شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#رئیس جمهور
بسته اخبار شرکت های بورسی/ آنچه باید درباره بازارها 30 خرداد 1400 بدانید

خوش بینی موقت بازارها به رئیس جمهور منتخب/ ادامه حساسیت ها به احیای برجام

کدخبر: 420464
اقتصادنیوز: بازارها اگرچه با تعیین تکلیف انتخابات، تردیدها را تا حدودی به کناری نهاده اند اما با خوش بینی موقت، به حالت انتظار، سیاست های دولت جدید را به نظاره خواهند نشست.

به گزارش اقتصادنیوز، پس از تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری، بازارها بخشی از تردیدها را به کناری نهادند و روند بازارها نشان میدهد فعلا ریاست جمهوری ابراهیم رییسی با خوش بینی دنبال میشود. به نظر میرسد واکنش لحظه ای و کوتاه مدت بازارها نسبت به انتخابات را نباید ملاک عمل قرار داد و اثر معنادار آن را باید در ماه های آینده و تصمیم گیری های جدید در دولت سیزدهم به نظاره نشست.

گرچه با تعیین تکلیف انتخابات، تردیدها و ابهام ها تا حدودی از بازارها اما به طور موقت کنار رفته اما مذاکرات وین و مسئله احیای برجام همچنان چالش اصلی و ابهامات جدی را برای بازارها به دنبال داشته است. معلوم نیست که دقیقا قرار است در دولت جدید چه سیاستی در قبال احیای برجام و مذاکرات منطقه ای صورت میگیرد و این دقیقا همان چالش پنهان بازارها خواهد بود که سرنوشت آن را باید در ماه های آینده به نظاره نشست.

نتیجه سرنوشت برجام در دو سناریوی توافق یا بهم خوردن میتواند فشارهای متفاوتی را در سمت خرید و فروش بازارها هویدا کند. با این وصف در یک بازه کوتاه مدت که معلوم نیست چقدر طول میکشد روند آرامی را تجربه میکند و بیشتر تمایل دارد که از التهاب ها به دور باشد. شاید به نوعی باید به تداوم حالت انتظار و استندبای بازارها حداقل در کوتاه مدت همچنان عادت کرد.

در بازار ارز و سکه  قیمت ها اندکی افت کرد اما معامله گران همچنان در کانال های قیمتی قبل در معامله بودند. دلار در کانال 24 هزار تومان قرار دارد و سکه نیز در کانال 10 میلیون تومان در جریان است. به نظر میرسد بازار ارز و سکه در روزهای آینده نسبت به گمانه زنی ها از دولت ابراهیم رییسی و مذاکرات وین برای احیای برجام سریع تر واکنش نشان داد و پیشرو در بازارها باشد.

در بازار سهام خریداران با خوش بینی به نتیجه انتخابات، سمت خود را تقویت و شاخص را با رشد 14 هزار واحدی روبه رو کردند. از نگاه فعالان بورسی این روند فعلا با توجه به وعده های ابراهیم رییسی نسبت به حفظ حقوق سهامداران میتواند پابرجا بماند، اما هر چه به تشکیل دولت وی و گمانه زنی ها نزدیک شویم، ممکن است واکنش ها جدی تر باشد.هر چند از نگاه بورس بازان برنامه ساخت یک میلیون مسکن در هر سال میتواند صنایع متعددی بورسی را رونق دهد و نتایج مثبت آن را در بورس به طور ملموس مشاهده کرد.

در بازار خودرو امروز ترمز افزایش قیمت ها کشیده شد و بازار فعلا با کنار گذاشتن تردیدها در انتظار نتایج ملموس و گمانه زنی ها در این خصوص است.

پیش بینی ها از بازار مسکن هم حکایت از این دارد که که تا نیمه دوم تابستان ممکن است با توجه به سیاست‌های دولت، التهاب ها کاهش می‌یابد و با وضعیت رکود در معاملات، شاهد یک وضعیت کاهشی بسیار آرام در قیمت ها باشیم. در مجموع به نظر میرسد بازارها در یک حالت انتظار و استندبای فعلا با خوش بینی تشکیل دولت سیزدهم را به فال نیک می بینند، اما سعی می کنند برای رفتار دقیق تر، منتظر بمانند.

مهمترین اخبار از شرکت های بورسی

همسو با بازارها، اخبار و گزارش های جدیدی از بنگاه های بورسی منتشر شد. البته بیشترین اخبار و گزارش ها از شرکت های بورسی مربوط به مجامع بورسی بود. مهمترین اخبار بنگاه ها را میتوان به شرح زیر عرضه کرد:

#فسازان | جلسه مجمع غلتک سازان سپاهان در استان اصفهان (شهر اصفهان به آدرس خیابان چهارباغ خواجو، خیابان شهدای خواجو، هتل خواجو) در ساعت 9 صبح روز یکشنبه 13 تیر برگزار میشود.

#زکوثر | جلسه مجمع سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در استان تهران (شهر تهران به آدرس خیابان سهروردی شمالی ، خیابان هویزه ، خیابان شهید یوسفی ، کوچه شهید مهماندوست ، پلاک 26 ) در ساعت 10 صبح روز سه شنبه 8 تیر برگزار میشود.

#وپخش | کارخانجات دارو پخش در مجمع ۱۷۸.۱ تومان به ازای هر سهم تقسیم کرد.

#خاذین | جلسه مجمع سایپا آذین در استان تهران (شهر تهران به آدرس شرکت سایپا دیزل واقع در کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج ( چهارراه ایران خودرو )) در ساعت 10 روز شنبه 12 تیر  برگزار میشود.

#ولکار | جلسه مجمع لیزینگ کارآفرین در استان تهران (شهر تهران به آدرس میدان آرژانتین خیابان احمد قصیر (بخارست) کوچه هفدهم (بهزاد شفق) شماره 5 سالن آمفی تئاتر بیمه کارآفرین) در ساعت 14 روز دوشنبه 7 تیر برگزار میشود.

#پلاسک | جلسه مجمع پلاسکوکار در استان تهران (شهر تهران به آدرس سالن اجتماعات سردار شهید قاسم سلیمانی شرکت پارس خودرو واقع در کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج) در ساعت 10 صبح روز سه شنبه 8 تیر برگزار میشود.

#خگستر | جلسه مجمع گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در استان تهران (شهر تهران به آدرس شرکت محورسازان ایران خودرو واقع در کیلومتر 10 جاده مخصوص کرج) در ساعت 9 صبح روز یکشنبه 6 تیر برگزار میشود.

#کچاد | جلسه مجمع صنعتی و معدنی چادرملو در استان تهران (شهر تهران به آدرس مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت کار و امور اجتماعی ، سالن تلاش واقع در تهران- خیابان ولیعصر – بالاتر از جام جم- نرسیده به چهارراه شهید چمران (پارک وی)) در ساعت 16 روز شنبه 12 تیر برگزار میشود.

#وبصادر | بانک صادرات مجمع دوشنبه 31 خرداد را به زمان دیگری موکول کرد.

#گوهران |  مجمع سرمایه گذاری توسعه گوهران امید در استان تهران (شهر تهران به آدرس بلوار نلسون ماندلا- خیابان شهید طاهری- نبش ایثار سوم- پلاک 2- سالن اجتماعات شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید) ر ساعت 8 صبح روز دوشنبه 7 تیر برگزار میشود.

#کاما | جلسه مجمع باما در استان تهران (شهر تهران به آدرس خیابان نلسون ماندلا - خیابان گلفام - پلاک 10 طبقه چهارم) در ساعت 10 صبح 10 تیر برگزار میشود.

#وصندوق | جلسه مجمع سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در استان تهران (شهر تهران به آدرس تهران خیابان شیرازجنوبی خیابان بیست متری زرتشتیان پلاک 11 سالن خلیج فارس) در ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 23 تیر برگزار میشود.

#کشرق | مجمع صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود برگزار شد و به حد نصاب قانونی نرسید.

#مادیرا | جلسه مجمع کارخانجات مادیران در استان تهران (شهر تهران به آدرس تهران - بالاتر از میدان ونک- خیابان خدامی- تقاطع خیابان آفتاب- پلاک 3 - طبقه منفی 1 ) در ساعت 10 صبح روز پنج شنبه 24 تیر برگزار میشود.

#شبصیر | مجمع تولیدات پتروشیمی قائد بصیر برگزار و مجمع در خصوص هیچ یک از موارد دستور جلسه تصمیم گیری ننمود و مجمع با تنفس روبرو شد. با توجه به آماده نبودن صورتهای مالی و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی ، علیرغم پیگیریهای صورت گرفته ، صاحبان سهام و حاضرین در جلسه طبق ماده 104 قانون تجارت مجمع اعلام تنفس نموده و مقرر گردید جلسه بعدی مجمع در محل تهران (بزرگراه مدرس یه سمت شمال ، ابتدای بلوار میرداماد شرقی ، پلاک 346 ، یاختمان نفت پارس طبقه پنجم) در ساعت 15 روز دوشنبه 31 خرداد برگزار شود.

#اروند | جلسه مجمع پتروشیمی اروند در استان تهران (شهر تهران به آدرس میدان هفت تیر -ابتدای خیابان کریم خان زند -شماره ساختمان 38- ساختمان صنایع پتروشیمی خلیج فارس سالن کنفرانس طبقه 11 ) در ساعت 9 صبح روز شنبه 19 تیر برگزار میشود.

#بدکو | مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده نوبت دوم صاحبان سهام فروشگاه های زنجیره ای دیاکو ایرانیان روز دوشنبه 31 خرداد برگزار می شود.

#وملی | مجمع گروه صنعتی ملی با حضور  بیش از ۷۹ درصد از سهامداران و اعضای هیئت مدیره شرکت برگزار شد. در انتهای مجمع وملی تصمیم بر تقسیم سود ۷۶ تومانی به ازای هر سهم تصویب شد. به محض اعلام شدن قیمت، افزایش سرمایه از محل زمین در دستور کار قرار خواهد گرفت و هیئت مدیره آتی صبا آن را مصوب خواهد کرد تا دیگر مراحل را طی کند.

#های_وب | مجمع عمومی عادی سالانه شرکت داده گستر عصر نوین با نماد های‌وب با حضور ۵۸ درصد از سهامداران و هیئت مدیره شرکت برگزار شد.  در انتهای مجمع تصمیم بر تقسیم سود ۹۰ ریالی به ازای هر سهم تصویب شد. سود حقیقی ها از طریق سجام و ۲۴ مرداد ماه پرداخت خواهد شد.

#شیراز | مجمع عمومی سالیانه پتروشیمی شیراز برگزار شد. در پایان پرداخت 122 تومان به عنوان سود نقدی هر سهم در مجمع به تصویب رسید.

ب) شرکت هایی که افزایش سرمایه میدهند:

#فاراک | مجوز افزایش سرمایه  44 درصدی ماشین سازی اراک از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد

#وحافظ | بیمه حافظ از افزایش سرمایه 310 درصدی از محل آورده نقدی سهامداران از 12.2 میلیارد تومان به 37.8 میلیارد تومان خبر داد.

#شستا | افزایش سرمایه شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها تا دو هفته دیگر قطعی  می‌شود.

ج) شرکت هایی که شفاف سازی جدیدی کردند:

#ثاخت | بین المللی توسعه ساختمان از واگـذاری سهـام شرکت افق سازه پایا آدخ خبر داد. فروش با مبلغ پیشنهادی 845،500،000،000ریال بالاتر از قیمت کارشناسی و با شرایط پرداخت 40درصد نقد ، 5درصد در زمان انتقال سهام در دفتر ثبت سهام شرکت و 55درصد بصورت اقساط مساوی 12 ماهه و با کارمزد 18% به عنوان برنده مزایده تعیین گردید. مقرر شد نسبت به اعلام کتبی نتیجه کمیسیون به برنده مزایده و اخذ رسید ، اقدام و تشریفات قانونی عقد قرارداد از طریق واحد حقوقی با شرکت مذکور صورت پذیرد.

#وصنا | گروه صنایع بهشهر ایران از شفاف سازی های جدید خبر داد. دارایی های وثیقه شده جهت انتشار اوراق تبعی اختیار فروش نزد سپرده گذاری: 1-سهام بانک اقتصاد نوین به تعداد 916.953.000 برگه سهم با بهاء تمام شده 586.570 و ارزش روز4.119.870 میلیون ریال 2-سهام شرکت پتروشمی پردیس به تعداد 6 میلیون برگه سهم با بهاء تمام شده 96.558 و ارزش روز 650.280 میلیون ریال 3-سهام شرکت مدیریت صنعت شوینده به تعداد 17.200.000 برگه سهم با بهاء تمام شده 59.559 و ارزش روز 358.620 میلیون ریال 4-سهام بانک ملت به تعداد 95.000.000 برگه سهم با بهاء تمام شده 289.190 و ارزش روز 370.025 میلیون ریال است.

#ثبهساز | بهساز کاشانه تهران از آگهی مزایده فروش یک قطعه زمین به نام کوهستان به مساحت 10985 متر مربع واقع در تهران- یادگار امام-خروجی خیابان کوهستان خبر داد.

#ولساپا | لیزینگ رایان سایپا از تعدیل سنواتی 123 میلیارد تومانی خبر داد. عمده مبلغ تعدیل سنواتی مربوط به تفاوت مالیات عملکرد ابرازی و قطعی و جرایم سنوات 1398،1397،1395 به میزان 1.184.246 میلیون ریال می باشد. که ناشی از برگشت هزینه مطالبات مشکوک الوصول و هزینه های مالی تسهیلات دریافتی از موسسه مهر اقتصاد می باشد. و مبلغ 49.597 میلیون ریال مربوط به تفاوت مالیات ارزش افزوده عملکرد سنوات 1393،1392 و1398 می باشد.

#خکاوه | سایپا دیزل اعلام کرد: با توجه به توافقات صورت گرفته مانده کل بدهی این شرکت به بانک پارسیان به مبلغ 10.206 میلیارد ریال با مبلغ 8.100 میلیارد ریال در قالب واگذاری ملک و واریز نقدی توسط شرکت سایپا تسویه کامل و کارسازی شود. همچنین با توجه به مصوبه فوق الذکر بدهی به سایپا از محل واگذاری دارائی های ثابت به قیمت کارشناسی پرداخت خواهد شد. با توجه به توافق فوق الذکر تعدیلات لازم در سر فصل در آمدهای غیرعملیاتی در دفاتر شناسایی و اعمال خواهد شد.

#شاوان | پالایش نفت لاوان از افزایش 1042 ریالی EPS خبر داد. براساس اعلام پالایش نفت لاوان، قیمت های خوراک و فرآورده های نفتی اصلی اسفند ماه سال 1398 اصلاح شد که تأثیر این تغییرات باعث افزایش 104.2 تومانی EPS این شرکت در سال مالی 1399 است. علیرغم پیگیری های شفاهی و مکاتبات متعدد از سوی شرکت ، انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پالایش نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ، تاکنون نرخ بین المللی خوراک و فرآورده در سه ماهه پایانی سال 1399 از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت به این شرکت اعلام نشده است . همچنین لازم به ذکر است که تغییرات صورت گرفته بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی تهیه گردیده و امکان تغییر مبانی و درنتیجه تغییر گزارشات وجود دارد.

#ثامید | شرکت توسعه و عمران امید تعداد محدودی از اراضی خود را با شرایط ویژه (نقد و اقساط بدون بهره و تهاتر) از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار می کند. حجم ریالی فروش پیش بینی شده در آگهی به میزان حداقل 435 میلیارد تومان برآورد شد که عملکرد آن در گزارش‌های آتی منعکس میشود.

#قهکمت | قند هگمتان اعلام کرد: قیمت شکر از ابتدای سال 1400 بر اساس ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل تعیین شود. بر اساس دستور العمل قیمت گذاری فوق الاشاره و با توجه به پیش بینی های صورت پذیرفته، قیمت تمام شده شکر با احتساب 17 درصد سود فعالیت طبق دستور العمل ابلاغی از بهای بازار بیشتر است و با توجه به شرایط بازار، نرخ فروش متفاوت خواهد بود و آثار سود و زیان آن به طور دقیق مشخص نیست.