بازارها در هفته ای که گذشت

وضعیت بی قراری در بازارها

کدخبر: ۴۲۲۵۶۵
اقتصادنیوز: بازارها در نقطه اوج انتظارات وضعیت بی قراری را تجربه میکنند.خریداران بازار ارز در نوک این انتظارات، به دقت اخبار وین را رصد میکنند.
وضعیت بی قراری در بازارها

به گزارش اقتصادنیوز، با تحولات جدید پیش آمده در مذاکرات وین، بازارها از دو سناریوی محتمل سخن به میان می آوردند که البته متناسب با این سناریوها باید منتظر استراتژی متفاوت معامله گران هم باشیم؛ برخی از گِره خوردن و پیچیدگی مذاکرات وین به تاثیر از اختلافات ایران و امریکا خبر میدهند و حتی با وجود پیشرفت روند مذاکرات، توافق قطعی را تضمین نمیکنند. برخی هم البته معتقدند که در این روزهای پایانی مذاکرات، دو طرف در پی امتیازگیری هستند و این نوع واکنش ها و اختلافات که به صورت واضح از سوی دو طرف اعلام میشود، طبیعی است. البته حملات بامدادی روز دوشنبه پنتاگون در مرزهای عراق و سوریه به گروه های مورد حمایت ایران و ادعای امریکا در این خصوص، بر نگرانی ناظران افزود.البته سایت عصر ایران به نقل از یک منبع موثق مدعی شد:مذاکرات احیای برجام در وین یکشنبۀ هفتۀ آینده از سر گرفته می‌شود.

به گفته این وب سایت، این بار نمایندگان صنعت نفت، بانک و بیمه‌ ایران نیز به گفتگوها می‌پیوندند تا برای چگونگی آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و امکان فروش نفت و تبادل بانکی گفت و گو کنند.از زمان روی کار آمدن جوبایدن در آمریکا انتظار لغو دستور دونالد ترامپ برای خروج از برجام آغاز شد اما تیم بایدن ترجیح داد در بستر گفتگوهای وین، به بررسی چالش های دیگری با ایران نیز بپردازد.

در هر صورت باید در انتظار نشست که دولت کنونی ایران تا پایان کار خود آیا به توافق میرسد و مذاکرات وین با احیای برجام به پایان میرسد یا اینکه روند مذاکرات به دولت بعدی ابراهیم رییسی کشیده میشود. به نظر میرسد باید باور داشت سایه سنگین مذاکرات وین بر بازارها پوشیده نیست و هر نوع رُخدادی در این خصوص میتواند استراتژی معامله گران را حداقل در کوتاه مدت دستخوش تغییر قرار دهد.

گمانه زنی ها از چینش کابینه ابراهیم رییسی حالا اما همزمان با مصاحبه های تلویویزیونی رئیس جمهور منتخب و دیدار با مقام رهبری، فعالان بازارها را بیشتر حساس کرده است که دولت با چه ترکیبی چه سیاست اقتصادی را میخواهد دنبال کند. برخی خوش بین اند که دولت ابراهیم رییسی بر مشکلات فایق می آید و عده ای هم تاکید دارند تا تداوم سیاست های کنونی در حوزه اقتصادی نمیتوان انتظار توفیق داشت.

در بازار ارز قیمت دلار خود را به کانال 25 هزار تومان نزدیک میکند و بسیاری این وضعیت را شدنی میدانند. این در حالی است که همچنان سطح مقاومتی برای عبور از این کانال باقی است اما در روزهای آینده ممکن است این جبهه های مقاومتی از دست برود. 

در بازار مسکن، با وجود رکود معاملات، گزارش ها از افزایش آرام قیمت ها در خرداد نسبت به اردیبهشت خبر میدهد که همین مسئله میتواند پیش بینی های محتمل بازار تا شهریور و مرداد را مورد بازنگری قرار دهد. یا این وصف بازار مسکن در شرایط رکودی به سر میبرد و باید منتظر بود که دولت چه تدابیری را به کار خواهد برد. اولویت دولت ابراهیم رییسی البته فعال شدن موتور بازار مسکن است که میتواند صنایع مختلفی را درگیر کند و همین مسئله میتواند در دورنمای این بازار تاثیرگذار باشد.

در بازار خودرو اما خریداران و فروشندگان همچنان فعال نیستند. بازار در آرامش به سر میبرد اما قیمت ها میلی به کاهش ندارند و البته در تابعی از نوسانات ارز در برخی از محصولات نوسان روبه بالا را هم تجربه میکنند. طرح ساماندهی خودرو روز سه شنبه در دستورکار مجلس قرار میگیرد. 

البته در هفته گذشته چند خبر مربوط در ارتباط با بورسی ها هم منتشر شد؛ دیوان عدالت اداری طی حکمی اقدام سازمان بورس در ممانعت از فروش سهام توسط صاحبان سهام را مغایر قوانین و ماموریت های این سازمان و ناسازگار با اصول مسلم حقوق اداری مانند اصل لزوم احترام به انتظارات مشروع دانست. فرابورس ایران هم از تغییر زمانبندی جلسات معاملاتی بازار ابزارهای نوین مالی از دوشنبه هفته آینده خبر داد. این در حالی بورد که در بورس کالا بیش از نیم میلیون تن سیمان در روز دوشنبه  عرضه شد که برخی آن را سیگنال هایی در راستای آزادسازی قیمت ها و بهبود این صنایع میدانند. دیگر اخبار مهم بورسی ها در موضوعات مربوط به مجامع و افزایش سرمایه ها دنبال میشود. هرچند که برخی شرکت ها نیز شفاف سازی های جدیدی را منتشر کردند.

الف) شرکت هایی که مجمع برگزار میکنند و آن هایی که برگزار شدند:

#بوعلی |  مجمع عمومی پتروشیمی بوعلی سینا با حضور 86.96 درصد سهامداران برگزار شد. در پایان بوعلی به ازای هر سهم 555 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

#ودی | جلسه مجمع عمومی بیمه دی در استان تهران (شهر تهران به آدرس تهران، بلوار میرداماد، بین خیابان مصدق ( نفت شمال) و بلوار مدرس، پلاک239) در سعت 14 روز شنبه 19 تیر برگزار میشود.

ب) شرکت هایی که افزایش سرمایه میدهند:

#دی| جزییات مجوز بانک مرکزی به افزایش سرمایه بانک دی از محل تجدید ارزیابی داریی ها منتشر شد.

#فرابورس | فرابورس ایران از  پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت فرابورس ایران به میزان 150 درصد از محل سود انباشته ،سایر اندوخته ها خبر داد.

#میدکو | جلسۀ هیئت‌ مدیره هلدینگ صنعتی و معدنی خاورمیانه به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش 4520 میلیارد تومان به 6000 میلیارد تومان(از محل مطالبات و آورده نقدی) در روز پنج شنبه 17 تیر برگزار میشود.

#بوعلی | افزایش سرمایه 200 درصدی پتروشیمی بوعلی سینا از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#دتولید | داروسازی تولید دارو درباره افزایش سرمایهُ شرکت از 60 میلیارد تومان به 85 میلیارد (ازمحل مطالبات و آورده نقدی) مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 6 تیر امسال تا 3 شهریور امسال دنبال میشود. 

ج) شرکت هایی که شفاف سازی کردند:

#حفارس | حمل و نقل بین المللی خلیج فارس از  قرارداد ذخیره سازی گندم  به مبلغ 8.5 میلیارد تومان خبر داد.

#خبهمن | گروه بهمن از انتشار اوراق اختیار فروش تبعی توسط گروه بهمن به منظور تامین سرمایه در گردش و حمایت از بازار سرمایه با نرخ 22 درصد خبر داد.

همراه اول (#همراه) و سایپا (#خساپا) جهت هوشمندسازی صنعت حمل و نقل کشور و تولید خودروهای متصل تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

#خساپا | با امضای موافقت نامه داوری بین گروه خودروسازی سایپا و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران، اتاق داوری و حل اختلاف برای رسیدگی به دعاوی و اعتراض احتمالی تشکیل شد تا تفاهم و توافق با مشتریان جایگزین رسیدگی های قضائی شود.

#ولیز | لیزینگ ایران از نتایج برگزاری مزایده در زمینه فروش املاک تملیکی- شهرستان آمل به مبلغ 2.78 میلیارد تومان خبر داد.

#تبرک ‌| کارخانجات تبرک از واگذاری سهام شرکت مبین نگار بهناز  به میزان 99.5 درصد  با سود حاصل از واگذاری پس از کسر مخارج انتقال 15.5 میلیارد تومان و شرکت واگذار شده: شرکت صنایع غذایی مهرانه خراسان با درصد واگذار شده:  95.69 درصد و سود حاصل از واگذاری پس از کسر مخارج انتقال 8 میلیارد تومان خبر داد.

#ثشاهد | سرمایه گذاری شاهد از صدور مجوز فعالیت بانکرینگ شرکت هرمز انرژی صادر شده توسط شرکت ملی نفت ایران خبر داد

#لپارس | کارخانه های پارس الکترونیک از برگزاری مزایده خبر داد.

#کفرا | فراورده های نسوز ایران از پروانه بهره برداری از معدن دولومیت نهاوند خبر داد.

#شپلی | پلی اکریل ایران پیرو اخبار منتشره درباره صورتجلسه فرایند تحویل و تحول کارخانه های پلی اکریل اعلام کرد: عدم همکاری هیئت حمایت از صنایع وزارت صمت در خصوص اجرایی شدن مصوبات صورتجلسه تحویل و تحول کارخانه های پلی اکریل علیرغم دستور صریح مقام دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان مبنی بر تسریع فرایند تحویل کارخانه های پلی اکریل را به اطلاع می رساند.

#برکت | حسن جلیلی، مدیر طرح تولید واکسن برکت: در حال حاضر، یک تا ١.٢ میلیون دُز واکسن کوو ایران برکت در هفته تولید می شود که در آینده به ٢ تا ٢.۵ میلیون دُز در هفته افزایش پیدا خواهد کرد. ٢٠ میلیون دُز واکسن کوو ایران برکت تا شهریور تولید میشود. با تحقیق روی خون افرادی که واکسن کوو ایران برکت را دریافت کرده بودند، ثابت شد این واکسن موفق به شکست سویه آفریقایی کرونا شده است.

 

  • بازار ارز ما
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید