات امروز البته رکورد ارزش معاملات خرد سهام  در سال 1400 دوباره جابه جا شد. این اتفاق در غیاب سهم های بزرگ رُخ داد (جدول پایین برگرفته از کانال خلاصه بازار). فارغ از رکوردزنی مزبور، بازار شاهد فزونی تقاضا بر عرضه بود و از ناحیه برتری تقاضا بر عرضه، رشد شاخص در روز پایانی معاملات 2.2 درصد ثبت شد.

در شرایط کنونی با عبور شاخص از مرز 1.4 میلیون واحد، بورس بازان نقطعه بعدی حمایت شاخص را 1.410 میلیون واحد نشانه گذاری کردند. شاخص در پایان معاملات روز چهارشنبه 1.406 میلیون واحد به ثبت رسید. توان خریداران در روز پایانی هفته متاثر از خوش بینی های موجود در بازار، بالا ارزیابی شد.

با این وصف نگرانی ها بابت احیای برجام پابرجاست و بخشی از خریداران را مردد نگه داشته است. هر چند که بخشی از بازیگران هم بدون توجه به وزن رخدادها و رویدادهای فعلی، با خوش بینی و البته به مدد دو موتور رشد نوسانات بازار ارز و رشد قیمت کامودیتی ها بازار را پی گرفتند.

در شرایط کنونی بازار توانسته در یک ماه و 13 روز گذشته شرایط روبه بهبودی را دنبال کند؛ به طوریکه در هفته دوم تابستان معاملات هر چند نوسانی بوده اما همچنان با رشد مستمر همراه است. جریان ورودی پول ها که میتواند در سمت عرضه و تقاضا تاثیرگذار باشد؛ روز پایانی هفته در دو نیمه متفاوت دنبال شد.

در نیمه اول بازار جریان ورودی بازار مثبت ارزیابی و ورودی پول حقیقی ها ثبت شد. در نیمه دوم اما وضعیت برعکس شد و جریان پول حقیقی ها با خروج همراه بود که البته با رشد معاملات خرد در بازار و تقویت سمت تقاضا، شاخص توانست روند روبه رشد را ادامه دهد و کانال جدید را فتح کند.

آخرین باری که شاخص بورس عدد 1.4 میلیون را به خود دید، نهم دی سال 1399 بود که البته با ریزش مستمر بازار از مرداد پارسال تا اوایل تیر امسال برای نخستین بار است که این اتفاق میافتد. البته 4 تیر سال 99 هم برای اولین بار بورس عدد 1.4 میلیون واحد را در شاخص به خود دید. 

نگاه کارشناس |  در انتظار همگرایی دو شاخص

  • امیرحسین واعظ | تحلیلگر بازار سرمایه

در اولین روز دولت سیزدهم، چند رکورد جابه‌جا شد. نخست عبور پرقدرت شاخص‌کل از مرز 1.4 میلیون واحد بود. رشد 30 هزار واحدی و 2.2 درصدی نماگر بازار با رشد خفیف شاخص هم وزن همراه شد و این مسئله نشان می‌دهد نمادهای شاخص ساز نظیر فملی و فارس و شستا، پرچمدار رشد شاخص‌کل هستند.

ارزش معاملات خرد هم رکورد تازه‌ای در سال جاری به ثبت رساند و نکته مهم‌تر آن است که از ابتدای تیرماه تا به حال، ارزش معاملات خرد همواره بالای 5 هزار میلیارد تومان در روز بوده است.

حجم و ارزش معاملات در صندوق‌های درآمد ثابت نیز امروز چشمگیر بود و می‌تواند نشان‌دهنده خروج سهامداران حقوقی و بعضا حقیقی از این صندوق‍ها به جهت خرید سهام است. جمیع این شرایط نشان می‌دهد که هیجان خرید در بازار افزایش یافته است اما تا زمان همگرایی دو شاخص‌، نمی‌توان از تعادل کلی در بازار سخن گفت.

پیش از این اشاره داشتم که شاخص‌کل تا فتح کانال 1.4 میلیون واحدی مقاومت خاصی در پیش ندارد اما اکنون در گام نخست باید جایگاه خود را در این کانال تثبیت کرده و بعد از آن به مقاومت های پیش رو در محدوده یک میلیون و 450 هزار واحد و یک میلیون و 535 هزار واحد، فکر کند.

  • 4
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید