سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

حمله دریایی به کشتی اسرائیلی

کدخبر: ۴۲۳۷۷۴
در حالی که توافق موقت میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز تمدید نشده، معاون آژانس طی هفته جاری به ایران سفر خواهد کرد.
حمله دریایی به کشتی اسرائیلی

به گزارش اقتصادنیوز، حمله دریایی به کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند، سفر معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، جبهه واحد راست‌گرایان برای اصلاح اروپا، تلاش ترکیه برای جانشینی ناتو در افغانستان، شکست مذاکرات صلح لیبی در ژنو و اپک در بن‌بست سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

حمله دریایی به کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند

المیادین، در گزارشی از هدف قرار گرفتن یک کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند خبر داده است،. بر اساس این گزارش، یک کشتی‌باری اسرائیلی که از جده راهی جبل علی در امارات بود، در اقیانوس هند هدف حمله قرار گرفته و کشتی باری «تین‌دال» در این حمله دچار آتش سوزی شده است.

1

علی‌رغم این‌که گزارش‌ها حاکی از این بود که این کشتی باری متعلق به ایال اوفر، تاجر اسرائیلی و شرکت او یعنی شرکت دریانوردی زودیاک است، ولی بعدا اعلام شد که شرکت دریانوردی زودیاک این کشتی را فروخته است. شرکت دریانوردی زودیاک هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که صاحب کشتی‌بار «تین‌دال» نیست و این کشتی را مدیریت نمی‌کند. هنوز هیچ گروه یا کشوری مسئولیت حمله به این کشتی را برعهده نگرفته است، اما منابع امنیتی اسرائیل ایران را متهم به این کرده‌اند که پشت این حمله بوده و ادعا کرده‌اند این ماجرا واکنشی به حملات به مراکز هسته‌ای ایران، کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی و پایگاه‌های ایران در سوریه در ماه‌های اخیر است.

سفر معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران

به گزارش بی‌بی‌سی، با اعلام سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان های بین‌المللی در وین، ماسیمو آپارو، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، هفته جاری به ایران سفر می کند. کاظم غریب آبادی با بیان اینکه آپارو همچنین یکی از بازرسان مصوب برای ایران نیز محسوب می شود، گفته بازدید او در راستای فعالیت های روتین پادمانی و در چارچوب موافقت نامه جامع پادمان است.

5

او گفته اگرچه با آژانس در تماس مداوم هستیم، اما هیچ برنامه گفت‌و گویی برای او در تهران پیش بینی نشده است. سوم تیرماه توافق تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به پایان رسید. توافقی که ابتدا در اسفند ماه پارسال به مدت سه ماه امضا و پس از اتمام آن برای یک ماه دیگر تمدید شد به آن امید که در این مدت تحریم ها برداشته شود. در حال حاضر ایران با ادامه تحریم‌ها از تمدید آن برای سومین بار خودداری کرده است.

جبهه واحد راست‌گرایان برای اصلاح اروپا

به گزارش یورونیوز، تعدادی از احزاب راست‌گرا در پارلمان اروپا از تلاش برای تشکیل جبهه‌ای خبر دادند که هدف خود را «اصلاح اروپا» عنوان می‌کند. جریان‌های راست‌گرای مجارستان، لهستان، فرانسه، اسپانیا و اتریش از جمله این احزاب هستند. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان و رهبر حزب راست‌گرای فیدس، مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه، حزب حاکم لهستان موسوم به قانون و عدالت، و احزاب راست‌گرا و پوپولیست اسپانیا، ایتالیا و اتریش از جمله تشکل‌هایی هستند که برای اتحاد و تشکیل یک جبهه جدید در پارلمان اروپا به توافق رسیده‌اند.

3

ماتئو سالوینی، سیاستمدار راست‌گرای افراطی ایتالیا و رهبر حزب لگا نورد که به داشتن سیاست‌های ضدخارجی و ضدیت با اتحادیه اروپا شهرت دارد و یاروسلاو کاچینسکی، رهبر حزب حاکم لهستان و سانتیاگو آباسکال، از سران حزب راست‌گرای افراطی بوکس اسپانیا و احزاب راست‌گرای دیگری از بلژیک، دانمارک و اتریش از دیگر افراد و تشکل‌هایی هستند که برای تشکیل این جبهه هم‌پیمان و فعال شده‌اند. ۱۶ حزب راست‌گرا در بیانیه مشترک خود تاکید کرده‌اند که اتحاد آنها سنگ بنای تشکیل جبهه‌ای با هدف «اصلاح اروپا» است. 

تلاش ترکیه برای جانشینی ناتو در افغانستان

به گزارش دویچه‌وله، در پی تسریع روند خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از خاک افغانستان، دولت ترکیه در تلاش است تا جایگاه خود در این کشور را مستحکم‌تر کند. بر اساس این گزارش در حال حاضر اردوغان و بایدن بر سر تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج ناتو و آمریکا به توافق کلی دست یافته‌اند و مجارستان و پاکستان نیز در این زمینه به ترکیه کمک خواهند کرد.

2

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا در دیدار با جو بایدن همتای آمریکایی خود در بروکسل گفت سربازان ترکیه می‌توانند پس از خروج ناتو و آمریکا برای محافظت از فرودگاه حامد کرزای در کابل بمانند. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه نیز گفته است نیروهای مسلح ترکیه در حال حاضر به عنوان نیروهای آموزشی مستشاری در کابل خدمت می‌کنند. این در حالی است که ترکیه از زمان مداخله ناتو در افغانستان در سال ۲۰۰۲  فقط در روند بازسازی این کشور شرکت کرده و در مقابل هیچ عملیات نظامی یا حمله‌ای از سوی طالبان علیه سربازان ترکیه رخ نداده است.  

با این حال پیشنهاد همکاری پاکستان با ترکیه حساسیت دولت افغانستان را برانگیخته است. در این ارتباط این موضوع هم مهم است که ترکیه به دلیل رابطه ویژه خود با پاکستان و تاثیرگذاری این کشور بر طالبان به این همکاری نیاز دارد. در حال حاضر مقامات افغانستان از ماموریت ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل پشتیبانی می‌کنند اما گروه طالبان ماندن نیروهای ارتش ترکیه را رد کرده و نشست صلح افغانستان در استانبول را هم بلوکه کرده است. 

شکست مذاکرات صلح لیبی در ژنو

به گزارش العربیه، مذاکرات بر سر انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در لیبی که قرار است ۲۴ دسامبر سال جاری برگزار شود شکست خورد. در جریان مذاکراتی که در ژنو تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد طرفین نتوانستند به توافق برسند. رایسدون زننگا، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در امور لیبی گفت برخی از اعضای جلسه تهدید به ترک نشست ژنو کردند. او تاکید کرد یکی از مهم‌ترین مشکلات فقدان مبنای قانونی برای رای‌گیری بوده است. فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی تاکید کرد، مردم لیبی احساس خواهند کرد که آنها به حال خود رها شده‌اند. و اما افزود مردم همچنان از حقوق دموکراتیک خود استفاده خواهند کرد و در انتخابات ۲۴ دسامبر شرکت خواهند جست. به گفته سننگا، شکست مذاکرات نشانه خوبی برای اعتبار مجمع گفت‌‌وگو‌های لیبی نیست.

4

عبدالحمید دیبیبه، نخست‌وزیر لیبی هم با انتشار پیامی در حساب توییتری خود نوشت: «ما از همه احزاب ملی و سازمان ملل متحد می‌خواهیم مسئولیت‌های خود را بپذیرند و منافع عمومی را در اولویت بگذارند و در مورد فرمولی که برگزاری به موقع انتخابات را تضمین کند و مردم لیبی را قادر به استفاده از حق رای خود کند به توافق برسند». پس از سقوط معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی در سال ۲۰۱۱ این کشور در باتلاق جنگ داخلی فرو رفت و انتخابات لیبی گامی مهم در تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد ثبات در لیبی شمرده می‌شود. لیبی عملا به دو قسمت تقسیم شده است و بازیگران منطقه‌ای و قدرت‌های جهانی در تقسیم این کشور دخیل هستند

اوپک در بن‌بست

به گزارش رویترز، در حالی که مذاکرات اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه (اوپک پلاس) برای افزایش تولید نفت به خاطر مخالفت امارات بر سر نحوه زمان‌بندی آن به بن‌بست رسیده، کاخ سفید نسبت به افزایش قیمت نفت هشدار داد و خواهان افزایش تولید جهانی نفت شد. به گفته جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، دولت آمریکا نگران تاثیر رشد قیمت نفت بر هزینه‌های مصرف‌ سوخت شهروندان است و فکر می‌کند کشورهای تولیدکننده نفت توان افزایش تولید دارند.

6

این مجموعه با ۲۳ عضو به خاطر شیوع کرونا و کاهش چشمگیر مصرف جهانی نفت در اوایل بهار پارسال، تصمیم به کاهش نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت گرفت. اما با بهتر شدن وضعیت تقاضای نفت در جهان، این مجموعه تولید خود را به تدریج افزایش داد به‌طوری که هم اکنون میزان کاهش تولید آن ۵.۸ میلیون بشکه نفت در روز است. قرار بود تا آوریل سال آینده این توافق برای کاهش تولید نفت اوپک پلاس لغو شود. بسیاری از اعضای بزرگ اوپک پلاس مانند عربستان و روسیه در حال مذاکره با دیگر اعضای این مجموعه هستند تا تولید نفت این مجموعه از ماه آینده دوباره ۲ میلیون بشکه افزایش یابد و در نهایت تا پایان سال ۲۰۲۱ نیز به سطح قبل از شیوع کرونا برسد. اما امارات می‌گوید طی سال‌های گذشته میلیاردها دلار در میادین نفتی خود سرمایه‌گذاری کرده و با توافق بر سر کاهش تولید نفت، سطح تولید نفت این کشور ۷۰۰ هزار بشکه کمتر از ظرفیت واقعی تولید نفت امارات محاسبه شده است. این کشور می‌گوید توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس باید طبق برنامه در آوریل ۲۰۲۲ لغو شود تا این کشور تولید نفت خود را بدون محدودیت افزایش دهد.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید