رفتار شناسی بازار سکه در سال های 92 و 96

واکنش قیمت سکه به تحلیف رئیس جمهورها

کدخبر: ۴۳۱۱۶۵
اقتصاد نیوز: قیمت سکه پس از تحلیف رئیس جمهور چه واکنشی دارد؟ این واکنش با نگاهی به دو تحلیف گذشته در سال های 92 و 96 بررسی شده است.
واکنش قیمت سکه به تحلیف رئیس جمهورها

قیمت سکه امامی در تحلیف حسن روحانی در سال های ۹۲ و ۹۶ رفتار متفاوتی را نشان داد. این فلز گران بها در سال ۹۲  پس از روز تحلیف در مسیر افزایشی قرار گرفت و به نوسان بالای خط یک میلیون تومانی ادامه داد. با این حال، در انتهای تابستان، قدرت فروشندگان در بازار سکه بالا رفت و توانستند فلز گران بهای داخلی را به زیر مرز یک میلیون تومانی ببرند.

سکه پشت خطی

سال ۹۶ بازار سکه روند متفاوتی داشت و فلز گران بهای داخلی توانست پس از روز تحلیف طی یک روند مداوم صعودی حرکت کند. در سال جاری، پیش از مراسم تحلیف سکه عمدتا روند صعودی را تجربه کرده است، این در حالی است که پیش از مراسم تحلیف سال های ۹۲ و ۹۶، تغییرات چندان معناداری در بازار سکه به ثبت نرسید.

سکه پشت خطی2

کمک اونس طلا به سکه در سال ۹۶

یکی از عوامل مهمی که موجب شد سکه پس از تحلیف حسن روحانی در سال ۹۶ افزایش قیمت را تجربه کند، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. اونس طلا در روز تحلیف حسن روحانی در سال ۹۶ در محدوده هزار و ۲۶۰ دلار قرار داشت ولی تا یک ماه بعد توانست خود را به بالای محدوده هزار و ۳۰۰ دلاری برساند.

درشرایط کنونی نیز برای معامله گران بازار حرکت اونس طلا به سوی مرز ۲ هزار دلاری اهمیت زیادی دارد. با این حال، در صورتی که طلا تا انتهای شهریورماه نتواند به بالای محدوده هزار و ۸۵۰ دلار برود، سکه از این متغیر جهانی چندان تاثیر نخواهد پذیرفت و نگاه خود را بیشتر به سوی بازار دلار خواهد دوخت. در همان ۴ سال پیشَ، جدا از افزایش اونس طلا، دلار نیز توانست پ‍س از تحلیف رشد معناداری را تجربه کند و از این جهت به خریداران بازار سکه کمک کرد.

سکه ۴ سال پیش در روز تحلیف در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و اکنون با رشد بیش از ده برابر بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نوسان می کند. رفتار افزایشی سکه پیش از آغاز دوران دولت سیزدهم، نگرانی های معامله گران را تا حدی انعکاس می دهد. با این حال، در صورتی که محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتومانی شکسته نشود،‌ کار سکه برای رشد قیمت قابل توجه دشوار خواهد بود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید