منحنی نرخ بازدهی در 2 تیر +نمودار

کاهش نرخ سود در سررسیدهای کوتاه‌مدت

کدخبر: ۴۲۱۴۶۸
اقتصادنیوز: امروز دوم تیرماه 1400 حجم معاملات اوراق بدهی دولت رشدی نسبی را تجربه کرد.
کاهش نرخ سود در سررسیدهای کوتاه‌مدت

به گزارش اقتصادنیوز امروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به دیروز  با 13 درصد افزایش به 215 میلیارد تومان رسید. این معاملات روی 32 نماد اخزا و 9 نماد اراد انجام شد. 

بررسی منحنی بازده استخراج شده ازنمادهای اخزا نشان می‌دهد که نرخ‌های بازده در سررسیدهای کوتاه مدت کاهشی بودند. نرخ اوراق با سررسیدهای یک سال با 4 دهم درصد کاهش به 21.37 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال با 2 دهم درصد کاهش به 21.62 درصد رسید. اما نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با نیم درصد افزایش به 22.32 درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز در سطح 21.88 بدون تغییر بود.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

امروز روند نرخ بازدهی اوراق آتی و نقدی برخلاف سه روز گذشته بر هم منطبق نبود. به این ترتیب نرخ سود آتی در سررسید 400 روز به 21.4 در 600 روز به22 درصد ودر 800 روز به23 درصد رسید.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

N

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید