احمد توکلی: قانون کار باید منبعث از بخش اجاره فقه باشد

راهکار جدید دولت برای مقابله با گرانی

کدخبر: ۴۲۹۴۸۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات مرداد مرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:آلمان 51 درصد سهام فوکر را خرید
راهکار جدید دولت برای مقابله با گرانی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

7 مرداد 1351؛ چیت با عرض 90 هر متر 21 ریال و نیم

به‌منظور تعدیل و تثبیت و جلوگیری از افزایش قیمت پارچه‌های نخی شرکت معاملات خارجی وابسته به وزارت اقتصاد اقدام به ورود چند میلیون متر قماش نخی از خارج کشور کرد.

واردات قماش نخی که از انواع چیت، چلوار و پوپلین می‌باشد برای تشویق و راهنمایی کارخانجات نساجی داخلی وارد شده است که اخیرا به سبب کمبود تولید قیمت آن افزایش یافته است.

آقای مهندس بهمن میکده، مدیرعامل شرکت معاملات خارجی در مورد قماش وارداتی گفت که منظور از این کار رقابت با تولیدکنندگان داخلی پارچه نخی نیست؛ بلکه به لحاظ آنکه اخیرا تولید پارچه‌های نخی کاهش یافته و اکثر کارخانجات ریسندگی دست به کار تولید پارچه‌های گران‌قیمت شده‌اند و درنتیجه میزان تولید پارچه نخی کاهش یافته و مصرف‌کنندگان آن که اکثرا طبقات متوسط و کم‌درآمد هستند ناچار شده‌اند که برای چیت داخلی قیمت بیشتری بپردازند.

قیمت انواع پارچه‌های نخی وارداتی براساس قیمتی که شرکت معاملات خارجی برای مصرف‌کننده تعیین کرده است، بدین شرح است:

چیت با عرض 90 هر متر 21 ریال و نیم، چلوار با عرض 140 هر متر 36 ریال پوپلین با عرض 90 هر متر 40 ریال.

به هر یک از مشتریان بیش از چند قواره از طرح‌های مختلف فروخته نخواهد شد و با کنترلی که به عمل می‌آید از خرید عمده اشخاص جلوگیری می‌شود.

هفتم مرداد 1361؛ قانون کار باید منبعث از بخش اجاره فقه باشد

آقای احمد توکلی، وزیر کار و امور اجتماعی گفت: وزارت کار دو وظیفه عمده به عهده دارد. یکی تنظیم بازار کار است که براساس آن باید برآورد ضعیفی از امکانات نیروی انسانی و اشتغال کشور وجود داشته باشد.

در این مورد چون آمارهای قبل از انقلاب، غیرقابل‌اعتماد بود طرح آمارگیری نیروی انسانی پیشنهاد شد که با یک دهم مخارج، انجام پذیرفت. به‌طوری‌که نتایج آن تا اواسط پاییز منتشر خواهد شد.

وی افزود: براساس این آمارگیری، مشخص خواهد شد که چه اندازه نیروی انسانی آماده کار وجود دارد تا براساس آن برنامه‌ریزی شود.

آقای توکلی گفت: با توجه به اینکه دولت نمی‌تواند کارفرمای بزرگ باشد، سعی خواهیم کرد تعاونی‌ها و بخش خصوصی صالح را ترغیب به سرمایه‌گذاری کرده و به این ترتیب ایجاد شغل کنیم.

وی افزود: با این عمل، یک حرکت ضدتورمی صورت خواهد گرفت و تولید بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر از نیروهای کارآمد استفاده خواهیم کرد.

یکی دیگر از وظایف وزارت کار و امور اجتماعی تنظیم روابط کار است که مبنای آن، قانون کار فعلی می‌باشد که در رژیم گذشته تنظیم شده چون این قانون برای اهداف رژیم وابسته به غرب تنظیم شده بود، نمی‌تواند با هدف‌های جمهوری اسلامی منطبق باشد.

ما برای اینکه شیرازه کار از بین نرود، مجبوریم قانون کار فعلی را تا تنظیم قانون کار اسلامی مبنا قرار دهیم و به آن عمل کنیم. اگر در مواردی به اشکال برخورد کنیم به رفع آن اقدام کنیم.

در مورد تدوین قانون کار اسلامی وزیر کار و امور اجتماعی گفت: قانون کار باید منبعث از بخشی اجاره فقه اسلام باشد و تمام تلاش وزارت کار این است که آن قسمت از ابواب فقه را که مربوط به انسان‌ها و فروش کار است مبنا قرار دهد، به استثنای قسمت‌های فنی.

وزیر کار و امور اجتماعی تاکید کرد: البته اگر قانون کار بر مبنای اسلام باشد، گروه‌های چپ و راست هیاهو خواهند کرد؛ ولی امیدواریم کارگران وسوسه نشوند. چون قانون کار اسلامی باعث خواهد شد آنها در بلندمدت از ثمره این قانون استفاده کنند.

هفتم مرداد 1371؛ آلمان 51 درصد سهام فوکر را خرید

دولت هلند طی قراردادی با خرید بیشترین سهام صنایع هواپیماسازی فوکر توسط آلمان موافقت کرد.

دولت هلند که 31.8 درصد از سهام صنایع هواپیماسازی فوکر را در اختیار دارد، سرانجام پس از گفت‌و‌گوهای طولانی موافقت کرد که «دوچ آیروسپیس» شرکت صنایع هوایی و فضایی آلمان بتواند 51 درصد از سهام صنایع هواپیماسازی فوکر هلند را در میان‌مدت بخرد.

دولت هلند براساس مفاد این قرارداد پس از فروش سهام خود نیز به مدت 8 سال حق خواهد داشت یک نفر را به‌عنوان عضو شورای مدیریت فوکر منصوب کند.

شمار اعضای این شورا 9 نفر است که 5 نفر آنها آلمانی خواهند بود.

ناظران مبلغی را که آلمان برای خرید فوکر پرداخته است، بیش از نیم میلیارد دلار تخمین می‌زنند.

فرانسه و ایتالیا نیز قصد خرید سهام فوکر را دارند، اما دولت هلند تاکنون با شرکت آنان در صنایع فوکر مخالفت کرده است. علت این مخالف به دلیل آن است که فرانسه و ایتالیا سهامدار کنسرسیوم صنایع هواپیماسازی رقیب فوکر هستند.

هفتم مرداد 1381؛ سالانه 500 میلیون دلار سیگار به کشور قاچاق می‌شود

ناصر کرمانی، مدیرکل دفتر امور واردات گمرک گفت: در سال گذشته فقط 2 درصد از کسری سیگار موردنیاز کشور از مبادی رسمی وارد کشور شده است.

وی با اشاره به تصمیمات متخذه دولت در دو سال گذشته، درخصوص تسهیل واردات سیگار، ازجمله کاهش مالیات سیگار، حذف عوارض سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، معافیت سود بازرگانی و حذف بوروکراسی اداری در زمینه صدور مجوز این کالا، اظهار کرد: با توجه به تصمیمات و تسهیلات فوق‌الذکر در زمینه واردات سیگار، واردات این کالا به کشور از مجاری رسمی طی سالیان اخیر میزان ناچیزی را به خود اختصاص داده است.

کرمانی درخصوص میزان واردات سیگار از مجاری رسمی در دو سال اخیر گفت: میزان مصرف سالانه سیگار در کشور حدود 40 میلیارد نخ است که از این میزان 1.6 میلیارد نخ در کشور تولید می‌شود و کسری سیگارهای مصرفی در کشور (حدود 24 میلیارد نخ) باید از طریق واردات تامین شود که از این میزان تنها 48 میلیون نخ از طریق مجاری رسمی وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: ارزش سیگارهای وارداتی به کشور در سال حدود 500 میلیون دلار است.

وزارت صنایع و معادن خواستار رفع محدودیت واردات فولاد شد

احمد دوست‌حسینی، معاون امور تولید وزارت صنایع و معادن گفت: این وزارتخانه به‌طور رسمی پیشنهاد حذف محدودیت واردات فولاد را به وزارت بازرگانی ارائه داده است.

وی افزود: این وزارتخانه در نظر دارد در مرحله بعدی برای کاهش میزان تعرفه‌های  واردات فولاد اقدام کند.

دوست‌حسینی گفت: بازار جهانی فولاد در نیمه دوم سال گذشته دچار آشفتگی شد و همه کشورها برای حفظ واحدهای فولادسازی خود تصمیمات جبرانی اتخاذ کردند و ایران نیز با افزایش تعرفه‌های واردات تلاش کرد اقدامات بازدارنده‌ای انجام دهد.

هفتم مرداد 1391؛ سامانه پایش انبارها؛ راهکار جدید دولت برای مقابله با گرانی

درحالی‌که فعالان بخش خصوصی، مشکلات فعلی در تنظیم بازار و سوء‌استفاده برخی افراد در این زمینه را با مسائل کلان اقتصاد مرتبط می‌دانند و اقدامات دولت در زمینه‌هایی چون کنترل دستوری و تعزیراتی بازار را در حل مشکلاتی کنونی بازار و گرانی‌ها موثر ارزیابی نمی‌کنند، وزارت صمت از برنامه خود برای تشدید بازرسی ها در بازار خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که قرار است موجودی کالای تمام سردخانه‌ها، باراندازها و انبارهای متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق سامانه‌ای اتوماتیک‌وار پایش شود.

آن‌طور که مسوولان اعلام کرده‌اند، سامانه‌ای در این زمینه طراحی شده و در حال تکمیل است که اتوماتیک‌وار، تمامی انبارها و سردخانه‌های کشور را پایش می‌کند به‌نحوی‌که دولت مطلع خواهد شد که موجودی کالای کشور در کف بازار، دپوی انبارها و باراندازها چه میزان است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت از طرح جدید این وزارتخانه برای کنترل موجودی انبارها و سردخانه‌های کشور خبر داده و اعلام کرده که بر این اساس موجودی  انبارها و سردخانه‌ها به‌صورت منظم به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید