شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

صعود شاخص ها در بورس های جهانی

کدخبر: 430646
در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

به گزارش اقتصادنیوز، همه شاخص های مهم بورسی جهان صعود کردند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، رشد ضعیف تر از حد انتظار بخش تولید آمریکا، نگرانی ها از طولانی تر شدن احیای اقتصاد آمریکا را افزایش داده است. شاخص تولید تا پایان ماه جولای با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل رقم ۵۹.۵ واحدی را به ثبت رساند. از سوی دیگر نیل کاشکاری- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در مینیاپولیس- گفته است گونه دلتا ویروس کرونا می تواند بخشی از جمعیت در جستجوی کار را کماکان از بازار کار دور نگه دارد که این مساله می تواند احیای اقتصادی را با تاخیر مواجه کند.

طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا،  در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب ۲.۰ درصد و ۱.۹ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۲.۳ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۲.۰ درصد افزایش پیدا کرده است.  رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به مارس در سطح منطقه یورو به طور متوسط ۱۳.۷ درصد ودر سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط ۱۳.۲ درصد بوده است.

کسری حساب تجاری آمریکا در ششمین ماه سال بیش از پیش افزایش یافته و از رقم ۹۱ میلیارد دلار نیز عبور کرده است. به مانند ماه های قبل، چین بزرگ ترین صادرکننده به آمریکا بوده و بیشترین مازاد حساب تجاری را با این کشور داشته است. رسیدن واردات بزرگ ترین اقتصاد جهان به رکورد ۲۳۶.۷ میلیارد دلاری می تواند نویدبخش احیای طرف تقاضا باشد. در طرف صادرات نیز آمریکا طی این ماه در مجموع حدود ۱۴۵.۶ میلیارد دلار به دیگر کشورها کالا و خدمات صادر کرده است.  

همان طور که انتظار می رفت، بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود بار دیگر نرخ بهره را در سطح کنونی حفظ کرد. این نهاد با اشاره به احیای تدریجی اقتصاد اعلام کرد با وجود افزایش شمار مبتلایان به گونه جدید کرونا، چشم انداز اقتصادی بهتر از قبل است. جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- نیز با بعید دانستن افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت گفت: رویکرد ما همواره این بوده است که تا جای ممکن با شفافیت عمل کنیم. هنوز کاملا روزهای بد را پشت سر نگذاشته ایم.  

صندوق بین المللی پول در گزارش تازه ای اعلام کرد تسریع در روند واکسیناسیون کشورها، بهترین خبر در حال حاضر برای اقتصاد جهانی محسوب می شود. این نهاد، برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی جهان در سال جاری را ۶.۰ درصد پیش بینی کرد که البته این رقم، سال آینده به ۴.۹ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. بدین ترتیب، اقتصاد جهانی امسال تقریبا از رکود کرونایی خارج و احیا خواهد شد. این نهاد رشد اقتصادی امسال آمریکا و چین را به ترتیب ۷.۰ و ۸.۱ درصد پیش بینی کرده است.  

نگرانی از تورم و کاسته شدن رشد اقتصادی در نتیجه کرونا کماکان تا حد زیادی روی انگیزه معامله گران برای ورود سرمایه های جدید به بازار تاثیر گذاشته است. از سوی دیگر اختلاف نظر بین سیاست گذاران بر سر زمان مناسب برای پایان دادن به سیاست های حمایتی فعلی بالا گرفته و در حالی که برخی خواهان ادامه رویکرد فعلی برای چند ماه دیگر هستند، بقیه با نگرانی از سخت تر شدن کنترل تورم معتقدند باید به آهسته تر شدن سرعت رشد اقتصادی و طولانی تر شدن احیا رضایت داد.  

روابط بین آمریکا و چین بار دیگر به محدوده تنش بازگشته و پس از آن که وزارت بازرگانی آمریکا از تحریم ۱۴ شرکت چینی به اتهام نقض حقوق بشر مسلمانان منطقه سن کیانگ خبر داد، حالا وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد این کشور هفت شرکت و نهاد آمریکایی را به فهرست تحریم های خود اضافه می کند که ویلبور راس- وزیر بازرگانی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ- معروف ترین شخص تحریم شده اخیر آمریکایی توسط چین است.

در دومین هفته از ماه ژوئیه شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با افزایش ۵۱ هزارنفری به ۴۱۹ هزار  نفر رسیده که فعالان بازار را نسبت به بدتر شدن وضعیت در بازار کار نگران کرده است. این افزایش در حالی ثبت شد که انتظار می رفت روند متقاضیان نزولی باشد و به ۴۱۰ هزار نفر برسد. بیشترین افزایش شمار متقاضیان در ایالت های میشیگان، تگزاس، کنتاکی و میسوری به ثبت رسیده است. از طرف دیگر اما در نیویورک، اوکلاهوما و تنسی روند نزولی حفظ شده است.  

تاکنون بیش از ۱۹۹ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۴۲۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۲۴۵ هزار و ۵۸۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۲۹ هزار و ۳۹۱ نفر، برزیل با ۵۵۶ هزار و ۸۸۶ نفر، هند با ۴۲۵ هزار و ۲۰۳ نفر، مکزیک با ۲۴۱ هزار و ۳۴ نفر و پرو با ۱۹۶ هزار و ۴۳۸ نفر بوده است.

دیوید اسپیکا - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه گاید استون کپیتال - گفت: به صورت کلی، تمایل معامله گران به فروش سهام خود با بهبود چشم انداز اقتصادی خیلی کمتر از قبل شده است. با این حال ریسک های زیادی وجود دارد که می تواند روند را به طور کامل معکوس کند: گونه دلتا ویروس کرونا نیز با توجه به قدرت سرایت بالایش به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. ما نگرانی های تورمی و احتمال افزایش تنش ها بین چین و آمریکا را نیز کماکان داریم.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۹۳۲.۹۱ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۲ درصد صعود تا سطح ۴۴۰۰.۴۷ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۵ درصد جهش در سطح ۱۴ هزار و ۷۲۳.۵۱ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۸۱.۷۲ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۱۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۵۶۸.۷۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۹۵ درصدی در سطح ۶۶۷۵.۹۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۹۶ درصد بالا رفت و به ۸۷۵۸.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با جهش ۱.۸۲ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۷۸۱.۰۲ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۰۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۲۳۵.۸۰ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افزایش ۲.۵۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۳۳.۷۳ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۳۴ درصد صعود و ایستادن در سطح ۷۴۹۱.۴۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۲.۷۹ درصد کاهش به ۷۱.۱۵ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۲.۴۸ درصدی به ازای ۷۲.۷۸ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۱۱ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۱۵.۹۹ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۰.۰۶ درصدی به ازای ۲۵.۵۵ دلار مبادله شد.