سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

توقیف دامنه سی‌وسه سایت مرتبط با ایران

کدخبر: ۴۲۱۳۳۶
اقتصادنیوز: سی ان ان به نقل از چند مقام نظامی مدعی شده که مقامات پنتاگون در اوایل ماه جاری میلادی اقدام ناموفق ایران را برای پرتاب یک ماهواره به مدار رصد کرده‌اند؛ آزمایشی که دوازدهم ژوئن یعنی یازده روز پیش انجام شده است.
توقیف دامنه سی‌وسه سایت مرتبط با ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، توقیف دامنه سی‌وسه سایت مرتبط با جمهوری اسلامی، تلاش مجدد برای پرتاب ماهواره از پایانه سمنان، هشدار کوخای به مقامات ایالات متحده، ناکامی دموکرات‌ها در اصلاح قانون انتخابات، افزایش نگرانی‌ها از پیش‌روی‌های جدید طالبان، ارزان‌ترین و گران‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا، افزایش میلیونی میلیونرهای دنیا، سقوط دوباره بیت‌‌کوین در پی تصمیم دولت چین و بزرگ‌ترین آلوده‌کنندگان آب اقیانوس‌ها سرخط رسانه‌های دنیا در نیم روز گذشته را شکل داده‌اند.

توقیف دامنه سی‌وسه سایت مرتبط با جمهوری اسلامی

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از توقیف ۳۳ وب‌سایت متعلق به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و سه وب‌سایت متعلق به گروه کتائب حزب‌الله خبر داده و مدعی شده آن‌ها تحریم‌های ایالات متحده را نقض کرده‌اند. این بیانیه می‌گوید دامنه‌های مورد استفاده این ۳۳ سایت متعلق به یک شرکت آمریکایی بود و آن‌ها پیش از استفاده از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، اوفک، مجوز نگرفته بود.

1

اکنون با ورود به این سایت‌ها این اطلاعیه دیده می‌شود که با استناد به چندین مورد قوانین کیفری آمریکا، این اقدام توسط دو اداره زیرمجموعه وزارت بازرگانی و پلیس فدرال آمریکا انجام شده است. بر پایه یکی از قوانین ادعایی‌استناد شده در این اطلاعیه، رئیس‌جمهوری آمریکا این اختیار را دارد که برای مقابله با هر تهدید غیرمعمول و خارق العاده‌ای علیه امنیت ملی، اقتصاد کشور و سیاست خارجی، که کل منبع آن تهدید یا قسمت قابل توجهی از آن خارج از ایالات متحده باشد، اقدام کند، به شرطی که رئیس‌جمهوری، با توجه به چنین تهدیداتی، پیشتر وضعیت اضطراری ملی علیه آن کشور اعلام کرده باشد.

تلاش مجدد برای پرتاب ماهواره از پایانه سمنان

سی ان ان به نقل از چند مقام نظامی مدعی شده که مقامات پنتاگون در اوایل ماه جاری میلادی اقدام ناموفق ایران را برای پرتاب یک ماهواره به مدار رصد کرده‌اند؛ آزمایشی که دوازدهم ژوئن یعنی یازده روز پیش انجام شده است. بنابر این گزارش علیرغم عدم موفقیت این اقدام، ایران در تلاش است تا برای پرتاب یک ماهواره در آینده نزدیک در پایانه فضایی امام خمینی آماده شود. این پایانه، نخستین پایگاه سکوی ثابت ایران است و در جنوب غربی استان سمنان قرار دارد.

2

تلاش برای ارسال ماهواره به مدار و افزایش تحرکات در این پایانه با توجه به این‌که تهران و واشنگتن در میانه‌ مذاکرات برای احیای برجام قرار دارند، مورد توجه قرار گرفته است. دولت آمریکا اوایل سال جاری میلادی با ابراز نگرانی نسبت به پرتاب موشک‌های حامل ماهواره در ایران گفته بود این آزمایش‌ها می تواند توانایی موشکی ایران را در زمانی که دو کشور به سوی دیپلماسی حرکت می‌کنند تقویت کند. با این حال دولت جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده برنامه فضایی آن با هدف تقویت ظرفیت های تجاری انجام می شود و ناقض موافقتنامه‌های بین‌المللی ایران نیست.

هشدار کوخای به مقامات ایالات متحده

به گزارش آسوشیتدپرس،آویو کوخای، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در دیدار با مقام‌های ارشد نظامی در وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت دولت آمریکا به توافق هسته‌ای با این کشور انتقاد کرده و مدعی شده این توافق نقص‌های بی‌شماری دارد. او مدعی شده که هشدار می‌دهد برداشتن تحریم‌ها علیه ایران به ویژه به تهدیدی علیه اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس تبدیل خواهد شد.

8

کنت مکنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، هم این در این دیدار گفته که دولت آمریکا در حالی که با «نفوذ نامناسب روسیه، چین و ایران در خاورمیانه و اروپا» رقابت می‌کند، بر تعهد قاطع خود به امنیت اسرائیل تاکید دارد.

ناکامی دموکرات‌ها در اصلاح قانون انتخابات

به گزارش بی‌بی‌سی، جمهوری‌خواهان در آمریکا تلاش دمکرات‌ها برای اعمال مقررات سراسری برای برگزاری انتخابات که از اهداف مورد علاقه این حزب است را مسدود کرده‌اند. این لایحه - که رای دادن به صورت پستی را آسان تر می کند - نتوانست در سنا بیش از ۵۰ رای به دست آورد، چرا که کلیه ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه علیه آن رای دادند.

5

جو بایدن پیش از این گفته بود که این مهم‌ترین نبرد ریاست‌جمهوری اوست، اما اکنون برخی دمکرات‌ها به او انتقاد می‌کنند که به اندازه کافی برای تصویب آن مبارزه نکرد. حامیان این طرح می‌گویند که فراگیرترین لایحه انتخاباتی از زمان تصویب قانون مهم «حقوق رای دهنده» در سال ۱۹۶۵ است. طرح تازه به نام «برای مردم» در ماه مارس در مجلس نمایندگان کنگره که دمکرات ها در آن اکثریت دارند تصویب شده بود. در آن رای‌گیری هم کلیه جمهوری‌خواهان به علاوه یک دمکرات به آن طرح نه گفتند.

دمکرات ها گفتند که طرح آنها علاوه بر طولانی تر کردن بازه زمانی برای دادن رای پستی، از شفافیت بیشتر برخی کمک های مالی به مبارزات انتخاباتی نامزدها اطمینان حاصل می کرد و نفوذ احزاب در تعیین حوزه های نمایندگی کنگره را محدود می کند. حزب رئیس جمهور آمریکا استدلال می کرد که این طرح تقریبا ۹۰۰ صفحه ای تلاشی برای محافظت از دسترسی رای دهندگان سیاهپوست به صندوق رای است. اما جمهوری خواهان می گویند که این طرح تلاشی از سوی دولت فدرال برای کاهش اختیاراتی است که ایالات برای اطمینان از سلامت انتخابات دارند، تا انتخابات به نفع دمکرات ها تمام شود.

افزایش نگرانی‌ها از پیش‌روی‌های جدید طالبان

به گزارش بی‌بی‌سی، پیشروی پیکارجویان طالبان و به دست گرفتن کنترل بخش‌های بیشتری از خاک افغانستان از سوی این گروه طی چند روز گذشته، با نگرانی سازمان ملل متحد روبرو شده که نسبت به عواقب ناامنی حاصل این تحولات در منطقه و جهان هشدار داده است. سازمان ملل متحد می‌گوید طالبان همزمان با خروج نیروهای آمریکایی به حملات خود افزوده و توانسته طی چند روز گذشته دست کم حدود ۶ ناحیه جدید را تحت کنترل خود درآورد. دیبورا لاینز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان به شورای امنیت هشدار داده که اکنون طالبان بر ۵۰ ناحیه از ۳۷۰ ناحیه تقسیمات کشوری افغانستان تسلط یافته است و ممکن است "سناریوهای بسیار سختی" در حال شکل‌گیری باشد.

9

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنای آمریکا هم سقوط دولت افغانستان را به منزله یک بحران امنیتى و اقتصادى در سراسر منطقه که آمریکا و متحدانش نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند، دانست.  او نسبت به آن چه که او «پیامدهاى راهبردی و اخلاقى» تصمیم بایدن براى خروج از افغانستان توصیف کرد، هشدار داده است. به گفته او: «بعد از گذشت دو ماه از اعلام تصمیم پرزیدنت بایدن، ستیزه‌جویان قرون وسطایى افراط‌گرا کنترل دست‌کم ٣٠ منطقه ادارى افغانستان را به دست گرفته‌اند و هفته گذشته بیش از ٢٠ تن از نیروهاى ویژه آموزش‌دیده افغان را، که بهترین امید کشور براى مقاومت در برابر طالبان بودند، به قتل رساندند». مک‌کانل گفته: «در بهار امسال جامعه اطلاعاتى هشدار داد طالبان احتمال پیروزی‌های جنگی دارد و به گفته مدیر سازمان سیا توانایى جمع‌آورى اطلاعات و اقدام علیه تهدیدها کاهش می‌یابد. اکنون به عقیده مقامات ارشد دفاعى، بازگشت القاعده نه یک موضوع احتمالی، بلکه امری حتمی است؛ اما زمان آن مشخص نیست.» 

ارزان‌ترین و گران‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا

به گزارش یورونیوز، خانوارهای ساکن در دانمارک به طور متوسط کالاها و خدمات مصرفی خود را ۴۱ درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا تامین می‌کنند؛ در حالی که مردم رومانی همین مایحتاج روزانه را نصف میانگین اتحادیه خریداری می‌کنند.  بر پایه گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا(یورواستات)اگر متوسط شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ساکن در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را طی سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۰۰ درنظر بگیریم، این شاخص در دانمارک به ۱۴۱ رسیده است که بالاترین سطح در میان اعضای اتحادیه به شمار می‌رود. این شاخص در دو کشور ایرلند و لوکزامبورگ نیز ۱۳۶ گزارش شده است. همچنین سوئد و فنلاند نیز با شاخص ۱۳۰ و ۱۲۶ از جمله کشورهای پرهزینه برای خانوارهای ساکن اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند.  در مقابل، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در رومانی ۵۵ و در دو کشور بلغارستان و لهستان نیز به ترتیب ۵۶ و ۵۸ ثبت شده است.

3

بر پایه این گزارش، بیشترین شکاف قیمت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خدمات رستوران‌ها و هتل‌ها و بهای مشروبات الکلی و دخانیات مربوط می‌شود. چنان که هزینه خدمات رستوران‌ها و هتل‌ها طی سال ۲۰۲۰ در گرانترین کشور سه برابر ارزان ترین کشور عضو اتحادیه اروپا بوده است. گزارش یورواستات نشان می‌دهد که الکل و دخانیات از نظر اختلاف سطح قیمت در رتبه دوم قرار دارند. مطابق این گزارش، قیمت غذایی و نوشیدنی غیرالکلی نیز در رومانی ۶۶ درصد متوسط اتحادیه اروپاست؛ در حالی که در دانمارک ۱۲۹ درصد میانگین ۲۷ کشور عضو این اتحادیه است. قیمت پوشاک نیز از ۷۳ درصد متوسط اروپا در مجارستان تا ۱۳۰ درصد این متوسط در دانمارک تفاوت دارد. دلیل این تنوع قیمت عمدتاً اختلاف مالیات کالاها و خدمات در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

افزایش میلیونی میلیونرهای دنیا

تحقیقات شرکت «کردیت سوئیس» نشان می دهد، در سال گذشته علیرغم خسارات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا و درحالی که بسیاری از فقرا فقیرتر شده اند، شمار میلیونرها در جهان ۵.۲ میلیون نفر افزایش یافته و به ۵۶.۱ میلیون نفر رسیده و در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار بیش از یک درصد بزرگسالان در جهان میلیونر بودند. بهبود بازارهای بورس و جهش بهای مسکن از دلایل اصلی افزایش ثروت این گروه بوده است.

6

بر اساسا این گزارش، به نظر می‌رسد تولید ثروت در این سال کاملا فارغ از واقعیت مربوط به مشکلات اقتصادی ناشی از همه‌گیری باشد. در واقع ثروت جهانی نه فقط در برابر این همه تلاطم پایدار ماند، بلکه در نیمه دوم سال به سرعت افزایش هم یافت.  این گزارش می گوید که ثروت جهانی ۷.۴ درصد افزایش یافته است. از آغاز قرن ۲۱ تاکنون شمار کسانی که دارایی های آنها ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار است از ۵۰۷ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به ۱.۷ میلیارد نفر در اواسط ۲۰۲۰ رسید. به نظر می‌رسد این افزایش منعکس کننده رفاه بیشتر در اقتصادهای در حال ظهور، به خصوص چین، و رشد طبقه متوسط در جهان درحال توسعه است.

نانت هشلر-فایدربی، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری کردیت سوئیس، معتقدست: «قابل انکار نیست که اقدامات دولت‌ها و بانک‌های مرکزی برای سازمان دادن برنامه های عظیم انتقال درآمد برای حمایت از افراد و کسب و کارهایی که بیشترین آسیب را در همه گیری دیدند، و همچنین کاهش نرخ بهره، در پرهیز از یک بحران تمام عیار جهانی موفق بوده است». او افزود: «کاهش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی احتمالا تاثیر بزرگی داشته. این از دلایل عمده رشد بهای سهام و مسکن است و این مستقیما بر ارزش دارایی خانوارها اثر گذاشته«. اما او افزود که این مداخله‌ها به بهایی گزاف تمام شده است.

سقوط دوباره بیت‌‌کوین در پی تصمیم دولت چین

به گزارش رویترز، در پی گسترش اقدامات دولت چین در زمینه محدود کردن رمزارزها، ارزش بیت‌کوین نزدیک به ده درصد ریزش کرد و برای نخستین بار در پنج ماه گذشته به پایین‌تر از ۳۰ هزار دلار رسید. طی یکسال اخیر و بخصوص در پی حمایت مدیرعامل شرکت تسلا از این رمز ارز، قیمت بیت‌کوین به شدت جهش کرد. بالاترین قیمت این رمزارز به نیمه آوریل برمی‌گردد که به رکورد ۶۳ هزار دلار رسید.

4

بانک مرکزی چین به دنبال نشستی با نمایندگان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری این کشور با صدور بیانیه‌ای از آنها خواست تا حساب‌های مشتریان خود را به طور کامل بررسی کنند و پس از شناسایی افرادی که در معاملات رمز ارزهای مشارکت دارند، نسبت به انسداد کانال‌های پرداخت آنها اقدام کنند. در همین حال، بانک کشاورزی چین نیز به بانک مرکزی این کشور وعده داده تا با راه‌اندازی یک سیستم مانیتورینگ، وب‌سایت‌ها و عاملان معامله رمزارزها را شناسایی و در فهرست سیاه قابل دسترسی برای نظام بانکی چین قرار دهد.

بزرگ‌ترین آلوده‌کنندگان آب اقیانوس‌ها

به گزارش یورونیوز، اخیرا شرکت بسته‌بندی راجا (RAJA) گزارشی منتشر کرده است که عاملان اصلی آلودگی اقیانوس‌ها را در جهان نشان می‌دهد.  زباله‌های پلاستیکی یکی از بزرگترین نگرانی‌های زیست‌محیطی است که انسان قرن ۲۱ با آن روبه روست.

7

در این رده‌بندی بدترین کشور از حیث ایجاد آلودگی پلاستیکی، هند عنوان شده است. این گزارش نشان می‌دهد هند در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۶.۵ میلیون کیلوگرم پلاستیک داخل اقیانوس تخلیه کرده است. علی‌رغم اینکه ایالات متحده سالانه دو برابر هند زباله پلاستیکی تولید می‌کند (۴۲ میلیارد کیلوگرم)، با این حال تنها ۲.۴ میلیون کیلوگرم از آن را در اقیانوس می‌ریزد. یکی از دلایل این امر می‌تواند آن باشد که آمریکا زباله‌های پلاستیکی خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کند. آمریکا تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱ میلیون کیلوگرم زباله صادر کرد. پس از هند، چین با ۷۰.۷ میلیون کیلوگرم، اندونزی با ۵۶.۳ میلیون کیلوگرم، برزیل با ۳۸ میلیون کیلوگرم، تایلند با ۲۲.۸ میلیون کیلوگرم، مکزیک با ۳.۵ میلیون کیلوگرم، مصر با ۲.۵ میلیون کیلوگرم، ایالات متحده با ۲.۴ میلیون کیلوگرم، ژاپن با ۱.۸ میلیون کیلوگرم و  بریتانیا - ۷۰۳ هزار کیلوگرم در رده‌های بعدی قرار دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید