سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

توافق در سال روز امضای برجام؟ /فروش نفت ایران به چین در بازار سیاه

کدخبر: ۴۲۰۵۵۰
در شرایطی که مقامات ایرانی و روسی نسبت به حصول توافق تا پیش از انتقال قدرت اظهار امیدواری کرده اند، برآورد مقام‌های اسرائیلی این است که توافق برای احیای برجام تا پیش از روی کار آمدن رئیس جمهور منتخب در مردادماه امضا نمی‌شود.
توافق در سال روز امضای برجام؟ /فروش نفت ایران به چین در بازار سیاه

به گزارش اقتصادنیوز، احتمال توافق در سال روز امضای برجام،  برگزاری انتخابات زودهنگام در ارمنستان، درخواست ضمانت کتبی از سوی ایران، فروش نفت به چین در بازار سیاه، اعلام مخالفت پاکستان با تاسیس پایگاه نظامی آمریکا، تهدید به تحریم لبنان در صورت عدم اصلاحات اقتصادی، هشدار نسبت به خطر جنگ داخلی در میانمار و درخواست انحلال حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

توافق در سال روز امضای برجام؟

روز گذشته محمدجواد ظریف در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا در پاسخ به سؤالی درباره چشم‌انداز تأثیر تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی ایران بر مذاکرات «وین» در خصوص احیای برجام گفت که احتمال حصول توافق قبل از پایان کار دولت «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران وجود دارد. از سوی دیگر میخائیل اولیانف نماینده روسیه در مذاکرات احیای توافق هسته ای، به طور محتاطانه‌تاریخی برای توافق ارائه کرده و در توییتر نوشته که مایل است تاریخ ۱۵ ژوئیه برابر با ۲۴ تیرماه را به عنوان یک تاریخ هدف برای رسیدن به توافق اعلام کند که مصادف با ششمین سالگرد به دست آمدن توافق اتمی برجام هم محسوب می‌شود.

3

اما شبکه ۱۲ اسرائیل مدعی شده برآورد مقام‌های اسرائیلی این است که توافق برای احیای برجام تا پیش از روی کار آمدن رئیس جمهور منتخب در مردادماه امضا نمی‌شود. یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل که نامش ذکر نشد، به شبکه ۱۲ اسرائیل گفته است که اکنون دیگر هیچ انتخابی به غیر از طراحی حمله به مراکز هسته‌ای ایران باقی نمانده است.

درخواست ضمانت کتبی از سوی ایران

روزنامه نیویورک تایمز ادعا کرده یکی از موانع اصلی در روند احیای برنامه جامع اقدام مشترک درخواست ایران برای تعهدنامه کتبی از سوی واشنگتن است که هیچ دولت بعدی آمریکا نتواند همانند دونالد ترامپ، از توافق خارج شود.بر اساس این گزارش، طرف ایرانی ایرانی چیزی دائمی‌ می خواهد که یک خواسته منطقی است اما این روزنامه معتفدست هیچ دموکراسی واقعی نمی‌تواند چیزی را که ایران می‌خواهد بدهد.

5

برجام یک توافق بوده و یک پیمان به شمار نمی‌آید، و از آن جا که بایدن همانند اوباما، نمی تواند موافقت دو سوم سنای آمریکا با این توافق را داشته باشد، بنابراین توافق جدید برای احیای برجام هم  یک توافقنامه اجرایی خواهد بود و هر رئیس جمهور آتی همانند ترامپ می‌تواند آن را اجرا نکند.

فروش نفت به چین در بازار سیاه

روزنامه بریتانیایی دیلی میل در گزارشی مدعی شده ۱۲۳ نفتکش ایرانی با دور زدن تحریم‌ها، نفت را در بازار سیاه به چین می‌فروشند و بدین ترتیب  ایران ناوگان کشتیرانی خود را طی یک سال دو برابر کرده است. به نوشته این گزارش، ایران از طریق این نفتکش‌ها روزانه تا یک میلیون بشکه نفت را به چین می فروشد.

2

این گزارش به شرح تکنیک هایی که ناوگان ایران به منظور دور زدن تحریم‌ها از آن  استفاده می‌کند پرداخته، از جمله ثبت کشتی‌ها در کشورهای کوچکی که توانایی نظارت بر نفتکش‌هایی که پرچم‌شان را استفاده می‌کنند، ندارند. کشتی‌های ایرانی همچنین برای پرهیز از شناسایی شدن به هنگام لنگر انداختن در مناطق ممنوعه، سیستم موقعیت‌یاب (جی‌پی‌اس) کشتی را دستکاری می‌کنند. این نفتکش‌ها همچنین از طریق تعویض پرچم‌ کشورهای مختلف سعی می‌کنند هویتشان را پنهان کنند.

دیلی‌میل مدعیست، نفتکش‌های نامبرده شده مجموعا می‌توانند حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام و ۱۲ میلیون بشکه میعانات گازی را به ارزش ۵/۵ میلیارد دلار جابه‌جا کنند و در حال حاضر نفتکش‌هایی که ۱۸ میلیون بشکه نفت ایران را حمل می‌کنند، به نظر می‌رسد در دریای جنوبی چین مستقر باشند.

اعلام مخالفت پاکستان با تاسیس پایگاه نظامی آمریکا

به گزارش دویچه وله، مقدمات ساخت یک پایگاه هوایی جدید در استان بلوچستان در جنوب غربی پاکستان، گمانه زنی‌ها را در مورد احتمال حضور نظامی آمریکا در این کشور برانگیخته است. روزنامه پاکستانی سپیده دم از تملک یک قطعه زمین توسط ارتش پاکستان خبر داده است. در همین رابطه این سناریو مورد بحث قرار گرفته که ایالات متحده آمریکا احتمالا می‌خواهد پس از خروج از افغانستان در پاکستان پایگاه داشته باشد تا بتواند در صورت لزوم از هوا در جنگ داخلی افغانستان به سرعت مداخله کند.

1

در این شرایط دولت پاکستان نسبت به این گمانه‌زنی ها واکنش نشان داده است. شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته که پاکستان از قرار دادن پایگاه‌های نظامی خود در اختیار نیروهای غربی در پی خروج آمریکا از أفغانستان خودداری می‌کند. او تاکید کرد که همه جریانات سیاسی پاکستان با این موضع همراهی دارند و افزود: «ممکن است آمریکا به دنبال پایگاه نظامی در این کشور باشد اما این مشکل آنهاست و ما باید منافع خود را مدنظر داشته باشیم». ویلیام  برنز، رئیس سازمان اطلاعاتی آمریکا  در اوایل ماه ژوئن برای گفتگوهایی به اسلام آباد سفر کرد. بر أساس گزارش رسانه‌ها این سفری ناموفق بود و دولت پاکستان ظاهرا بر پاسخ نه خود تاکید دارد.

تهدید به تحریم لبنان در صورت عدم اصلاحات اقتصادی

به گزارش بی بی سی، اتحادیه اروپا به رهبران لبنان هشدار داده چنانچه اقدامی برای سقوط اقتصادی این کشور انجام ندهند، با تحریم مواجه خواهند شد. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به بیروت سفر کرده پس از دیدار با میشل عون، رئیس جمهور گفت رهبری کشور باید دولت تشکیل دهد و اصلاحات را فورا به اجرا درآورد.

6

ماههاست که احزاب سیاسی رقیب در لبنان نتوانسته اند در مورد ترکیب اعضای دولت جدید به توافق برسند. کشور در تورم بی سابقه قرار دارد، فقر افزایش یافته و کمبود مواد غذایی و سوخت وجود دارد.

هشدار نسبت به خطر جنگ داخلی در میانمار

به گزارش رویترز، فرستاده ویژه سازمان ملل برای میانمار هشدار داد که احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور آسیای جنوب شرقی میان کودتاچیان و مخالفان کودتا وجود دارد.کریستینه شرانر بورگنر در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که این خطر هرروز واقعی‌تر می‌شود: «زمان بسیار کم است و احتمال اینکه کودتاچیان قدرت را وابگذارند هرلحظه کمتر می‌شود.»

8

مجمع عمومی سازمان ملل پیشتر قطعنامه‌ای را تصویب کرده بود که به امضای ۱۱۹ کشور رسید. این قطعنامه اما از نظر حقوق بین‌الملل ضمانت اجرایی ندارد. شورای امنیت سازمان ملل که قطعنامه‌هایش ضمانت و قدرت اجرایی دارند از زمان وقوع کودتا در میانمار نتوانسته بر سر یک متن واحد توافق کند. در جریان این اعتراضات تا کنون به گفته فعالان حقوق بشری ۸۶۰ نفر کشته شده‌اند.

درخواست انحلال حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه

به گزارش دویچه وله، گزارش‌گر دادگاه ترکیه در آستانه تصمیم‌گیری دادگاه قانون اساسی ترکیه ممنوعیت فعالیت حزب دموکراتیک خلق‌ها را درخواست کرده است. حزب دموکراتیک خلق‌ها به همکاری با حزب کارگران کردستان (پ ک ک ) متهم شده است. دادستانی کل ترکیه در آغاز ماه ژوئن ۲۰۲۱ شکایتی را علیه این حزب مخالف به دادگاه قانون اساسی برد. در کیفرخواست ۸۵۰ صفحه‌ای دادستان حزب دموکراتیک خلق‌ها از جمله به جدایی‌طلبی متهم شده و ممنوعیت فعالیت این حزب و همچنین ممنوعیت فعالیت سیاسی ۵۰۰ تن از اعضای این حزب خواسته شده است.

9

حزب دموکراتیک خلق‌ها ضمن رد ادعای دادستان اقدام برای ممنوعیت این حزب را کودتای سیاسی توصیف کرده است. اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، حزب دموکراتیک خلق‌ها را متهم می‌کند که بازوی سیاسی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است که ده‌ها سال است که علیه دولت ترکیه خصوصاً در جنوب شرقی این کشور مسلحانه مبارزه می‌کند. ۱۵ عضو دادگاه قانون اساسی اکنون باید روز دوشنبه در مورد پذیرش یا رد درخواست دادستان تصمیم بگیرند. برای پذیرش درخواست دادستان کسب اکثریت دو سوم آرا ضروری است.

برگزاری انتخابات زودهنگام در ارمنستان

به گزارش یورونیوز، شهروندان ارمنستان امروز (یکشنبه) برای برگزیدن نمایندگان پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند. این دومین انتخابات زودهنگام در چهار سال گذشته است. نیکول پاشینیان، کفیل مقام نخست وزیری و روبرت کوچاریان، رئیس جمهوری سابق، دو جبهه اصلی این انتخابات را نمایندگی می‌کنند.

10

نیکول پاشینیان، در سال ۲۰۱۸ و در پی وقوع یک انقلاب رنگین و مسالمت آمیز و با وعده برکناری حاکمان «فاسد» به قدرت رسید. با این حال شکست ارمنستان از جمهوری آذربایجان در آخرین جنگ قره‌باغ دولت آقای پاشینیان را به‌شدت تضعیف کرد و وی در نهایت دو ماه پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام از سمت خود کناره گرفت. انتخابات زودهنگام ارمنستان برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی در این کشور برگزار می‌شود.

پاشینیان امیدوار است با افزایش شمار نمایندگان همسو با خود در پارلمان، دولتی قدرتمند را تشکیل دهد. با این حال مخالفان گوناگون دولت، برای تشکیل پارلمان و دولت جدید مصمم هستند. این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که با وجود عقب‌نشینی ارمنستان از بسیاری از مناطق قره‌باغ، تنش‌های پراکنده میان این کشور و جمهوری آذربایجان همچنان ادامه دارد. روبرت کوچاریان، ۶۶ ساله بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ رئیس جمهوری ارمنستان بود. نتیجه یک نظرسنجی که هفته گذشته منتشر شد از پیشتازی اندک جبهه تحت رهبری روبرت کوچاریان حکایت داشت.

شمار درگذشتگان در اثر همه گیری کرونا در برزیل

در شرایطی که در هند تعدادی از ایالت ها با کاهش شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا تصمیم به کاهش محدودیت ها گرفته اند، شمار کسانی که در اثر بیماری کووید-۱۹ در برزیل درگذشته اند از ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفته و کارشناسان هشدار می دهند که بحران همه گیری در این کشور می تواند به دلیل کندی روند واکسیناسیون و شروع زمستان بدتر شود.

7

 درحالی که ژایر بولسونارو رئیس جمهور برزیل همچنان از اعمال تدابیری مانند فاصله گیری اجتماعی اجتناب می کند، شیوع در این کشور به شدت ادامه دارد. موسسه بهداشتی فیوکروز برزیل می گوید که وضعیت بحرانی است. فقط ۱۵ درصد بزرگسالان در این کشور واکسینه شده اند. گزارش شده در روسیه هم شمار مبتلایان رو به افزایش است و اکثر موارد را مبتلایان به سویه دلتا تشکیل می دهند و این باعث افرایش نگرانی ها بابت آغاز موج سوم همه گیری شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید