سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

پنجره برجام رو به بسته شدن است /مشاجره لفظی کاخ سفید و کرملین

کدخبر: ۴۲۹۵۵۶
یک روز پس از اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه روسیه فقط سلاح هسته‌ای و نفت دارد، کرملین در واکنش به آن گفته این اظهارات قابل توجه است اما نشان‌دهنده کمبود دانش درباره این کشور است.
پنجره برجام رو به بسته شدن است /مشاجره لفظی کاخ سفید و کرملین

به گزارش اقتصادنیوز، «هشدار نسبت به سیگارهای الکترونیکی»، «مشاجره لفظی کاخ سفید و کرملین»، «به کارگیری بازدارندگی یکپارچه علیه چین»، «واکنش به سیلوهای هسته ای جدید چین»، «درگیری مرگبار در قره باغ»، «دیدار رسمی طالبان از چین»، « تاثیر سوءآمریکا بر توافق با طالبان»، «سود شگفت انگیز سه شرکت بزرگ فناوری دیجیتال» و «پنجره رو به بسته شدن برجام » سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند. 

پنجره برجام رو به بسته شدن است

آکسیوس با انتشار یادداشتی مدعی شده که پنجره برجام در حال بسته شدن است. بر اساس این یادداشت، موضع واشنگتن در این زمینه تغییر نخواهد کرد و تهران نمی‌تواند توافق هسته ‌ای را بازآفرینی کند. این گزارش مدعی شده که توافق روی میز است و اگر ایرانی‌ها خواهان برداشته شدن تحریم‌ها هستند، یک راه برای انجام آن دارند. 

8

این یادداشت به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که در جریان مذاکرات است نوشته دولت بایدن بحث‌های کلی ایران را زیر نظر دارد، اما هیچ چیز قطعی در مورد موضع دولت آینده نشنیده است. او مدعی شده که پنجره برای رسیدن به توافق مدت زیادی باز نمی‌ماند و ایران باید سریعا به میز مذاکره بازگردند. این مقام ارشد ایالات متحده همچنین گفت که امیدوار است مقامات دولت جدید ایران تصور نکنند به دلیل سخت‌گیرتر بودن‌شان می‌توانند نسبت به دولت قبلی امتیازات بیشتری کسب کنند؛ چرا که موضع ایالت متحده آمریکا تغییری نخواهد کرد و ایرانی‌ها نمی‌توانند توافق هسته‌ای را از نو ابداع کنند.

مشاجره لفظی کاخ سفید و کرملین

به گزارش یورونیوز، یک روز پس از اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه روسیه فقط سلاح هسته‌ای و نفت دارد، کرملین در واکنش به آن گفته این اظهارات قابل توجه است اما نشان‌دهنده کمبود دانش درباره این کشور است. کرملین تاکید کرد که باید در تحلیل خود از روسیه اساسا اشتباه کرده است.

2

بایدن این اظهارات را روز سه‌شنبه در یک سخنرانی انجام و هشدار داد که اگر ایالات متحده وارد یک جنگ واقعی با یک قدرت بزرگ شود دلیلش می‌تواند حمله سایبری آن کشور باشد. بایدن به این امر مباهات کرده بود که سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا از همتایان روسی خود برتر هستند و گفته بود پوتین یک مشکل واقعی دارد.  به گفته بایدن: «او بر صدر اقتصاد کشوری قرار دارد که تنها سلاح هسته‌ای و چاه نفت دارد و هیچ چیز دیگری ندارد. اقتصاد آن‌ها کجاست؟ هشتمین در میان بزرگترین اقتصادهای جهان؟» او در این سخنان تاکید کرد پوتین می‌داند با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و همین موضوع از نظر من او را حتی خطرناک‌تر می‌کند.

در پاسخ، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین قدرت هسته‌ای روسیه و منابع بزرگ نفت و گاز این کشور را تایید کرد، اما ادعای بایدن را مورد تردید قرار داد: «روسیه یک قدرت هسته‌ای است، اما یک قدرت هسته‌ای بسیار مسئول و بله ما یک بخش عظیم نفت و گاز داریم اما اینکه بگوییم روسیه چیز دیگری ندارد اساسا اشتباه است.» وی با اشاره به اینکه هدف بایدن جامعه اطلاعاتی کشورش بود افزود: «او می‌خواهد آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.» سخنگوی کرملین تاکید کرد حتی اگر تلاش‌هایی برای عادی‌سازی روابط در جریان باشد، ایالات متحده همچنان مخالف روسیه است.

به کارگیری بازدارندگی یکپارچه علیه چین

به گزارش رویترز،  لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به عنوان نخستین مقام ارشد دولت جو بایدن که از جنوب شرقی آسیا دیدار می‌کند، با متحدان ملاقات و در مورد  چشم‌انداز ایالات متحده از سیاست «بازدارندگی یکپارچه» برای افزایش توانایی‌های نظامی آمریکا و همکاری با هدف مقابله با تجاوزگری چین صحبت کرد. او هنگام دیدار از سنگاپور گفت: «بازدارندگی یکپارچه به معنای کار با شرکا برای بازدارندگی از تهدید و تعرض در سراسر طیف درگیری از جمله در منطقه خاکستری است که حقوق و معیشت مردم در جنوب شرق آسیا تحت فشار قرار می‌گیرد.» 

1

آستین تاکید کرده ادعای پکن در مورد اکثریت دریای چین، به حاکمیت و حقوق اساسی ملت‌های جنوب شرق آسیا خدشه وارد می‌کند. وزیر دفاع آمریکا گفت، دولت بایدن از متحدان منطقه‌ای نمی‌خواهد که میان واشنگتن و پکن یکی را انتخاب کنند. با این حال آستین گفته: «ما وقتی منافع‌مان تهدید می‌شود تردید نمی‌کنیم. با این حال در پی رویارویی نیستیم و واضح بگویم، من متعهد به پیگیری یک رابطه سازنده و باثبات با چین هستم.»

واکنش به سیلوهای هسته ای جدید چین

به گزارش رویترز، در پی انتشار گزارشی جدید درباره احداث ۱۱۰ سیلوی موشکی دیگر توسط چین، وزارت دفاع آمریکا و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره این کشور از توسعه و تقویت توان هسته‌ای چین ابراز نگرانی کردند. فدراسیون دانشمندان آمریکا گزارش داده تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چین مشغول احداث مجموعه‌ای جدید از این سیلوها در نزدیکی شهر «هامی» در نواحی شرقی ایالت سین‌کیانگ است. هفته پیش نیز گزارش دیگری در مورد احداث حدود ۱۲۰ سیلو در صحرای یومن واقع در ۳۶۰ کیلومتری جنوب شرقی هامی منتشر شده بود.

6

فرماندهی راهبردی ایالات متحده آمریکا در واکنش به گزارش اخیر که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده، در توئیتی بر «پنهان‌کاری» مقامات چین تاکید کرد. وزارت خارجه آمریکا نیز از چین خواسته است برای انجام اقدامات عملی و کاهش خطر بی‌ثباتی در رقابت تسلیحاتی با واشینگتن مذاکره کند. مایک ترنر، از اعضای جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح کنگره، توسعه توان هسته‌ای چین را «بی‌سابقه» دانسته است. به گفته این نماینده جمهوری‌خواه، شواهد نشان می‌دهد که این قبیل اقدامات با هدف «تهدید» آمریکا و متحدان این کشور صورت می‌گیرد. مایک راجرز، دیگر نماینده جمهوری‌خواه در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، نیز گفت که توسعه توان هسته‌ای چین نشان می‌دهد آمریکا نیز باید به سرعت قدرت هسته‌ای خود را نوسازی کند.

وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۲۰ تعداد کلاهک‌های هسته‌ای چین را حدود ۲۰۰ فروند یا کمی بیشتر تخمین زد و گفت انتظار می‌رود که این تعداد در سال‌های آینده دست‌کم دو برابر شود. کارشناسان تسلیحاتی می‌گویند آمریکا حدود سه هزار و ۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و طبق اسناد علنی وزارت دفاع در مارس سال جاری، یک‌هزار و ۳۵۷ مورد از این کلاهک‌ها در حالت عملیاتی هستند. واشینگتن بارها از پکن خواسته است تا به مذاکرات آمریکا و روسیه درباره پیمان جدید کنترل تسلیحاتی بپیوندد.  دولت چین مدعی است که زرادخانه هسته‌ای این کشور در مقایسه با توان هسته‌ای آمریکا و روسیه بسیار ناچیز است و اعلام آمادگی کرده که در عرصه امنیت راهبردی با آمریکا گفت‌وگوهای دو جانبه‌ای «براساس برابری و احترام متقابل» انجام دهد.

درگیری مرگبار در قره باغ

به گزارش رویترز، وزارت دفاع ارمنستان خبر داده که در مرگبارترین درگیری رخ داده پس از پایان جنگ پاییز گذشته در قره باغ، روز چهارشنبه سه سرباز این کشور در درگیری مرزی با نیروهای آذربایجان کشته شده‌اند. وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای تصریح کرده که درگیری مرزی میان نیروهای دو کشور همچنان ادامه دارد و افزون بر کشته‌های گزارش شده، دو سرباز دیگر این کشور نیز در این درگیری زخمی شده‌اند.

5

در مقابل، وزارت دفاع آذربایجان نیز با تایید رخداد درگیری مرزی میان نیروهای ارتش دو کشور، اعلام کرد که دو سرباز آذربایجانی نیز تا کنون در این گیری زخمی شده‌اند ولی «هیچ گونه خطر جانی آنها را تهدید نمی‌کند». وزارت دفاع دو کشور در بیانیه‌های رسمی خود یکدیگر را به شعله‌ور کرد نزاع تازه مرزی متهم کرده‌اند. ارمنستان و آذربایجان پس از چندین دهه اختلاف بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ، سرانجام در پاییز ۲۰۲۰ میلادی وارد جنگی ۴۴ روزه با یکدیگر شدند که در نتیجه آن در حدود ۶ هزار نفر کشته شدند.

دیدار رسمی طالبان از چین

به گزارش بی بی سی، ملا غنی برادر، معاون رهبر گروه طالبان، در راس هیأتی به چین سفر کرده و با ونگ یی، وزیر خارجه چین دیدار کرده است. در این دیدار وزیر خارجه چین به هیأت طالبان گفته انتظار می‌رود این گروه نقش مهمی در روند صلح‌آمیز آشتی و بازسازی افغانستان داشته باشند. وزیر خارجه چین همچنین گفته است که او امیدوار است که گروه طالبان بتوانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی را که چین آن را تهدید برای امنیت ملی‌اش می‌داند، سرکوب کنند. مرکز این گروه در زمان حاکمیت طالبان کابل پایتخت افغانستان بود و از همان زمان روابط نزدیکی با القاعده داشته است.

3

وزارت خارجه افغانستان هم با انتشار اعلامیه‌ای گفته چین قبلا دولت افغانستان را از این سفر مطلع ساخته بود. در این اعلامیه همچنین آمده است که افغانستان انتظار دارد تا دولت چین در راستای تقویت اجماع منطقه‌ و اعمال فشارهای بین‌المللی بر طالبان در جهت قطع خشونت‌ها، برقراری آتش‌بس، تأمین صلح و ختم حضور تروریست های خارجی در افغانستان، نقش ارزندۀ خود را ایفا نماید.

آمریکا توافق با طالبان را غیرممکن کرد

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در صحبت با شبکه خبری پی‌بی‌اس گفته آمریکا واقعا وضعیت افغانستان را خراب‌تر کرد. او گفته زمان مذاکره با گروه طالبان وقتی بود که ۱۵۰ هزار نیروی ناتو در افغانستان بود. به گفته او حالا که کمتر از ۱۰ هزار نیرو نیست و تاریخ خروج هم تعیین شده، بسیار دشوار است که گروه طالبان را مجبور به توافق سیاسی کرد، چون آنها خود را پیروز این جنگ می‌دانند.

4

به گفته نخست وزیر پاکستان، راه خروج افغانستان از وضعیت کنونی رسیدن به یک توافق سیاسی میان دولت افغانستان و گروه طالبان است. آقای خان گفتف جنگ داخلی طولانی در افغانستان، پاکستان را با دو سناریو بد مواجه می‌کند: نخست اینکه پاکستان از نظر اقتصادی در موقعیتی نیست که با موج جدید مهاجرت افغان‌ها کنار بیاید؛ دوم اینکه جمعیت پشتون‌های پاکستان بیشتر از پشتون‌های افغانستان است و این جنگ داخلی می‌تواند پای پشتون‌های پاکستان را در این جنگ بکشاند.

سود شگفت انگیز سه شرکت بزرگ فناوری دیجیتال

به گزارش آسوشیتدپرس، سود سه شرکت بزرگ فناوری دیجیتال، اپل، آلفابت و مایکروسافت، در سه ماهه آوریل تا ژوئن سال ۲۰۲۱ در مجموع بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار بود که میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر نحوه زندگی مردم را به خوبی نشان می‌دهد. هر چند منابع اصلی درآمد و سودآوری این شرکت‌ها متفاوت است ولی این رقم سرسام‌آور و بی‌سابقه نشان می‌دهد که چرا نهادهای ناظر بر فعالیت اقتصادی در کشورهای گوناگون در مورد نیرومندتر شدن این شرکت‌ها حساسیت و نگرانی دارند. ارزش مالی این سه شرکت بزرگ طی یک سال و نیم گذشته و از زمان شروع همه‌گیری کرونا تاکنون بیش از دو برابر شده و به ۶.۴ تریلیون دلار رسیده است.

7

میزان فروش و سودآوری اپل، از پیش‌بینی اکثر کارشناسان بیشتر بوده است. سود آن در سه ماهه دوم سال جاری دو برابر بازه زمانی مشابه در سال گذشته و ۲۱.۷ میلیارد دلار بوده و درآمد آن با ۳۶ درصد افزایش به حدود ۸۱ میلیارد دلار رسیده است. یکی از منابع اصلی درآمد اپل، تلفن همراه مدل «آیفون ۱۲» و اولین تلفن همراهی است که با شبکه ارتباطی فایو جی کار می‌کند. درآمد حاصل از فروش آیفون در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۴۰ میلیارد دلار رسید.

ارزش مالی شرکت آلفابت نیز از شروع همه‌گیری کرونا افزایش یافته است هر چند سهم درآمد این شرکت از محل آگهی‌های تجاری در ماه‌های اول همه‌گیری کمی کاهش یافت. با پیشرفت سریع واکسیناسیون در کشورهای ثروتمند خرید و مصرف افزایش یافته و در نتیجه درآمد گوگل، زیر مجموعه فناوری آلفابت، رو به افزایش گذاشته است. سود آلفابت در سه ماهه دوم سال جاری به ۱۸.۵ میلیارد دلار رسید که تقریبا سه برابر بازه زمانی مشابه در سال گذشته است. به گفته سونداری پیچای، مدیرعامل گوگل، تحت تاثیر رونق فعالیت‌های اقتصادی درآمد این شرکت از محل آگهی‌های تجاری در سه ماهه دوم سال جاری با ۶۹ درصد افزایش به حدد ۵۰ میلیارد دلار رسیده است.  به گفته گوگل، بخش اعظم افزایش این سود از محل آگهی‌های تجاری مربوط به فروش کالاهای مصرفی، گردشگری و کالاهای سرگرمی است. درآمد آلفابت با ۶۲ درصد افزایش در مقایسه با سه ماهه دوم سال گذشته به حدود ۶۱.۸۸ میلیارد رسیده که با کسر مالیات و هزینه‌های دیگر بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار است.

شرکت مایکروسافت نیز اعلام کرده درآمد آن در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافته و به ۴۶.۲ میلیارد دلار رسیده است. افزایش تقاضا برای نرم‌افزارهای محصول مایکروسافت در طول همه‌گیری ویروس به دلیل گسترش آموزش و کار از راه دور یکی از دلایل مهم افزایش چشمگیر درآمد این شرکت است. بخش اعظم این افزایش درآمد محصول فروش خدمات بایگانی مجازی مایکروسافت و نرم‌افزارهای اداری این شرکت است چون در یک سال و نیم گذشته میزان فروش کامپیوترهای شخصی این شرکت فقط ۹ درصد افزایش یافته است.

هشدار نسبت به سیگارهای الکترونیکی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده سیگارهای الکترونیکی و وسایل دخانیات مشابه برای سلامتی مضر هستند و برای مقابله با روش‌های تبهکارانه صنعت دخانیات با هدف معتاد کردن جوانان به نیکوتین، فروش آن‌ها باید تحت کنترل قرار گرفته و قانونمند شود. تدروس ادهانوم گفته: «نیکوتین بسیار اعتیاد آور است. وسایل الکترونیکی انتقال نیکوتین مضر هستند و باید با دقت و شیوه بهتری تحت کنترل قرار بگیرند». گزارش سال ۲۰۲۱ سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی دخانیات روز سه‌شنبه منتشر شده و موضوع اصلی آن محصولات جدید صنعت دخانیات از جمله سیگارهای الکترونیکی است.

9

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود یادآوری می‌کند که تولیدکنندگان این محصولات با عرضه هزاران عطر و مزه جذاب، نوجوانان و جوانان را هدف گرفته‌اند. در این گزارش، مایعات حاوی نیکوتین با ۱۶ هزار عطر و مزه گوناگون قید شده است.

گزارش سازمان بهداشت جهانی در عین حال یادآوری می‌کند که هنوز حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان سیگار می‌کشند. مصرف دخانیات مسئول مرگ بیش از هشت میلیون نفر در سال است و حدود یک میلیون نفر از این افراد سیگاری نیستند و به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید