متن کامل اظهارات همتی در نشستی برای تقدیر و تشکر از اعضای ستاد انتخاباتی اش، در زیر می‌آید:

**از همه‌ی عزیزان تشکر می‌کنم، کل ورود و خروج ما به انتخابات یک ماه نشد، یعنی ۲۱ روز مانده بود به شروع رای گیری، ستاد را تازه تشکیل دادم. در این ۲۰ روز، عزیزان بزرگواری خیلی به من لطف کردند و شرمنده شان هستم.

**من سه موضوع را هرگز یادم نمی‌رود، یکی محبتی که جوانان، زنان و عزیزان دیگر در نقاط مختالف کشور به من کردند؛ بدون امکانات لازم فیزیکی و مالی، این کمپین را راه اندازی کردند و مدیون زحمات این عزیزان هستم.

**دوم، جفایی که دولت در حق من کرد که هیچوقت یادم نمی‌رود. حتی یک نفر از آن‌ها به حمایت از من برنخواستند، درحالیکه من چوب آنها را در انتخابات خوردم، مشکلات اقتصادی‌ای که ناشی از عملکرد برخی دوستان بود و من تلاش کرده بودم بخشی از مشکلات را در بانک مرکزی رفع کنم. من در واقع قربانی عملکرد ضعیف برخی دیگر شدم، در مناظرات البته با قدرت از آن‌ها دفاع کردم، چون وظیفه خود می‌دانستم و دو سال و نیم در این دولت کار کرده بودم. وقتی رئیس قوه قضائیه هنوز هم دارد کار‌های خود را انجام می‌دهد و در مورد قوه تصمیم می‌گیرد، من را یک ماه پیش، از مسئولیتم عزل کردند، به خاطر آنکه براساس نظر آن‌ها تصمیم نگرفته بودم. هیچ وقت یادم نمی‌آید دولتی بخواهد با یک عضوش که انقدر خدمت کرده اینطور رفتار کند. یکی از بزرگان به من گفت دولت باید خیلی قدر شما را بابت اقداماتت بداند مخصوصا از زمانیکه آن نوسانات و التهابات در بازار ایجاد شده بود. البته من به خاطر کشور و خواست بزرگان و اقای رئیس جمهور، مسئولیت بانک مرکزی را پذیرفتم و به وظیفه‌ی ملی خودم عمل کردم. افتخار هم میکنم که به کشورم خدمت کنم، ولی انتظار جفا را نداشتم

** سوم، بزرگان اصلاح طلب. من در اخرین صحبت هایم در کلاب هاوس گفتم؛ من و خانواده ام به همراه مجموعه‌ای از جوانان ورود کردیم و احساس تنهایی نکردم. اما انتظار داشتم که بزرگان در این باره تصمیم بگیرند، اینکه فقط اطلاعیه بدهند و غیر مستقیم حرف بزنند، طوری که یک نفر شاید فکر کند از همتی حمایت کرده باشند، اینکه کاری نداشت و همه میتوانستند چنین اطلاعیه‌ای بدهند. من خودم گله‌مند نیستم، درحالیکه من تنها به صحنه آمده بودم، متاسفانه امروز فردا کردند و چانه زدند که ببینیم فردا پس فردا چه می‌شود، که درنهایت هم اتفاقی نیافتاد. من گله‌ای ندارم، ولی تاریخ و کشور در آینده درمورد این موضع گیری‌ها قضاوت خواهد کرد. البته از آندسته احزاب و بزرگانی که از من حمایت کردند و من مدیون آن‌ها هستم صمیمانه تشکر می‌کنم، ولی درخصوص برخی جریانات سیاسی و بزرگان در صحنه من گفتم شرط بندی روی اسب برنده که هنر نیست. مثلا درخصوص جناب رئیسی، همه می‌دانستند احتمالش خیلی زیاد است که رئیس جمهور شوند، طبیعی بود خیلی‌ها به ستادشان مراجعه کند و هزینه هم بکنند، ولی برخی از دوستان اصلاح طلب دلایلی برای عدم ورود عنوان کردند که من نتوانستم درک کنم.

**من به عنوان مسئول بانک مرکزی، شرایط اقتصادی کشور را درک کردم. من می‌دانستم و هنوز هم معتقدم شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است و معتقدم اگر تدبیر جدی نشود، ممکن است دیگر برای اصلاحات اقتصادی کشور دیر شود. من در یکی از برنامه‌ها توانستم توضیح دهم، ولی در مناظره‌ها نشد برنامه ام را ارائه دهم. برخی از من انتقاد کردند که از شما انتظار بود در مناظره برنامه اقتصادی بدهی، ولی در مناظره‌ای که دارند فحش می‌دهند، چه برنامه‌ی اقتصادی‌ای می‌توانم ارائه کنم؟ چند نفر مامور شده بودند فقط بیایند فضا و بحث‌های من را منحرف کنند؛ بعلاوه در دو دقیقه چطور برنامه ارائه کنم؟ طبیعی است باید در آن دو دقیقه در پاسخ به حملات و تخریب‌ها روشنگری می‌کردم وتازه جور دولت را هم می‌کشیدم.

**ببینید کشور ما شرایط خاصی دارد، در موقعیتی هستیم که با حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه هستیم، اما راحت داریم از کنارش می‌گذریم. ما هنوز به شدت تحت تحریم هستیم و نفت به طور کامل نمی‌توانیم صادر کنیم. درآمدهایش را هم نمی‌توانیم جابجا کنیم. چهار ماه از سال گذشت، انتظار داشتیم در این چهار ماه فلان قدر مبلغ درامد ارزی و ریالی داشته باشیم؛ هیچکدام اتفاق نیفتاده است. ایا می‌خواهیم تا اخر سال همینطوری برویم؟ هنوز نتوانستیم حتی مبلغ قابل توجه اوراق و سهام بفروشیم. هنوز دارند برای پرداخت هزینه جاری از بانک مرکزی تنخواه می‌گیرند.

**برای آقای رئیسی آرزوی موفقیت دارم، چون برای ما ایران مهم است، بچه‌ها و خانواده‌های ما اینجا میخواهند زندگی کنند. شرایط اقتصادی ما طوری است که در ده سال اخیر، رشد سرمایه گذرای منفی بوده است. هیچ جای دنیا اینطوری نیست. باید حداقل هشتاد درصد در یک دهه، جی دی پی و ثروت مان افزایش پیدا می‌کرد، اما نشده؛ خیلی نگرانم. نسبت به تیمی هم که ممکن است برای اقتصاد کشور بیاید، نگرانم. ما از توسعه و قطارش عقبیم، این درحالیست که کشور‌های همتای ما به شدت از ما جلو زده اند، این واقعا حق کشور ما و مردم ما نیست.

**دائم میگویند چرا کاندیدا شدی؟ مگر بقیه کی هستند؟ بعضی دوستان اصلاح طلب فکر می‌کنند ما شهروند درجه دو هستیم، و ان‌ها درجه یک. دائم می‌گفتند چرا برخی رد شده اند، من متاسفم در این باره، ولی دلیل نمی‌شود بگوییم بنده کمتر از ان‌ها هستم. چرا فکر می‌کنید من درجه دوم هستم؟ من چهل سال است که مدیرارشد کشورم. حالا ما که امدیم باید به هزار نفر جواب پس می‌دادیم؟ من ایده و برنامه برای اداره کشور داشتم، چرا از من انتقاد می‌کنید؟ من که عملکرد و قدرت تصمیم گیری همه را دیده ام و همه تان رو می‌شناسم، چرا فکر میکنید کاندیداتوری فقط حق عده‌ای خاص است و بقیه چنین حقی ندارند؟ البته همه ان‌ها برای من محترمند و به ان‌ها ارادت دارم.

**عده‌ای که رای ندادند باعث شدند کاندید دیگری پیروز شود. من چند بار گفتم رقیبم قهر با صندوق است و همان شد. اگر آن رقیب به صحنه می‌آمد، برنده بودم. ۱۵ میلیون نفر حداقل به دلایلی رای ندادند، اگر رای میدادند که نتیجه عوض می‌شد. طبیعی است ان‌هایی که رقیب من بودن رای سازمان یافته داشتند، چهار سال پیش هم همان رای را گرفته بودند. دائم می‌گویند همتی شکست خورد، من چرا شکست خوردم؟ آن کسانی که می‌توانستند به من رای بدهند، خب همشون رای ندادند.

**ما مسئولیت داریم. اینجوری نیست که دو ونیم میلیون رای گرفتیم و الان بگوییم خداحافظ، حتما مسائل را پیگیری میکنیم، من برای کشور و ایران دلم می‌سوزد. من ۴۰ سال به کشور خدمت کرده ام. جمهوری اسلامی این همه شهید داده است و حال ما وظیفه داریم در کنار مردم کمک کنیم. تفاوت نگاه با دولت جدید دلیل نمی‌شود ما کنار بنشینیم. ما حتما پرسشگر خواهیم بود و نقد خواهیم کرد و نظراتمان را هم بیان خواهیم کرد. از این به بعد، مطالبی که درست است را مطرح خواهم کرد، همینطور اشکالات در سیاست گذاری هارا.

**همه در کشور سهم داریم، اینطور نیست که ایران برای یک عده خاص باشد. نظر رهبری انقلاب هم همین است که باید کشور را همه باهم اداره کنیم. کشور را یک گروه خاص فقط نمیتواند اداره کند. همه در حد و سطح خودشان ایثار کرده اند.

**ما تازه ۱۸ روز قبل انتخابات، رئیس ستاد تعیین کردیم، ایشان، اما کرونا گرفت و یک هفته بیشتر حضور نداشت. حتی یک سفر استانی نتوانستیم برویم، واقعیت این است که وقتش را نداشتیم و پولش را هم نداشتیم. دوجا می‌خواستیم برویم، ولی حساب کردیم دیدیم هزینه هایش خیلی بالاست، نمی‌توانستیم از آن هزینه‌هایی که بعضی‌ها انجام می‌دهند، بکنیم. ولی به نظر من، واقعا کار بزرگی در سه هفته انجام شد. من در مناظره هم گفتم، برخی دوستان ۸ سال و ۴ سال داشتند کار می‌کردند درحالیکه ما وقتی نداشتیم. از طرف دیگر، حجم عظیمی تخریب کردند، ولی من تحمل کردم چراکه وقتی کسی وارد عرصه می‌شود باید مشکلات را بپذیرد و مقاومت کند

**ما خارج از جمهوری اسلامی نیستیم، ما در درون جمهوری اسلامی هستیم و اصلاحات لازم را در درون نظام انجام می‌دهیم تا مردم به ارامش و رفاه برسند. حکومت‌ها باید رفاه، آرامش و زندگی مردم را تامین کنند، ما محکم ایستادیم و نقادی میکنیم و ان شالله شرایط کشور وتعامل با دنیا بهتر شود.

**آقای رئیسی گفته اند میخواهند سرمایه اجتماعی را تقویت کنند، من این موضوع را در مناظره تاکید کردم. اگر ایشان واقعا این کار را بکند، ما از ایشان از این بابت برای افزایش مشارکت و اعتماد بین مردم وحکومت حمایت میکنیم. من به حاشیه نخواهم رفت و حضور فعال خواهم داشت