ماشین زمان:هشتم مردادماه در چهار برش

وعده وزیر اقتصاد برای بازار ارز

کدخبر: ۴۲۹۶۶۲
هشتم مردادماه در برش های مختلف نشان می دهد:مدیرعامل شرکت ملی نفت در سال 1381 از اجرای 22 میلیارد دلار پروژه نفتی به روش بیع متقابل خبر داده است و در سال 91 نیز وزیر اقتصاد از کاهش اثر پذیری بازار ارز بر اقتصاد ایران سخن گفته است.
وعده وزیر اقتصاد برای بازار ارز

هشتم مرداد 1351

هند خواهان مس ایران است

به جای آجیل امروز پتروشیمی و آلومینیوم به هند صادر می‌شود.

آقای «رام ساته» سفیر هندوستان در ایران که برای مطالعه بیشتر اوضاع اقتصادی، فرهنگی و صنعتی کشور سفر خود را به شهرهای ایران از آذربایجان آغاز نموده در تبریز از کارخانجات ماشین‌سازی، بلبرینگ‌سازی، فرش‌بافی، موزه، دانشگاه و چند واحد صنعتی دیگر بازدید کرد.

ایران روزبه‌روز توسعه می‌یابد و نیاز مبرم به کالاهای مدرن مثل موتورها و ماشین‌های حفاری دارد که خوشبختانه این کالاها را از هندوستان خریداری می‌کند.

رام ساته ادامه داد: ایران هم‌اکنون کالاهای پتروشیمی، گوگرد، آلومینیوم، تیزاب سلطانی به کشور هندوستان صادر می‌کند که با توسعه روابط بین این دو کشور اخیرا تصمیم گرفته شد، انواع محصولات معدنی مثل مس و سرب را از ایران بخریم.

 

هشتم مرداد 1371

2.8 میلیون شماره تلفن تا پایان سال واگذار می‌شود

2 میلیون و 800 هزار شماره تلفن طی امسال و سال 72 به متقاضیان در سطح کشور واگذار می‌شود:

مهندس محسن‌زاده، رئیس دفتر گروه‌های مطالعاتی و ارتباطات شرکت مخابرات ایران گفت: تا پایان برنامه اول پنج ساله دولت تعداد تلفن‌های واگذاری به مردم کشور به مرز 5 میلیون و 800 هزار شماره خواهد رسید که این رقم در برنامه دوم پنج ساله اقتصادی تا 12 میلیون و 700 هزار شماره پیش‌بینی شده است.

محسن‌زاده ادامه داد: مرکز تحقیقات مخابرات کشور با ساخت 3 نوع سوئیچ دیجیتال اخیرا این سوئیچ‌ها را به تولید انبوه رسانده است.

 

هشتم مرداد 1381

22 میلیارد دلار پروژه نفتی از طریق بیع متقابل اجرا می‌شود

مهندس میرمعزی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: سال 80 سه میدان نفت و گاز در ایران کشف شد که 500 میلیون بشکه نفت خام درجا، 1300 میلیون بشکه میعانات و 300 میلیارد مترمکعب گاز داشت.

وی افزود: در حال حاضر حجم نفت درجا در کشور 500 میلیارد بشکه برآورد می‌شود که 20 درصد آن قابل‌استحصال است. ازسوی دیگر 26.6 میلیارد مترمکعب ذخایر گاز ایران بود که سال گذشته 300 میلیارد مترمکعب به این میزان اضافه شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین درباره اجرای طرح‌های نفت و گاز به روش بیع متقابل گفت: مجموع این طرح‌ها با 22 میلیارد دلار سرمایه اجرا می‌‌‌شود که سهم میادین مشترک 73 درصد است. ازسوی دیگر، 76 درصد این قراردادها برای توسعه میادین گاز است و کل تعهدات کشور برای میدان‌های نفتی کمتر از 5 میلیارد دلار است. گفتنی است، بازپرداخت طرح‌‌های گازی بیع متقابل از میعانات نفتی است که جزو سهمیه ایران در اوپک محسوب نمی‌شود.

میرمعزی گفت: کمتر از 6.5 درصد صادرات نفت ایران تا سال 2010 صرف بازپرداخت تعهدات قراردادهای بیع متقابل می‌شود ولی این میزان در طرح‌های گازی و از محل فروش میعانات گاز حدود 35 تا 40 درصد خواهد بود که در مدت 6 سال بازپرداخت می‌شود.

نفت

 

هشتم مرداد 1391

اختصاص 350 میلیون دلار درآمد نفتی به وزارت نیرو

وزیر نیرو با اعلام اینکه رئیس‌جمهور بر تامین منابع مالی موردنیاز اجرای طرح‌های حوزه نیرو از طریق انتشار اوراق مشارکت، فروش مواد مازاد و روش‌های دیگر تاکید دارد، گفت: 350 میلیون دلار از مازاد درآمد نفتی سال 90 به طرح‌های وزارت نیرو اختصاص یافت.

مجید نامجو با تاکید بر اینکه در سال 90 وزارت نیرو توانست از مازاد درآمدهای نفتی یک ردیف 500 میلیون دلاری را در دولت برای استفاده از حوزه نیرو به تصویب برساند، افزود: از این میزان تقریبا 350 میلیون دلار نیز دریافت و هزینه شد.

وی ادامه داد: از این طریق تعداد بسیار زیادی از مجتمع‌های آبرسانی در روستاها که از قبل به دلیل کمبود منابع مالی ناتمام باقی مانده بود، تکمیل شد.

نامجو ادامه داد: این‌گونه اقدامات توانست تحولات مناسبی را در روستاهای کشور ایجاد کند.

 

بخش روانی بازار ارز عامل نوسان بوده است

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر میزان اثرپذیری نوسان‌های بازار ارز بر اقتصاد کشور به شدت کاهش یافته، بخش روانی بازار ارز را عامل نوسان‌های اخیر اعلام کرد.

شمس‌الدین حسینی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار ارز تحت کنترل دولت قرار دارد و ثبات در این بازار حاکم است، عامل اصلی نوسانات بازار ارز را بخش روانی آن اعلام کرد و گفت: در تلاش هستیم که این بخش را نیز با تمرکز دقیق بر روی فعل و انفعالات بازار ارز، مهار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته و طی یک سال اخیر، برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور در بخش‌های دولتی و غیردولتی به نوعی متاثر از بازار ارز بوده، اظهار کرد: با تدابیر اتخاذشده ازسوی دولت و با توجه به درآمدهای سرشار ارزی، ضمن اینکه ارز موردنیاز برای تولیدکنندگان طی یک سال گذشته تامین شد، میزان اثرپذیری بازار ارز بر اقتصاد کشور کاهش یافت.

شمس الدین حسینی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید