قرمز‌ترین هفته کرونایی ایران؛

200 هزار ابتلا و 2 هزار مرگ‌ومیر در هفته اول مرداد

کدخبر: ۴۲۹۷۷۲
اقتصادنیوز: در هفته اول مرداد ماه 1400، بیش از 200 هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شده اند که نشان‌دهنده ثبت قله شیوع در کشور بوده است. در سوی دیگر روند صعودی بیماران تحت درمان موجب شده تا مرگ و میر روندی افزایشی گرفته و از مرز 2 هزار نفر در این هفته عبور کند.
200 هزار ابتلا و 2 هزار مرگ‌ومیر در هفته اول مرداد

به گزارش اقتصادنیوز ، موج پنجم کرونایی کشور راوی ثبت آمارهای بی سابقه در وضعیت قرمز این بیماری بوده است. این رکوردها بیش از همه در شاخه ابتلا ثبت شده و از این ناحیه بر متغیرهای نگران کننده این ویروس اثرگذار بوده است.

از دلایل مهم این رشد افسار گسیخته در کشور، برپایی موج چهارم کرونایی در ایران بوده است. چرا که وقتی هنوز این موج به طور کامل فرو کش نکرده بود ویروس دوباره در کشور جولان داده و سبب شد تا فشار ناشی از هجوم بیماران در بیمارستانها به اوج خود برسد.

کرونا

رکورد ابتلا به کرونا در هفته اول مرداد

شمار مبتلایان به کرونا در هفته اول مرداد ماه برابر با 205 هزار و 508 نفر بوده است. مقایسه این آمار با هفته قبل خود نشان می‌دهد 28 درصد رشد در وضعیت ابتلای هفتگی به ثبت رسیده و بر مسیر صعودی این متغیر افزوده شده است.

با کنار هم قرار دادن آمار ابتلا در هفته های متعدد از اسفند سال 98 تاکنون مشاهده می شود وقوع این میزان ابتلا در یک هفته بی سابقه بوده است.

طبق این رقم محاسبه می شود به طور متوسط در این مقطع روزی 29 هزار و 400 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

پیش از این بیشترین میزان ابتلای هفتگی در هفته ابتدایی اردیبهشت به ثبت رسیده بود که معادل با 164 هزار و 650 نفر بوده است. به بیان دیگر ابتلا در این هفته 24.8 درصد از رکورد قبلی بالاتر بوده و سطح بیشینه آمارها را جابجا کرده است.

اما اتفاق مهم و عجیب دیگری که در این موج به چشم می خورد کاهش همزمان تستهای کرونایی با رشد ابتلا در کشور است.

کرونا

رکورد نرخ مثبت بودن پاسخ تست‌ها در کشور

در این هفته به طور کلی از افراد مشکوک به کرونا تقریبا 457 هزار تست اخذ شده که پاسخ 205 هزار و 508 نفر از آن ها مثبت بوده است.

مقایسه مجموع تست‌های هفتگی در این مقطع با هفته پایانی تیر ماه نشان میدهد 10 درصد از شمار آزمایشهای کرونایی کاسته شده است. به طور کلی بسط مشاهدات بیانگر روند نزولی تستها از شروع خرداد ماه تاکنون بوده است.

این در حالی است که در این مدت مدام بر آمار ابتلا افزوده شده است. اگر تعداد مبتلایان در هر تاریخ را بر کل تستهای اخذ شده در آن تاریخ تقسم کنیم حاصل روندی از نرخ پاسخ مثبت را نشان میدهد. طبق این آمار اکنون این نرخ به سطح 44 درصد رسیده که در کل تقویم کرونایی ایران بی سابقه بوده است.

این متغیر به نوعی بیان کننده احتمال مثبت بودن تستهای هر فرد مشکوک نیز به شمار می آید. به این معنا که از هر 100 نفر دارای علایم خطرناک که به آزمایشگاه ها مراجعه کرده اند به احتمال 44 درصد مبتلا به این ویروس منحوس شده اند.

گفتنی است که این نرخ بر اساس تغییرات آمار ابتلا و تست در هر مقطع تغییر می کند و اکنون به بیشینه احتمالی خود در ایران رسیده است.

افزایش آمارها در این روزها موجب شده تا بیماران تحت درمان نیز به سوی ثبت رکورد دیگری گام بردارند.

کرونا

مسیر صعودی بیماران تحت درمان در تیرماه

اختلاف مجموع بهبودی‌ها و فوتی‌ها در هر تاریخ با کل مبتلایان نمایانگر عده‌ای است که اکنون بیمار بوده و تحت درمان قرار دارند. این عده یا در بیمارستان‌ها بستری بوده و یا در منازل در حالت قرنطینه به سر می برند.

با افزایش ابتلا از ابتدای تیرماه تاکنون این متغیر نیز  مسیری صعودی پیدا کرده و اکنون در حال نزدیک تر شدن به رکورد قبلی خود در موج چهارم کرونایی است.

این رقم در هفته میانی اردیبهشت 1400 معادل با 478 هزار و 350 نفر بوده که تنها 26 درصد تا لمس دوباره آن فاصله دارد.

رشد آمار بیماری سرانجام میزان مرگ ومیر در این هفته را نیز افزایشی کرد.

عبور جانباختگان از مرز 2 هزار نفر

در هفت روز منتهی به 8 مرداد ماه تعداد فوتی ها در ایران برابر با 2 هزار و 71 نفر بوده است. مقایسه این آمار با هفته قبل نشان از رشدی 40 رصدی در میزان مرگ و میر داشته است.

در روندی که از رشد فوتی ها رسم شده مشاهده می شود مسیری که این متغیر سیاه کرونایی به ثبت رسانده در حال افزایش است. این اتفاق می تواند ناشی از رشد افسار گسیخته ابتلا در کشور و هجوم یکباره بیماران به مراکز در مانی است.

کرونا

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید