پیش بینی بازار سهام شنبه 19 تیر

شاخص بورس پشت سد مقاومت

کدخبر: ۴۲۴۹۳۸
در آخرین روز کاری شاخص بورس اندکی رشد کرد و معاملات بازار با مازاد عرضه بسته شد، آیا روزهای صعودی بورس به پایان رسیده است؟
شاخص بورس پشت سد مقاومت

به گزارش اقتصادنیوز ، سهام داران و فعالان بورس تهران در حالی خود را برای معاملات روز شنبه آماده می‌کنند که شاخص کل 3 روز صعودی را پشت سر گذاشته است. برای پیش بینی بورس امروز –شنبه نوزدهم خرداد- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 835 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 282 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز 960 واحد رشد کرد و شاخص کل فرابورس 26 واحد بالا آمد.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 235 نماد رشد قیمت و 222 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 50 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 47 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های نیروترانس (بنیرو)، کاشی الوند (کلوند) و لیزینگ کارآفرین (ولکار)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نماد بمپنا (تولید برق عسلویه مپنا)، شصدف (صنعتی دوده فام) و حسیر (ریل سیر کوثر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس شرکت کشت و صنعت پیاذر (غاذر)، سیمان آرتا اردبیل (ساربیل) و لیزینگ صنعت و معدن (ولصنم) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه سامان (بساما)، کلر پارس (کلر) و شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز (اعتلا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه 324 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

کاهش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات چهارشنبه 47 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 70 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز سه‌شنبه 51 درصد کاهش یافت و در رقم 348 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 5 درصد کاهش یافت و 674 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز چهارشنبه شرکت مپنا (با نماد معاملاتی رمپنا) با صف‌ خرید 83 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رمپنا، نمادهای کاما (شرکت باما) و بمپنا (تولید برق عسلویه مپنا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش نیز به ثالوند (سرمایه گذاری مسکن الوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 51 میلیارد تومانی داشت. پس از ثالوند، سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) و غدام (خوراک دام پارس) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در آخرین روز کاری هفته شاهد رشد اندک شاخص کل بورس بودیم. در حالی که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاخص کل در مجموع بیش از 37 هزار واحد رشد کرده بود، روز چهارشنبه تنها 835 واحد بالا آمد.

همچنین برای سومین روز متوالی شاهد ورود پول حقیقی بودیم اما ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی 23 میلیارد تومان بود که نسبت به روز کاری قبل کاهش 94 درصدی را نشان می‌دهد.

تقاضای بازار نیز کاهش یافت و ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روز چهارشنبه با افت 51 درصدی به رقم 348 میلیارد تومان رسید. بدین ترتیب ارزش مازاد عرضه بازار به رقم 324 میلیارد تومان بالغ شد.  

بنابراین روندهای درونی بازار نشان از توقف روند صعودی بازار دارد. هرچند شاخص توانست سبزپوش بماند اما ارزش معاملات خرد کاهش 14 درصدی داشت و در پایان معاملات عرضه‌ها از تقاضاهای بازار پیشی گرفت. با توجه به افت نقدشوندگی بازار و کاهش ورود پول حقیقی به نظر می‌رسد بازار با چالش مهمی روبه‌رو است.

در معاملات آخرین روز کاری هفته بسیاری از نمادهای بزرگ بازار افت قیمت داشتند. کاهش قیمت نمادهای بزرگ فولادی گروه فلزات اساسی مانند فولاد، فخوز، کاوه و کویر و همچنین اغلب نمادهای سیمانی مثل ساربیل، سخوز، سشرق، سصفها و سغرب از علل اصلی رشد اندک شاخص کل بورس بود. پس از انتشار خبر ابلاغیه شرکت توانیر در روز سه‌شنبه مبنی بر کاهش فعالیت شرکت‌های فولادی و سیمانی، قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های این دو گروه کاهش یافت. ناظران بازار علت افت قیمت سهام شرکت‌های صنایع ابلاغ دستور کاهش فعالیت این صنایع برای صرفه‌جویی در مصرف برق می‌دانند. عاملی که می‌تواند بر معاملات روز شنبه نیز سایه بیندازد.

علاوه بر این روز چهارشنبه نمادهای بزرگ پالایشی گروه فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای (از جمله شپنا، شتران، شبریز و شسپا) و نمادهای بزرگ گروه خودرو و ساخت قطعات (مانند خودرو، خساپا، خگستر، خپارس، خکار و خبهمن) نیز با کاهش قیمت مواجه بودند. اگر این روند در معاملات امروز نیز ادامه یابد و نمادهای بزرگ بورس تهران قرمزپوش شوند می‌توانند تابلوی بازار را نیز قرمزرنگ کنند. برخی از تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند شاخص بورس به یک سطح مقاومت مهم برخورده است و در صورتی که بتواند آن را بشکند در روزهای آتی به کانال 1.3 میلیونی دست خواهد یافت. اما در معاملات روز چهارشنبه نشانی از توان بازار برای شکستن این سطح مقاومت دیده نشد. شاخص برای شکستن سطح مقاومت نیازمند شکل‌گیری انتظارات مثبت در میان سهام‌داران است، انتظاراتی که فعلا به واسطه مشکل تامین برق مصرفی کشور و الزام برخی صنایع به کاهش فعالیت -دست کم در کوتاه مدت- منفی شده است. 

پیش بینی بورس

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید