شرکت های بزرگ دست‌کم ۱۵درصد مالیات می‌پردازند

بیانیه خزانه‌داری آمریکا پس از این اتفاق مهم

کدخبر: ۴۲۳۵۸۰
اقتصادنیوز: با اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ۱۳۰ کشور عضو این سازمان بین‌المللی با تصویب اخذ مالیات دست‌کم ۱۵درصدی از شرکت های بزرگ و چندملیتی و غول‌های فناوری به توافق رسیدند.
بیانیه خزانه‌داری آمریکا پس از این اتفاق مهم

به گزارش اقتصادنیوز، با اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ۱۳۰ کشور عضو این سازمان بین‌المللی با تصویب اخذ مالیات دست‌کم ۱۵درصدی از شرکت های بزرگ و چندملیتی و غول‌های فناوری به توافق رسیدند. به همین مناسبت، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده بیانیه‌ای را صادر کرده است.

امروز یک روز تاریخی برای دیپلماسی اقتصادی است. برای دهه‌ها، ایالات متحده درگیر یک رقابت مالیاتی بین‌المللی ویرانگری شرکت کرده بود که ما با مشاهده کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها در سایر کشورها و در پاسخ بدان نرخ مالیات را کاهش می‌دادیم. نتیجه این کارزار یک مسابقه جهانی رو به سمت پایین بود: چه کسی می تواند نرخ مالیات شرکت‌های خود را بیش‌تر و سریع‌تر کاهش دهد؟

1

اما باید دانست که که هیچ کشوری برنده این مسابقه نبوده است. پایین آمدن نرخ مالیات، نه تنها در ایجاد کسب‌وکارهای جدید موفق نبوده، بلکه کشورها را از سرمایه‌گذاری‌های اساسی در اموری هم‌چون زیرساخت‌ها، آموزش و تلاش برای مقابله با بیماری همه‌گیرشده، محروم کرده است. در ایالات متحده، این توافق‌نامه این اطمینان را حاصل خواهد کرد که شرکت‌ها سهمی عادلانه از این بار را به دوش خواهند کشید.

توافق امروز 130 کشوری که بیش از 90 درصدِ تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند، نشانه واضحی بر این است که مسابقه بر سر کاست از مالیات‌ها یک قدم به پایان خط نزدیک‌تر شده است. در عوض، آمریکا قدم در رقابتی گذاشته که می‌تواند پیروز آن باشد: یکی در مورد مهارت کارگران و دیگری زیرساخت های ما. اکنون ما صاحب فرصتی برای ساختن یک سیستم مالیاتی جهانی و داخلی شده‌ایم که به شما اجازه می‌دهد کارگران و مشاغل آمریکایی در اقتصاد جهانی رقابت کرده و پیروز شوند.

رئیس‌جمهور بایدن سخن از «سیاست خارجی در خدمت طبقه متوسط»" به میان آورده و توافق امروز همان چیزی است که در عمل به نظر می‌آید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید