گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام

افت60 درصد شرکت‌های بورسی

کدخبر: ۴۲۳۷۹۶
اقتصادنیوز: امروز 14 تیر 1400شاخص کل و شاخص هم وزن نزول کردند و 60 درصد نمادهای بازار قرمزپوش شدند.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات دومین روز هفته شاخص کل بورس 2 هزار و 319 واحد ریزش کرد و به سطح یک میلیون و 243 هزار واحد رسید.

بورس

نزول شاخص‌ها

در طی معاملات امروز شاخص بورس دو سویه‌ی متفاوت داشت. شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی روند نزولی داشت، بیش از 8 هزار واحد افت کرد و در ر قم یک میلیون و 238 هزار واحد ایستاد. پس از آن صعودی شد و در ساعت 11 و 30 دقیقه به سطح یک میلیون و 244 هزار واحد رسید. پس از آن بار دیگر رو به پائین تغییر جهت داد و در یک ساعت پایانی حدود 700 واحد نزول کرد. در پایان معاملات شاخص کل با افت 2 هزار و 319 واحدی به رقم یک میلیون و 243 هزار و 792 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و در نهایت با ریزش 710 واحدی در سطح 382 هزار و 140 واحدی ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابوس 4 واحد رشد کرد و در سطح 18 هزار و 116 واحد قرار گرفت.

بورس

 لیدرهای بازار

امروز نمادهای «شستا»، «شپنا» و «شتران» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند و سه نماد «پارسان»، «شبریز» و «پارس» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس ولکار صدرنشین است و ومدیر و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فتوسا، لطیف و فگستر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 171 نماد رشد قیمت داشتند که 118 نماد بورسی و 53 نماد فرابورسی بودند. همچنین 275 نماد کاهش قیمت داشتند که 192 نماد بورسی و 83 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 60 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش خروج پول حقیقی

در دومین روز کاری هفته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 14 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته 334 میلیارد تومان معادل 95 درصد کاهش یافته است. 

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی برای دومین روز پیاپی به سهام وتجارت (بانک تجارت) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 22 میلیارد تومان بود. پس از وتجارت، وپاسار  (بانک پاسارگاد) و وملل (موسسه اعتباری ملل) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز شنبه 42 درصد افزایش یافت و در رقم 305 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 35 درصد کاهش یافت و 720 میلیارد تومان شد.

شرکت محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی لطیف) با صف‌ خرید 143 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف، نمادهای فگستر (گسترش صنایع روی ایرانیان) و پتایر (ایران تایر) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به خزر (فنرسازی زر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 64 میلیارد تومانی داشت. پس از خزر، سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) و ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) بیشترین صف فروش را داشتند.

 کاهش نقدشوندگی بازار

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 44 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 16 درصد کاهش یافته است. همچنین ارزش معاملات خرد با افت 19 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 295 میلیارد تومان رسید.

برکت و کرمان صدرنشین بورس امروز

در معاملات امروز برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 241 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و فتوسا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شستا و نوری در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز کرمان (سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان) با تعداد 710 میلیون و 303 هزار و 737 سهم در صدر قرار گرفته است. خپارس در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. خودرو و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید