خروج سنگین سهام داران از بازار؛

تغییر انتظارات سهامداران

کدخبر: ۴۳۰۵۲۲
رشد عرضه‌های حقیقی در بازار سهام و خروج قابل توجه نقدینگی حقیقی در معاملات دیروز بورس پایتخت نشان از تغییر انتظارات سهام داران دارد.
تغییر انتظارات سهامداران

به گزارش اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز –سه‌‌شنبه 12 مرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. 

دیروز شاخص کل پس از 3 روز نزول کرد و با کاهش 2 هزار و 347 واحدی به رقم یک میلیون و 357 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 3159 واحد پائین آمد و در رقم 400 هزار و 887 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 87 واحد افت کرد و به رقم 19 هزار و 870 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 180 نماد رشد قیمت و 291 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 60 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت‌های بورس کالای ایران (کالا)، معدنی دماوند (کدما) و نیروکلر (شکلر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های بیمه تجارت نو (بنو)، پخش هجرت (هجرت) و فرابورس ایران (فرابورس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای فجر (فولاد امیرکبیر کاشان)، شلعاب (شرکت لعابیران) و وسکرشا (سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمانشاه) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آسیا سیر ارس (حآسا)، بانک دی (دی) و داروسازی سبحان انکولوژی (دسانکو) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضای 56 میلیارد تومانی بسته شد. این برای سومین روز پیاپی است که معاملات بورس با مازاد تقاضا بسته می‌شود.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات دوشنبه 57 نماد صف فروش و 44 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 0.3 درصد افت کرد و در رقم 619 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 6 درصد افزایش یافت و 563 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه شرکت سپید ماکیان (با نماد معاملاتی سپید) با صف‌ خرید 238 میلیارد تومانی برای ششمین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپید، نمادهای پترول (گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان) و وهامون (شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 140 میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) و فجر (فولاد امیرکبیر کاشان) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

دیروز پس از 3 روز صعود پیاپی، شاخص کل نزول کرد. شاخص هم وزن و شاخص کل فرابورس نیز افت کردند تا تابلوی بازار سهام یکدست قرمزپوش شود.

همچنین پس از 3 روز متوالی که شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم، روز دوشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 306 میلیارد تومان بود که بیشترین میزان خروج نقدینگی حقیقی در 18 روز کاری گذشته از 12 تیرماه به این سو است.

شستا، فملی، حتاید، بپاس، شپنا، ذوب، نوری، خاور، زاگرس، شگویا، فارس و فخوز بیشترین میزان خروج پول حقیقی را داشتند.

نکته مهم‌ دیگر این است که هرچند معاملات بازار سهام برای سومین روز پیاپی با مازاد تقاضا بسته شد اما ارزش صف‎‌های خرید کاهش یافت و ارزش صف‌های فروش افزایش یافت. در سمت تقاضا 78 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 22 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. همچنین در بخش فروش 84 درصد فروش‌ها توسط حقیقی‌ها و 16 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

بنابراین فعلا در روندهای درونی بازار نشانه صعود دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد انتظارات سهام‌داران نسبت به بازار منفی شده است. با این حال فزونی تقاضای بازار بر عرضه‌ها در پایان معاملات 3 روز اخیر نکته‌ای امیدوارکننده برای سهام‌داران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید