تحولات بازار سهام در آخرین روز کاری هفته؛

صعود بورس به محدوده 1.4 میلیونی پس از 7 ماه

کدخبر: ۴۳۱۰۳۶
در روز چهارشنبه شاخص کل بورس به کانال 1.4 میلیونی صعود کرد و شاخص فرابورس به کانال 20 هزار واحدی قدم گذاشت.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس 30 هزار 414 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 406 هزار واحد رسید.

بورس

پایان صعودی هفته

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی 7 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز سه‌شنبه 30 هزار و 414 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 406 هزار و 60 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 2 هزار و 574 واحد نسبت به روز گذشته بالا آمد و در رقم 403 هزار و 264 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 281 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 193 واحد رسید. بدین ترتیب شاخص فرابورس به کانال 20 هزار واحدی قدم گذاشت.

بورس

گروه‌های سبز بورس و فرابورس

در آخرین روز کاری هفته قیمت سهام تمام نمادهای گروه‌های شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی (از جمله شستا، وغدیر، وصندوق، وامید و وبانک) و فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای (از جمله شپنا، شبریز، شاوان، ونفت، شپاس، شتران، شراز، شنفت، شبهرن و شرانل) افزایش یافت و یکپارچه سبزپوش شدند.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 264 نماد رشد قیمت داشتند که 191 نماد بورسی و 73 نماد فرابورسی بودند. همچنین 206 نماد کاهش قیمت داشتند که 142 نماد بورسی و 64 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 54 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 42 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود پول حقیقی

روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از دو روز مثبت شد و 41 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 57 میلیارد تومان بود. پس از تاپیکو، وغدیر (شرکت سرمایه‌گذاری غدیر) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

روز سه‌شنبه نمادهای «فارس»، «فملی» و «شستا» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. میدکو، کگل، کچاد، تاپیکو، وامید، وغدیر و پارسان دیگر نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

همچنین سه نماد «خودرو»، «وتجارت» و «همراه» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و شستا و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، لطیف و گدنا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 36 درصد رشد کرد و در رقم 805 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 12 درصد کاهش یافت و 390 میلیارد تومان شد.

شرکت سپید ماکیان (با نماد معاملاتی سپید) با صف‌ خرید 174 میلیارد تومانی برای هشتمین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپید، نمادهای فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و وهامون (شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 64 میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، ثالوند (سرمایه‌گذاری مسکن الوند) و سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

افزایش نقدشوندگی بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 10 هزار و 426 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌سه‌شنبه 41 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 22 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 692 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 109 روز کاری گذشته از 27 بهمن 1399 تاکنون است.

شستا و دی صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 344 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و وغدیر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فملی و پارسان در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد یک میلیارد و 395 میلیون و 477 هزار و 764 سهم در صدر قرار گرفته است. کرمان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. خساپا و وسکرمان در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید