سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اختیارات بایدن محدود شد/توجیه آمریکا در حمله به متحدان منطقه‌ای ایران

کدخبر: ۴۲۲۹۳۵
در شرایطی که وزیر دفاع آلمان از خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان خبر داده، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان نسبت به بروز جنگ داخلی در این کشور هشدار داده است.
اختیارات بایدن محدود شد/توجیه آمریکا در حمله به متحدان منطقه‌ای ایران

به گزارش اقتصادنیوز، درخواست گوترش برای رفع تحریم‌های ایران، توجیه آمریکا در حمله به متحدین ایران در منطقه، لغو دو مجوز اختیارات نظامی در آمریکا، افتتاح نخستین سفارت اسرائیل در ابوظبی، خروج آخرین نیروهای آلمان از خاک افغانستان، خطر جنگ داخلی در افغانستان، رشد خارق‌العاده میلیونرهای ایرانی، صعود کم‌سابقه سهام فیس‌بوک در پی پیروزی حقوقی، پایان عصر نفت و یک عمر ایمنی با مادرنا و فایزر سرخط رسانه های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

درخواست گوترش برای رفع تحریم‌های ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از آمریکا درخواست کرد که تمامی تحریم‌های ایران را که در ارتباط با توافق اتمی برجام هستند برداشته یا از آنها چشم‌پوشی کند. گوترش در گزارشی که  به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده، هم‌چنین از ایالات متحده خواسته تا مقررات مربوط به استثناها در رابطه با خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران را تمدید کرده و معافیت پروژه‌هایی را که در ارتباط با عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند تجدید کند.

1

 گوترش متقابلا از ایران نیز خواسته تا به طور کامل به توافق سال ۲۰۱۵ بازگردد. به گفته دبیرکل سازمان ملل گفته: «من همچنان معتقدم که احیای کامل برجام بهترین راه برای اطمینان از این است که برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران همواره صلح‌آمیز می‌ماند».

توجیه آمریکا در حمله به متحدین ایران در منطقه

به گزارش بلومبرگ، دولت آمریکا در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده حمله اخیر ایالات متحده به نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه طبق منشور سازمان ملل و در دفاع از خود صورت گرفته، چرا که تلاش‌های غیرنظامی قبلی برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از این حمله‌ها اثربخش نبوده است.

9

از سوی دیگر، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز در نامه‌ای به روسای مجلس نمایندگان و سنای این کشور ادعا کرد هدف از حمله‌های اخیر آمریکا در سوریه و عراق را جلوگیری از حملات بیشتر علیه مواضع آمریکا و متحدانش بوده است.  بایدن تاکید کرد که هدف از این حمله‌ها محافظت از امنیت نیروهای آمریکایی و متحدانش بوده است. رییس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد که در ماه‌های اخیر این حمله‌ها علیه نیروهای آمریکایی شدت گرفته بود و به صورت جداگانه به این موارد نیز اشاره کرد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون هم در نشست خبری خود مدعی شد  حمله آمریکا به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه پس از آن صورت گرفت که مواضع و نیروهای آمریکایی به مدت چندین هفته هدف حمله‌های راکتی و پهپادی این گروه‌ها بودند.

لغو دو مجوز اختیارات نظامی در آمریکا

به گزارش رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۶۶ رای موافق در مقابل ۴۶ رای مخالف دو مجوز اختیارات رئیس‌جمهوری این کشور برای استفاده از نیروی نظامی در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۵۷ را لغو کرد. یکی از این مجوزها متعلق به سال ۱۹۹۱ و پس از حمله نظامی صدام حسین به کویت و اشغال این کشور توسط نیروهای عراقی صادر شد. براساس این قانون، نیروهای آمریکایی به همراه ائتلاف بین المللی نیروهای عراقی را از کویت بیرون راندند. مجوز دیگر که کمتر شناخته شده است، در سال ۱۹۵۷ برای مقابله با «تهاجم احتمالی کمونیسم» به منطقه خاورمیانه در دوران جنگ سرد صادر شده بود. از مجوز سال ۱۹۵۷ هرگز برای توجیه حمله نظامی استفاده نشد.

5

استدلال می‌شود  لغو این مجوز باعث می‌شود که به شما اطمینان داده شود که هیچ رئیس جمهوری در آینده از این مجوز سواستفاده نخواهد کرد. گزارش‌ها حاکی است که چالش اساسی بین نمایندگان کنگره بر سر مجوزی است که پس از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به رئیس جمهوری آمریکا داده شده است که تا به حملات تروریستی پاسخ داده شود. از این مجوز به طور گسترده و متناوب بیش هر مجوز دیگری استفاده شده است. این مجوز به رئیس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد که از همه نیروها که لازم دارد استفاده کند.

مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این هم به طرح لغو اختیارات رئیس‌جمهوری برای استفاده از نیروی نظامی در حمله به عراق که در سال ۲۰۰۲ تصویب شده بود رای داد. با این حال، مجلس سنای آمریکا بررسی طرح لغو اختیارات جنگی که در سال ۲۰۰۲ را به ماه آینده موکول کرده است.

افتتاح نخستین سفارت اسرائیل در ابوظبی

به گزارش آسوشیتدپرس، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، با حضور در مراسمی در امارات متحده عربی، سفارت اسرائیل را افتتاح کرد. این نخستین سفر یک عضو کابینه اسرائیل به امارات متحده عربی است. بر اساس این گزارش، وزیر خارجه اسرائیل در جریان این سفر دو روزه، همچنین کنسولگری اسرائیل در دبی را افتتاح کرده و شماری توافق‌های همکاری‌های اقتصادی هم امضا می‌کند. لاپید در جریان افتتاح سفارت ادعا کرد: «اسرائیل خواهان صلح با همسایگانش است؛ با تمامی همسایگانش. ما هیچ‌ جا نمی‌رویم، خاورمیانه خانه ما است. ما این‌جا هستیم که بمانیم. ما از تمامی کشورهای منطقه می‌خواهیم آن را تصدیق کنند، و بیایند و با ما گفت‌و‌گو کنند.»

8

 این در حالی است که هواپیمای حامل وزیر خارجه اسرائیل از حریم هوایی عربستان سعودی گذر کرد. عربستان سعودی هرچند روابط با اسرائیل را عادی نکرده، ولی حریم هوایی خود به روی پروازهای اسرائیل به امارات متحده عربی را گشوده است. امارات متحده عربی هم در ماه جاری سفارت خود را به طور موقت در ساختمان بازار بورس تل‌آویو افتتاح کرده است. هم‌چنین در روز گذشته دولت بحرین اعلام کرد خالد یوسف الجلاهمه به عنوان نخستین سفیر این کشور در اسرائیل منصوب و معرفی شده است.

خروج آخرین نیروهای آلمان از خاک افغانستان

به گزارش دویچه‌وله، انه گریت کرامپ کارنباور، وزیر دفاع آلمان از خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان خبر داده است. او طی در بیانیه‌ای که دیشب منتشر کرد اعلام کرد «آخرین نیروهای ما امشب پس تقریبا ۲۰ سال ماموریت نظامی از افغانستان خارج شدند و عازم کشور هستند«.

3

حضور نظامی دو دهه‌ای آلمان در افغانستان، مرگ‌بارترین ماموریت نظامی ارتش این کشور پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. در جریان حضور نظامی آلمان در افغانستان از سال ۲۰۰۲ تا خروج این نیروها، دست‌کم ۵۹ سرباز کشته شدند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در اواسط ماه آوریل اعلام کردند در حدود ۱۰ هزار نیروی خارجی تا ۱۱ سپتامبر همزمان با ۲۰ سالگرد حملات تروریستی به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون از افغانستان خارج خواهند شد. اما در عمل خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی خیلی پیش از این مهلت تعیین شده از افغانستان تکمیل می‌شود.

خطر جنگ داخلی در افغانستان

به گزارش بی‌بی‌سی، ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان  مدعی شده که با خروج آخرین نیروهای آمریکا از افغانستان این کشور با خطر لغزش به سوی جنگ داخلی روبروست. به گفته میلر، اگر رهبران این کشور نتوانند بعد از خروج نیروهای بین المللی متحد شود باید انتظار شرایط خیلی سختی را داشت. او چند روز بعد از آن اظهار نظر می کند که با پیشروی طالبان، سازمان ملل نسبت به سناریویی ناگوار هشدار داد.

2

میلر طی یک کنفرانس خبری طالبان را به کوتاهی در کاهش خشونت ها در راستای توافقی که سال گذشته با آمریکا امضا کرد متهم کرد. او ادامه حملات هوایی به طالبان را منتفی ندانست و گفت: «چیزی که من می خواهم شاهدش باشم، این است که اصلا حمله ای هوایی انجام نشود، اما برای رسیدن به آن مرحله، اول لازم است که خشونت ها متوقف شود». او اضافه کرد که آمریکا همچنان توان انجام حملات هوایی علیه شورشیان را دارد.

رشد خارق‌العاده میلیونرهای ایرانی

فوربس از رشد انفجاری شمار میلیونرهای ایرانی (بر اساس دلار آمریکا) در سال ۲۰۲۰ خبر داده است. بر اساس این گزارش، به رغم تحریم‌ها و شیوع کرونا، شمار ایرانیان با خالص دارایی بالا طی سال گذشته میلادی ۲۱.۶ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است، در حالی که رشد شمار میلیونرها در جهان در همین سال تنها ۶.۳ درصد بود. به نوشته فوربس، مجموع دارایی میلیونرهای ایران (بر اساس دلار آمریکا) نیز طی سال گذشته ۲۴.۳ درصد رشد داشته که بسیار بالاتر از نرخ جهانی است.

4

بر این اساس، در فاصله ماه‌های مارس تا ژوئیه ۲۰۲۰ ارزش معاملات بازار بورس ایران رشدی ۶۲۵ درصدی را تجربه کرد؛ در حالی که برای نمونه رشد ارزش معاملات بازار بورس اس‌اند‌پی ۵۰۰ آمریکا تنها ۱۶ درصد بود. هم‌چنین، قطع دسترسی به دارایی‌های بین‌المللی به خاطر تحریم‌ها باعث شده است تا قشر ثروتمند و حرفه‌ای ایران در بازار بورس داخلی سرمایه‌گذاری کنند، موضوعی که با توجه به رشد چشمگیر شاخص بورس، باعث افزایش چشمگیر شمار میلیونرهای ایران شد. این گزارش به برق ارزان و استخراج گسترده رمزارز در کشور هم اشاره کرده و گفته این موضوع نیز عامل دیگری در رشد سرمایه‌داران ایران شه و ۷۲ درصد از ثروتمندان ایران در زمینه رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این گزارش بر اساس داده‌های جدید شرکت کاپ‌جمینی تنظیم شده که در آن تخمین زده شده که هم‌اکنون ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران وجود دارد که اغلب آن‌ها ساکن تهران هستند.  شرکت کاپ‌جمینی می‌گویداین گزارش در ادامه می‌افزاید رشد انفجاری میلیونرها در ایران باعث شده است که ایران چهاردهمین کشور از لحاظ شمار میلیونرها در جهان و اولین کشور در خاورمیانه شود و حتی عربستان با ۲۱۰ هزار نفر میلیونر، در رده ۱۷ و پایین‌تر از ایران قرار دارد.

صعود کم‌سابقه سهام فیس‌بوک در پی پیروزی حقوقی

به گزارش رویترز، در پی پیروزی حقوقی شرکت فیس‌بوک در یک پرونده قضایی ضد انحصارطلبی در آمریکا، ارزش سهام این غول شبکه اجتماعی 4.3  درصد صعود کرد و ارزش آن به بیش از یک تریلیون دلار رسید.

6

نهادهای تنظیم مقرارات فدرال و ایالتی با تشکیل پرونده‌‌هایی قصد داشتند شرکت فیسبوک را به سوء استفاده از سلطه خود علیه رقبای کوچکتر در حوزه فناوری اطلاعات متهم کنند. با این حال، یک قاضی آمریکایی شکایت مطرح شده در مورد رفتار رنحصارگرایانه فیسبوک را از نظر ادله حقوقی و قانونی ناقص ارزیابی کرد؛ شکایتی که مطرح‌کنندگان آن امیدوار بودند که دادگاه برای رفع نگرانی‌های نهادهای تنظیم مقررات در آمریکا، فیسبوک را ملزم به فروش شرکت‌های اینستاگرام و واتس‌اپ کند.  نهادی‌های تنظیم مقررات ایالتی و فدرال آمریکا از سال گذشته تشکیل پرونده‌های جداگانه‌ای را علیه فیسبوک به اتهام نقض قانون ضدانحصار آغاز کردند؛ پرونده‌هایی که بر تلاش این شرکت برای خرید و گردهم‌آوری شرکت‌های کوچکی همچون اینستاگرام به ارزش ۱ میلیارد دلار و واتس‌اپ به ارزش ۱۹ میلیارد دلار برای اعمال انحصار غیرمستقیم بر بازار تاکید داشتند. اما قاضی رسیدگی کننده به این پرونده‌ها معتقد است که ادله مطرح شده در پرونده‌ سازمان تنظیم مقررات دولتی مبنی بر سلطه فیسبوک بر حدود ۶۰ درصد بازار ناکافی و قابل اعتنا نبوده است.

حال، تقریبا سه سال پس از این که اپل نخستین شرکت سهامی آمریکایی شد که به ارزش یک تریلیون دلاری دست پیدا کرد اکنون چهار شرکت فناوری آمریکایی دیگر ارزش 13 رقمی دارند که شامل مایکروسافت، آمازون و آلفابت (شرکت مادر گوگل) است. فیسبوک که در سال 2004 توسط مارک زاکربرگ در دانشگاه هاروارد تاسیس شد، جوانترین این شرکت هاست که در مدت 17 سال به چنین نقطه عطفی دست پیدا کرده است.

پایان عصر نفت؟

به گزارش یورونیوز، تولید برق بر پایه انرژی‌های تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۰ و برای نخستین بار به طور همزمان از برق حاصل از مصرف سوخت‌های فسیلی و انرژی هسته‌ای فراتر رفت. تازه‌ترین گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی، تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی در اتحادیه اروپا به پایین‌ترین حد از ۱۹۹۰ و زمان آغاز ثبت داده‌های صنعت برق اتحادیه توسط این اداره رسیده است.

7

بر پایه این گزارش، طی سال ۲۰۲۰ در مجموع یک میلیون و ۲۲ هزار گیگاوات برق با مصرف سوخت‌های فسیلی تولید شده است. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۹.۸ درصد کاهش یافته است. اوج برق تولید شده از طریق سوزاندن سوخت‌های فسیلی به میزان یک میلیون و ۵۸۴ هزار گیگاوات در سال ۲۰۰۷ ثبت شده است که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۵ درصد کاهش یافته است.  این در حالی است که تولید برق با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰ به یک میلیون و ۵۲ هزار گیگاوات رسیده و از تولید حاصل از سوخت‌های فسیلی فراتر رفته است. تولید برق با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا طی سل ۱۹۹۰ تنها ۳۰۳ هزار گیگاوات بوده و طی ۳۰ سال گذشته نزدیک به ۲۴۷ درصد رشد کرده است.

تولید برق از انرژی هسته‌ای نیز در اتحادیه اروپا طی سال گذشته میلادی تنها ۶۸۳ هزار گیگاوات بوده که در مقایسه با سال ۱۹۹۰ حدود ۶.۳ درصد پایین‌تر گزارش شده است. تولید برق با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از سال ۲۰۱۶ میلادی از مجموع برق هسته‌ای تولید شده در اتحادیه اروپا پیشی گرفته است.

داده‌های منتشر شده توسط یورواستات همچنین نشان می‌دهد که مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی در اتحادیه اروپا در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲.۹ درصد کاهش یافته و نیز مصرف این منابع فسیلی در فاصله ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ افزون بر ۲۳ درصد کاهش یافته است. همچنین مصرف گاز طبیعی نیز در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۶ درصد و در مقایسه با سال ۲۰۰۵ نزدیک به ۸.۹ درصد پایین آمده است. مصرف ذغال سنگ هم در سال گذشته میلادی سقوط ۲۰ درصدی را تجربه کرده و در مقایسه یا سال ۲۰۰۵ تقریبا نصف شده است.

ضرر چهارتریلیون دلاری گردشگری در سال گذشته

به گزارش بلومبرگ، با اعلام سازمان ملل، ضرر اقتصادی ناشی از افت گردشگری در یک سال اخیر می‌تواند به چهار تریلیون دلار برسد. گزارش مشترک سازمان جهانی گردشگری و کنفرانس تجارت و توسعه حاکی از آن است که عدم واکسیناسیون گسترده در کشورهای در حال توسعه به ضرر و زیان بیشتر دامن می‌زند. این در حالی است که کشورهای در حال توسعه بیش از هر کشور دیگر به منافع اقتصادی گردشگری وابسته‌اند.

11

وقوع همه‌گیری جهانی کرونا از ابتدای سال ۲۰۲۰ باعث شد که بیشتر پروازهای بین‌المللی لغو شده و مراکز گردشگری دنیا برای جلوگیری از نزدیکی افراد به یکدیگر تعطیل شوند، روندی که در بیشتر نقاط دنیا همچنان ادامه دارد. شیوع همه‌گیری در سال گذشته (۲۰۲۰) حدود ۲.۴ تریلیون دلار برای صنعت گردشگری و صنایع و خدمات وابسته به آن ضرر به دنبال داشت. در حال حاضر برخی از کشورهای ثروتمند بیشتر از ۶۰ درصد جمعیت خود را در مقابل ویروس کرونا واکسینه کرده‌اند، اما کشورهای فقیری در دنیا هست که حتی یک درصد جمعیت خود را نتوانسته‌اند واکسینه کنند. سازمان بین‌المللی گردشگری انتظار ندارد که سفر و گردشگری پیش از سال ۲۰۲۳ به حالت پیش از همه‌گیری کرونا بازگردد. 

یک عمر ایمنی با مادرنا و فایزر؟

به گزارش دویچه وله،مطالعات جدید نشان می‌دهند که واکسن‌هایی که با سیستم mRNA تولید شدند قادرند از محافظت دائمی بدون تزریق واکسن‌های تقویت‌کننده برخوردار باشند.  طبق یک مطالعه علمی که در مجله Nature منتشر شده، واکسن‌های مادرنا و بیون‌تک-فایزر باعث ایجاد ایمنی پایدار در بدن می‌شوند و سال‌ها فرد را در برابر ویروس کرونا محافظت خواهند کرد.  پیش‌بینی دقیق مدت زمان محافظت واکسن‌های mRNA دشوار است. اما به گفته کارشناسان از نظر تئوری این مصونیت می‌تواند یک عمر ادامه یابد اما ویروس کرونا نیز در مدام در حال تغییر شکل است.

10

هم‌چنین نتیجه بررسی های دانشمندان در دانشگاه آکسفورد نشان می دهد که ترکیب دو واکسن فایزر و آسترازنکا در روند واکسیناسیون علیه بیماری همه گیر «کووید ۱۹» منجر به ایمنی بالای بدن در برابر این بیماری می شود. این نتیجه می تواند زمینه انعطاف بیشتر در جریان استفاده از واکسن های مختلف در روند واکسیناسیون در مقابل ویروس کرونا را فراهم کند. گزارش تحقیق پژوهشگران آکسفورد در نشریه علمی «لانست» منتشر شد. در این گزارش آمده که میزان پادتن در بدن افرادی که با فاصله چهار هفته به آنها یک دوز از واکسن فایزر و یک دوز از واکسن آسترازنکا تزریق شده بود بالا بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید