گزارش اقتصادنیوز از آخرین آماررسمی در ایران

ثبت‌ 3 رکورد کرونایی جدید

کدخبر: ۴۲۳۳۶۷
اقتصادنیوز: افزایش 10 درصدی جانباختگان کرونا درهفته نخست تابستان هشدار دیگری از برپایی موج پنجم کرونا در کشور را در بردارد. روند شیوع نشان می‌دهد هنوز احتمال رشد در مرگ و میر کرونایی هفته های آتی بالاست.
ثبت‌ 3 رکورد کرونایی جدید

به گزارش اقتصادنیوز ، در روزهای پایانی بهار شاهد رکوردهای قابل تاملی در رشد شاخص های ابتلا، بستری و جانباختگان کرونا در ایران بوده ایم. این متغیرها نمایانگر شدت وخامت بیماری در مقاطع مختلف است. در همین رابطه مشاهده می شود در مهمترین اتفاق، تعداد بیماران بدحال پس از دو ماه دوباره روندی افزایشی را به ثبت رسانده است

آمار وزارت بهداشت و درمان در خصوص وضعیت ابتلای افراد به بیماری کووید 19 در سرتاسر ایران نشان دهنده آن است که در دو روز گذشته تقریبا 14 هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند. این رقم در 45 روز گذشته بی سابقه بوده است. در همین رابطه متغیر مرگ و میر و بیماران بدحال نیز رکوردهای دیگری را درراستای وخامت شرایط این بیماری در کشور به ثبت رسانده اند.

رکورد دو ماهه ابتلای کرونا در ایران

پس از آنکه در27 اردیبهشت شمار مبتلایان روزانه کرونا در سطح 14 هزار و 319 نفر قرارگرفت آمارهای اندکی روندی نزولی پیدا کرده و دیگر تا 45 روز بعد میزان ابتلا این سطح را تجربه نکرد. 

در روز دهم تیر ماه اما همزمان با برپایی موج دیگری از شیوع بیماری در کشور 14 هزار و 303 نفر مبتلا به این ویروس شده که در مدت مذکور بی سابقه بود.

مجموع درگیر شده های بیماری کرونا در هفت روز اخیر نیز برابر با 81 هزار و 747 نفر بوده که نسبت به هفته قبل 16 درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش ابتلا از پنجم تا یازدهم تیر ماه سبب شد تا در این هفته رکورد ابتلا در یک ماه و نیم گذشته به ثبت برسد.

این در حالی بوده که میزان تستها در بعد هفتگی کاهش پیدا کرده و با 15.3 درصد کاهش نسبت به هفته پایانی بهار به 740 هزار تست در این مقطع تنزل یافته است.

افزایش شدید ابتلا در کنار کاهش قابل توجه آمار تستها نشان دهنده رشد بیش از پیش شیوع بیماری درکشور است. به عبارت دیگر نسبت ابتلا به تست که بیان دقیقتری از میزان شیوع کرونایی در کشور را ارائه می دهد در هفته دوم تابستان به 11 درصد رسید. رکوردی که در دو ماه گذشته به حساب می آید. به عبارت دیگر می توان گفت: شیوع بیماری دوباره در مسیر رشد بود و درحال ثبت رکوردهای جدیدی است. در کنار ابتلا این رکورد زنی در آمار مرگ و میر کووید -19 نیز به چشم می خورد.

کرونا

رشد 10 درصدی مرگ و میر پس از دوماه

92 روز است که شمار فوتی های بیماری کرونا در کشور بالاتر از 100 نفر ثبت می شود. در روز 11 تیر ماه نیز آمار وزارت بهداشت و درمان از وضعیت مرگ و میر کرونایی در کشور حاکی از فوت 127 نفر دیگر بر اثر ابتلای به کرونا بوده است.

مجموع فوتی‌های روزانه این بیماری درنخستین هفته تابستانی کشور درسال 1400 نشان می‌دهد در این مقطع 928 نفر دیگر جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند.

در صورتی که این متغیر را با هفته قبل خود مقایسه کنیم معلوم میشود این نخستین هفته در دوماه گذشته بوده که شمار فوتی های هفتگی صعودی شده است. 

به عبارت دیگر جهش کوچک دیگری در آمار فوتی های بیماری ثبت شده که در رشد ثبت شده هفته‌های قبل در شدت ابتلا بوده است.

همواره زمانی که فوتی ها از مسیر نزولی خود جدا می شده اند هشدار موج دیگری از بیماری کرونایی در کشور را به همراه خود داشته اند. در این هفته نیز رشد مرگ و میر پس از 8 هفته که منفی بود در این هفته به 10.21 درصد رسیده است. اتفاق تلختر آنکه تداوم وضعیت شیوع در هفته های اخیر احتمال روند صعودی مرگ و میر در هفته های دیگر را بیشتر کرده است. 

در این میان افزایش بیماران بدحال کرونایی در کشور نیز بر این اوضاع آتش دیگری زده است.

کرونا

افزایش بیماران بدحال بعد از دوماه

شمار بیماران بدحال کرونایی در روز جمعه 11 تیر ماه نسبت به روز قبل 0.3 درصد رشد داشته و به 3 هزار و 196 نفر رسید. این در حالی است که آمارهای کرونایی وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد از روز 8 اردیبهشت به بعد همواره روند بیماران بدحال کرونایی درکشور روندی نزولی داشته است. اکنون با گسترش شیوع کرونا دوباره شاهد رشد روزانه تعداد بیماران حت مراقبت های ویژه در بیمارستانها هستیم. به طور کلی بررسی روند بستری در روزهای اخیر نیز نشاندهنده بالاتر رفتن شدت بستری های بیماری کرونانسبت به روزهای قبل تر بوده ایم. 

در نهایت می توان رفتار سه شاخص ابتلا، مرگ و میر و بیماران بدحال کرونایی در آغاز تابستان را علامتی از جهش مجدد بیماری در گشور بیان کرد. این اتفاق نیاز مبارزه با شیوع بیماری و پیشگیری از ابتلای بیشتر آن در کشور را جدی تر  از قبل عنوان میکند. 

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید