منحنی نرخ بازدهی در30 خرداد+نمودار

کاهش سود در سررسیدهای3 ساله

کدخبر: ۴۲۰۶۷۹
اقتصادنیوز: امروز 30 خرداد 1400 هرچند که معاملات اوراق بدهی نسبت به دیروز شاهد کاهش 68 درصدی بود، اما با توجه به جهش بیش از 300 درصدی دیروز، بالاتر از مرز 300 میلیارد تومانی باقی ماند.
کاهش سود در سررسیدهای3 ساله

به گزارش اقتصادنیوز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با 62 درصد کاهش به 319 میلیارد تومان رسید. کاهش حجم معاملات بیشتر به دلیل حجم معاملات خیلی زیاد روز گذشته بود. معاملات امروز همچنان نسبت به میانگین معاملات خرد در بازار بدهی دولتی قابل توجه است. این معاملات روی 35 نماد اخزا و 7 نماد اراد انجام شد. 

حجم معاملات عمده اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه به 4.7 هزار میلیارد تومان رسید که احتمالا به اجرای عملیات اعتبارگیری از بانک مرکزی مربوط می‌شود. 

بررسی منحنی بازده استخراج شده از 35 نماد اخزا نشان میدهد که نرخهای بازده میان مدت نسبت به آخرین روز معاملاتی کاهش قابل توجهی داشتند. نرخ اوراق با سررسیدهای یک سال با یک دهم درصد افزایش به 21.93 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال نیز در سطح 22.22 درصد بدون تغییر بود. نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با 7 دهم درصد کاهش به 22.49 درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با در سطح 22.60 بدون تغییر بود.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

امروز روند نرخ بازدهی اوراق آتی شاهد رشد بود.  به این ترتیب  وطبق منحنی بازدهی اوراق آتی، نرخ بازدهی در سررسید 400 روز به 22.2 در 600 روز به 22.8 و در 800 روز به 23 رسید.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

N3

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید