رصد نیمروزی بازار ارز و سکه؛

احتیاط در بازار ارز /تقاضا در بازار سکه تحریک شد

کدخبر: ۴۳۰۴۷۹
دلار در شروع این هفته رقم‌هایی را ثبت کرد که از فروردین تجربه نکرده بود، اما رفتار محتاطانه فعالان بازار و عرضه در بازار متشکل شرایط لازم برای افت قیمت دلار به سطوح قبلی را فراهم کرده است.
احتیاط در بازار ارز /تقاضا در بازار سکه تحریک شد

به گزارش اقتصادنیوز، دلار آمریکا در روز چهارشنبه هفته گذشته از مرز 25 هزار و 200 تومان عبور کرد و بر مدار صعودی قرار گرفت. قیمت دلار آمریکا عصر روز شنبه روی 25 هزار و 980 تومان قرار گرفت، آنهم در شرایطی که دلار از اواسط فرودین این رقم را تجربه نکرده بود.

رشد ناگهانی قیمت دلار با قرار گرفتن عرضه این ارز در سطوحی بالاتر از متوسط همراه بود. رشد قیمت دلار می‌توانست تحت تاثیر اخبار سیاسی و یا تنش‌ها در بازار مجاور هرات اتفاق افتاده باشد.

به هر روی با افزایش نسبتا ناگهانی قیمت دلار فعالان بازار با احتیاط بیشتری عمل کردند و این احتمال که قیمت‌ها برگشت کند را در نظر گرفتند، همراه شدن این امر با عرضه نسبتا بالا در بازار متشکل باعث شد قیمت دلار قدری به عقب بازگردد.

قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز از عصر روز گذشته 60 تومان پایین‌تر بود و روی 25 هزار و 560 تومان قرار داشت.

درهم زمینه ورود دلار به کانال 24 هزار تومان را فراهم نکرد

مذاکرات احیای برجام احتمالا تا جابجایی دولت به تعویق افتاده است و به همین خاطر قدری عدم اطمینان در بازار وجود دارد. تحلیل‌گران روند قیمتی درهم را برای دلار با اهمیت می‌دانند و بازگشت آن به زیر 25 هزار تومان را مستلزم قرار گرفتن درهم زیر 6 هزار و 800 تومان عنوان می‌کنند. 

درهم روز گذشته مرز 7 هزار تومان را از دست داد و در شروع معاملات امروز روی 6 هزار و 990 تومان قرار داشت. از این رو محرک نزول دلار به کانال 24 هزار تومان از سمت درهم مهیا نشد. دلار معاملات نیمه اول روز را با قیمت 25 هزار و 500 تومان به پایان رساند.

تقاضا در بازار سکه تحریک شده است

تقاضای سکه در هفته‌های اخیر عمدتا پایدار بود و سکه نزدیک به ارزش ذاتی خود قرار داشت، اما رشد اخیر قیمت‌ها و عدم اطمینان نسبت به آینده مذاکرات فضای بازار سکه را به نوعی تغییر داد. دامنه نوسان در روزهای اخیر در بازار سکه بالا بود و اندازه حباب آن رشد داشت. سکه که در روز شنبه تا 11 میلیون و 570 هزار تومان بالا رفته بود، عصر روز گذشته روی 11 میلیون و 240 هزار تومان قرار گرفت.

سکه معاملات امروز را با قیمت 11 میلیون و 300 هزار تومان آغاز کرد. با توجه به نرخ 25 هزار و 600 تومانی برای دلار و قیمت 1808 دلاری برای طلا اندازه حباب سکه در حوالی ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به وقت ایران حدود 3.7 درصد به دست می‌آمد. قیمت سکه در ادامه قدری افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 11 میلیون و 250 هزار تومان قرار گرفت.

بازار ارز

برای جمع‌بندی می‌توان گفت در طول معاملات امروز قیمت دلار قدری افت کرد. درهم امارات در حوالی 6 هزار و 990 تومان قرار داشت و نیروی لازم برای قرار گرفتن دلار زیر 25 هزار تومان را فراهم نکرد.

فضای بازار سکه تغییر کرده و اندازه حباب سکه در حوالی 3 تا 4 درصد به نوعی پایدار شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید