پیش بینی بورس امروز؛

فاز جدید در بازار سهام /اصلاح در راه است؟

کدخبر: ۴۲۵۷۸۳
اقتصادنیوز: اگرچه سناریوی اصلاح بازار مدنظر است اما باید منتظر ماند که آیا خریداران روز سه شنبه کوتاه می آیند.پیش بینی بورس فردا نشانه ای از آرام شدن روندها دارد.
فاز جدید در بازار سهام /اصلاح در راه است؟

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در میانه هفته در یک تکانه مثبت دیگر، توانست کانال 1.3 میلیون واحد را پس بگیرد. با تقویت سمت تقاضا که ازابتدایی معاملات روز دوشنبه نشانه های آن دیده میشود، شاخص توانست تا 22 هزار واحد پیشروی کند اما در ساعت پایانی به 19 هزار واحد بسنده کرد و خریداران تا حدودی عقب نشینی کردند.

سمت تقاضا در حالی به یکباره در ساعات پایانی ضعیف شد که بورس بازان بازار روز سه شنبه را براساس رفتار پایانی بورس بازان، احتمالا متفاوت میدانند. با شرایط فعلی، اصلاح شاخص در این شرایط اگر با ریزش سنگین همراه نباشد، طبیعی و منطقی است و بعد از آن، صعود دوباره شاخص میتواند در کانال 1.3 میلیون واحد دنبال شود. البته شاخص اگر روز سه شنبه بتواند در مرز روانی 1.310 میلیون واحد بگذرد و در آن محدوده ثبات یابد، چه بسا روند صعودی را باید از این نقطه پیگیری کند.

در نمودارها روند ورود و خروج پول حقیقی از ابتدای سال جاری و روند ورود و خروج پول حقیقی به صندوق های قابل معامله نشان داده شده است. این در حالی است که خروج  147 میلیارد تومانی پول حقیقی در روز دوشنبه 21 تیر صورت گرفت. همچنین در نمودار دیگری ورود و خروج پول حقیقی از ابتدای سال 99 تا 21 تیرماه سال جاری به  همراه روند تجمعی و میانگین متحرک 14 روز آن ( نمودار خطی) نشان داده شده است. بیشینه مقدار ورود پول حقیقی در سال 99 تاکنون در تاریخ 19 مرداد سال 99 و به مقدار 108 هزار میلیارد تومان بود که از این مقدار حدود 101 هزار میلیارد تومان خارج و تنها حدود 6.9  هزار میلیارد تومان آن باقی ماند (نمودارهای زیر برگرفته از تحلیل کارگزاری نهایت نگر است).

با این وصف جریان نقدینگی حاضر در بازار نشان میدهد احتمال تغییر جهت معاملات روز سه شنبه دیده میشود، هر چند که احتمال دارد توان سطح تقاضا اگر به مانند روز یکشنبه باشد، اجازه ندهد شاخص نزولی شود. با این وجود رفتار بازار نشان داده همچنان تردید و سردرگمی پول ورودی در بازار تعیین کننده است و به ازای ورودی ها و خروجی  پول حقیقی ها، شاخص هم به ترتیب صعودی و نزولی میشود.

هر چند که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها در بازار هستند و به تبع جهت شاخص را تعیین میکنند اما انتظارات بازار گویای این است که تغییرات مثبتی در دو هفته اخیر در بازار شکل گرفته و بهتر است با خوش بینی معاملات را دنبال کرد.

خوش بینی به صعود دوباره پس از اصلاح

  • امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

حدود ده روز تا پایان تیرماه باقی مانده و بازار برگزاری مجامع داغ‌تر شده است.  واکنش بازار به مجامعی که تا به روز دوشنبه (21 تیر) برگزار شد، در حالت کلی مثبت بود. بازگشایی مثبت بسیاری از نمادها پس از برگزاری مجمع سالیانه و پرداخت سود نقدی، گواهی بر این مدعا است.

پیش از این نیز انتظار می‌رفت که با مشخص شدن رئیس‌جمهور بعدی و رسیدن بورس به فصل برگزاری مجامع، روند بازار بهبود یابد. برابری تعداد صفوف خرید با فروش نیز نشان می‌دهد بازار ضمن رسیدن به تعادل نسبی، از ریزش‌های سنگین فاصله گرفته  و آرام و سنگین در حال صعود است.

اما با فتح شاخص یک میلیون و 300 هزار واحدی حالا بازار وارد فاز جدیدی شده است. رشد قابل توجه شاخص‌کل در معاملات روز دوشنبه و رسیدن به قله یک میلیون و 307 هزار واحدی را به فال نیک می‌گیریم اما باید توجه داشت که نماگر بازار به مقاومت دیگری رسید. افزایش عرضه‌ها در یک ساعت پایانی نیز نشان از سیوسود برخی از سهامداران در این محدوده مقاومتی است.

رشد 200 هزار واحدی شاخص‌کل در 45 روز محقق شده است و در این مدت خبری از افت و خیزهای تند و تیز نبوده است. اگر بازار برای چند روز هم حالت اصلاحی به خود بگیرد اما دچار ریزش سنگین نشود، می توان به تداوم روند آرام صعودی آن خوش بین بود.

  • ورودی پول 1
  • ورودی پول 2
  • ورودی پول
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید