حضور راه یافتگان شورای ششم در دولت؟

آخرین شنیده‌ها از تعیین شهردار

کدخبر: ۴۲۳۰۲۴
اقتصادنیوز: طبق شنیده‌ها از منتخبان جدید شورای شهر تهران، شاخص های 11 گانه ای برای انتخاب شهردار شورای شهر اصولگرای پایتخت مشخص شده است که یکی از مهم‌ترین آنها، قدرت چانه زنی با نهادهای دیگر حاکمیت است.
آخرین شنیده‌ها از تعیین شهردار

به گزارش اقتصادنیوز ،نزدیک به دو ماه دیگر شهردار آینده تهران مشخص می‌شود گزینه های محدودی در این مدت مطرح شده که بیشتر معاونان سابق محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران ( مجتبی عبدالهی ، مازیار حسینی ، پژمان پشمچی زاده )‌هستند .به این لیست محسن پیرهادی ، قاسم رستمی هم گاهی افزوده می شود . راه یافتگان به شورای ششم در این مدت تاکید کرده اند که تاکنون به مصداق ها ورود نکرده و این اسامی تنها در سطح رسانه ها مطرحند . به تازگی کمیته ای 9 نفره از میان راه یافتگان شورای ششم تشکیل شده تا شاخص های شهردار آینده مشخص شود . شاخص هایی که کم تر به جزییات آن پرداخته می شود و تنها به دو گزینه جهادی و انقلابی تاکید می شود .

«علیرضا نادعلی شهرستانکی»   یکی از راه‌یافتگان به شورای ششم شهر تهران درخصوص جلسه‌ کمیته‌ 9 نفره‌ تعیین شاخص‌های شهردار آینده‌ تهران به اقتصادنیوز می‌گوید: در جلسه‌ی امروز شاخص‌های کلی صحبت شد و مقدمات فرآیند انتخاب شهردار نیز مشخص شد که فرآیندی علمی، مهندسی و کاملا روشن خواهد بود.

 او درخصوص اینکه آیا به جز شاخص‌های کلی مانند شهردار انقلابی یا جهادی در این جلسه شاخص‌های دیگری نیز مطرح شد، با تاکید بر این که این سخنان نظر شخصی اواست و دیدگاه کلی شورا توسط سخنگو اعلام رسمی می شود  گفت: منظور ما از مدیریت جهادی، یک حرف کلی نیست. در طول چهار سال اخیر عملکرد مدیریت شهری کاملا روشن است و تفاوت‌ آن نیز با نحوه‌ی مدیریت 12ساله قالیباف هم مشخص   و برای شهروندان قابل‌ مقایسه است. اینکه در طول این 12 سال   همچون فرمانده یک لشگر از صبح زود تا نیمه شب به فعالیت بپردازی و در عین حال با رویکرد علمی و فنی نیز شهر را اداره کنی مفهوم مدیریت جهادی است . به اعتقاد ما در این چهار سال مدیریت شهری افت داشته و باید  آن را جبران کنیم . البته افق ما برای مدیریت آینده شهری ، بالاتر از 12 ساله‌ی دوره قالیباف است و قصد برگشت به عقب  را نداریم. اینکه می‌گوییم مدیریت جهادی، خارج از حرف کلی است نه اینکه شهردار فقط حزب‌اللهی باشد، بلکه شبانه روزی کار کند نه اینکه 9 صبح بیاید و 4 بعد از ظهر برود. برای رسیدن به نیازهای مردم و آسیب‌های اجتماعی که چهره‌ی شهر را کریه کرده است نیاز به کار شبانه‌روزی داریم.

 او ادامه داد: حدود 11 شاخص جزئی نیز احصا شده است که یکی از آنها این است که کسی که شهردار می‌شود توان هماهنگی و ارتباط با همه‌ی دستگاه‌ها را داشته باشد. قد و قامت اینکه با مجلس، دولت، رقبا و جریان‌های مخالف سیاسی ارتباط برقرار کند را داشته  و شخصیتی ملی باشد. همچنین در حوزه مدیریت اقتصادی و مالی از توان بالایی برخوردار باشد؛ زیرا turn over مالی در شهرداری برابر چند وزارتخانه است که شخص شهردار بتواند هم خلق منابع مالی کند و هم بتواند این گردش مالی   بالا را نظارت و مدیریت کند که هر کسی این توان را ندارد. همچنین با شهردار شورای اسلامی شهر باشد؛ یعنی شهردار منتخب باید هماهنگ و پاسخگو به شورا باشد. البته این به معنای سهم‌خواهی و بده بستان اعضا با شهرداری نیست؛ بلکه استفاده از راهنمایی و نظارت شوراها و هماهنگی با شورا است. امیدواریم در این چهار سال از حاشیه‌ها به دور و روی حل مسائل متمرکز باشیم.

 

او در پاسخ به این پرسش که «در بدنه‌شهرداری گزینه‌هایی به عنوان شهردار تهران مطرح است که گفته می‌شود رایزنی‌هایی نیز با آنها انجام شده. این نام‌ها فرای خبرهای رسانه‌ها است. اگر صادقانه پاسخ دهید آیا واقعا به مصداق‌ها نرسیده‌اید» گفت: آنچه خروجی مصوب 21 نفره‌ ما باشد و موضوعی که قابل‌ ارائه و مصوب باشد تابه‌حال به مصداق نرسیده‌ایم. طی تشکیل کمیته‌ 9 نفره برخی از شاخص‌ها مشخص شده، اما تعیین شاخص‌ها به معنی ورود به مصداق‌ها نیست. شاید صحبت‌های تک‌نفری با هم کرده باشیم اما شورا به تصمیم نرسیده و لیستی به عنوان گزینه‌های شهرداری تهران مطرح نشده است.

او در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص اینکه چقدر تعیین شاخص‌ها در انتخاب شهردار ملاک هست  و تجربه گذشته نشان داده شورا به تنهایی در انتخاب شهردار نقش ندارد آیا این 21 عضو می توانند در برابر انتخاب بیرونی مقاومت کرده و شهرداری با شاخص های تعیین شده را انتخاب کنند توضیح داد :‌  21 نفر عضو فعلی شورا تعداد زیادشان تجربه‌ی مدیریت شهری را دارند و سایر اعضا نیز تجربه های لازم را دارند و   اگر در گذشته کمک‌های بیرونی در انتخاب شهردار نقش داشته، به دلیل عقب‌ماندگی‌هایی بود که در جریان تشکیل شوراها در کشور داشتیم و شورا به عنوان نهادی نوپا به کمک های بیرونی نیاز داشت .  اما سال ها از آن دوره ها گذشته  و امروز شهردار بر اساس کار کارشناسی درون شورا انتخاب می شود .

وی درخصوص اینکه با توجه به تشکیل دولت جدید و احتمال پیشنهاد همکاری به برخی از اعضای شورای شهر در دولت وجود دارد، آیا میثاق‌نامه‌ای برای عدم‌خروج از شورا امضا کرده‌اید، گفت: از ماه‌ها قبل از نامزدی در انتخابات شوراها با توجه به اعلام حضور آیت‌الله رئیسی و هوش سیاسی اعضا حدس می‌زدیم که ایشان رئیس‌جمهور شوند، با توجه به نارضایتی‌هایی که در سطح جامعه وجود داشت ، این نتیجه قابل‌پیش‌بینی بود لذا افرادی که علاقه‌مند به حضور در دولت بودند برای عضویت در شورا نمی‌آمدند. اما این قاعده‌ی کلی نیست و ممکن است ناگهان خدمت ویژه‌ای ازسوی یکی از اعضا موردنیاز باشد؛ بنابراین نمی‌توان درخصوص آن حکم کلی داد، اما پیش‌فرض ما اهمیت به رای مردم و حرمت‌گذاری به انتخاب مردم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید