شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

نظر مفتی تاتارستان درباره ایران

کدخبر: 429493
اقتصادنیوز:کامیل سامیگوللین مفتی جمهوری تاتارستان در فدراسیون روسیه روابط فرهنگی این جمهوری با ایران را بسیار خوب ارزیابی کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا سامیگوللین مفتی تاتارستان  بعد از دیدار  با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در اداره مفتیات شهر کازان در گفت و گو با ایرنا افزود :  روابط  فرهنگی و مذهبی این جمهوری با ایران بسیار خوب است و با توجه به مناسبات حسنه تهران- مسکو این روابط گرم‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: مسلمانان روسیه بخصوص جمهوری تاتارستان روابط خوبی با ایران داشته و دارند و این روابط همواره رشد کرده است.  

از جمعیت ۱۴۶ میلیون نفری روسیه حدود ۳۰ میلیون نفر مسلمان هستند.  

 وی یادآورشد که سه چهار بار به ایران سفر و هر سه بار با حضرت آیت الله خامنه ای  رهبر معظم انقلاب اسلامی ملاقات کرده است. و در آینده نیز به ایران سفر خواهد کرد.  

سامیگوللین یادآور شد :اداره مفتیات این جمهوری  سالیانه ۲۵۰ کتاب در عرصه های جریانات اسلامی، فقه، فلسفه و مفتیان روسیه منتشر می کند.  

او گفت: در گذشته در تاتارستان تصوف بسیار رواج داشت و اکثر شیوخ از آن مطلع بودند، ولی متاسفانه در سالهای ۱۹۹۰ تصوف جای خود را وهابیت داد. وهابیون مساجد زیادی را ساختند و الان اکثر کسانی که وهابی بودند، سالمند شده اند.  

 تاتارستان در شرق مسکو، منطقه ای که رود ولگا از آن می گذرد  اکثر مردم آن مسلمان هستند همواره منطقه ای آرام و با ثبات بوده است.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در باره نشست خود با مفتی تاتارستان اظهار داشت: کامیل سامیگوللین مفتی تاتارستان شخصیتی بسیار فعال  و از فهم و درایت خوبی نسبت به معارف دینی برخوردار است.

وی اظهار داشت : خوشحالیم که روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه وبخصوص تاتارستان و کازان بسیار خوب است.  

وی گفت: تاتارستان از ظرفیت های فرهنگی  بسیار خوبی برخوردار است و  ریشه های فرهنگی بسیار خوبی با ایران دارد.    

سفیر ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در  دوازدهمین نشست بین المللی اقتصادی روسیه و جهان اسلام  به کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه سفر کرده است.  

بخش عمده برنامه های نشست بین المللی اقتصادی روسیه و جهان اسلام به صورت مجازی برگزار می شود و در آن سفرای ۲۸ کشور اسلامی ازجمله جمهوری اسلامی ایران شرکت دارند.