روند بازار ارز پس از تحلیف های دهه 90

پیش بینی قیمت دلار پس از تحلیف رئیسی

کدخبر: ۴۳۱۱۷۱
شرایط بازار در سال جاری نسبت به سال های ۹۶ و ۹۲ تفاوت زیادی دارد. ریسک های بیشتری اقتصاد ایران را تهدید می کند توجه به اینکه قیمت دلار پس از تحلیف۹۲ و ۹۶ عمدتا رفتار آرام صعودی داشت، تحلیل گران فنی پیش بینی می کنند در دوره جاری نیز افزایش قیمت دلار رخ دهد.
پیش بینی قیمت دلار پس از تحلیف رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز،برخی تحلیل گران باور دارند، برای پیشبینی روند قیمت ها باید روند گذشته بازار در موقعیت مشابه را بررسی کرد. اینکه دلار پس از روز تحلیف ابراهیم رییسی به کدام سو حرکت خواهد کرد، برای بازار مشخص نیست، ولی روند قیمت ها نشان می دهد که  اسکناس آمریکایی پس از تحلیف حسن روحانی در سال های ۹۲ و ۹۶ با رشد ملایم قیمت مواجه شد.

دو نیمه متفاوت اسکناس آمریکایی در تابستان ۹۲

۱۳ مرداد سال ۹۲ پس از برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی، دلار درابتدا افزایش قیمت را تجربه کرد ولی به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت. اسکناس آمریکایی در روز تحلیف سال ۹۲ رشدی ۷ تومانی را به ثبت رساند و به قیمت ۳ هزار و ۲۴۵ تومان رسید.

دلار پشت خطی

پس از آن بازار طی حدود ۳ هفته،‌ بیش از ۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و تا محدوده ۳ هزار و ۷۰ تومانی پایین رفت. با این حال، افت قیمت دلار در آن مقطع زمانی پایدار نبود و این ارز در نیمه اول شهریورماه نزدیک به ۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. کف و سقف قیمت دلار پس از تحلیف سال ۹۲ به ترتیب۳ هزار و ۷۳ تومان و ۳ هزار و ۳۱۲ تومان بود.

رفتار افزایشی دلار پس از تحلیف۹۶

دلار در روز تحلیف سال ۹۶، در محدوده ۳ هزار و ۸۳۰ تومان بود. در واقع این ارز بین تحلیف سال های ۹۲ و ۹۶ حدود ۱۸ درصد رشد قیمت را به ثبت رساند. تفاوت روند دلار در تحلیف سال ۹۶ نسبت به سال ۹۲، قرار گرفتن دلار در مسیر صعودی بلافاصله پس از روزتحلیف بود. دلار در آن مقطع زمانی، از محدوده ۳ هزار و ۸۳۰ تومان توانست خود را جدا کند و در انتهای شهریورماه درمحدوده ۳ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت.

کاهش نوسان دلار در دوران تحلیف ۹۶

 تفاوت دیگر سال۹۲ با سال ۹۶ این بود که از شدت نوسانات دلار کاسته شد.انحراف معیار قیمت دلار از ۱۵ تیر تا ۱۶ شهریورماه ۹۲ درحدود ۵۷ تومان بود، این در حالی بود که در بازه مشابه سال ۹۶ میزان انحراف معیار اسکناس آمریکایی به حدود ۲۶ تومان رسید. در واقع می توان گفت که در سال ۹۶ با وجود افزایش قیمت ها، شدت تغییرات کاهش پیدا کرد.

دلار پشت خطی2

آینده دلار پس از تحلیف ۱۴۰۰

شرایط بازار در سال جاری نسبت به سال های ۹۶ و ۹۲ تفاوت زیادی دارد. ریسک های بیشتری اقتصاد ایران را تهدید می کند و صحبت های مقام ها و آمارها حکایت از کاهش درآمدهای ارزی دارد. با توجه به اینکه دلار پس از تحلیف۹۲ و ۹۶ عمدتا رفتار آرام صعودی داشت، تحلیل گران فنی احتمال می دهند که در دوره جاری نیز افزایش قیمت رخ دهد.

حتی اگر در ابتدا این ارز با افت قیمت رو به رو شود. با این حال، در شرایط کنونی بازار به شدت به اخبار وابسته است و یک خبر مثبت در آغاز دوران رییسی می تواند شرایط متفاوتی را نسبت به سال های ۹۲ و ۹۶ حاکم کند. دلار طی سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ حدودا ۸ برابر شده است و در صورت بهبود چشم اندازهای آینده، فضای بازار می تواند دیگر شاهد هیجانات ۴ سال گذشته نباشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید