بازار سهام پس از انتخابات ریاست جمهوری

ردیابی نشانه‌های مثبت و منفی بورس

کدخبر: ۴۲۰۰۲۰
در هفته اخیر شاخص هم وزن به کمترین سطح طی 3 ماه اخیر رسید و مازاد عرضه بازار در کمترین رقم از آبان 99 به این سو ایستاد. این نشانه‎‌های متضاد بورس را صعودی می‌کنند یا نزولی؟
ردیابی نشانه‌های مثبت و منفی بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز – ‌شنبه بیست و نهم خرداد- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 2 هزار و 458 واحد و شاخص هم‌وزن 2 هزار و 786 واحد افت کردند. همچنین شاخص کل فرابورس  67 واحد ریزش کرد و به رقم 17 هزار و 294 رسید. شاخص کل بورس به یک میلیون و 147 هزار واحد رسید شاخص هم وزن نیز در محدوده 370 هزار واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 94 نماد رشد قیمت و 313 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 20 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 69 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های پتروشیمی نوری (نوری)، لیزینگ کارآفرین (ولکار) و شرکت فراوری مواد معدنی ایران (فرآور)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز بیمه تجارت نو (بنو)، توکا ریل (توریل) و صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس شرکت درخشان تهران (پدرخش)، قند اصفهان (قصفها) و قمرو (قند مرودشت) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت قند شیروان (قشیر)، صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای) و فرابورس ایران (فرابورس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه هزار و 321 میلیارد تومانی بسته شد که کمترین رقم در 55 روز کاری گذشته از 8 فروردین به این سو است.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات چهارشنبه 151 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 31 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز سه‌شنبه 108 درصد افزایش یافت و در رقم 329 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 4 درصد کاهش یافت و هزار و 650 میلیارد تومان شد.

پس از 3 ماه اتفاق افتاد؛ سقوط مازاد عرضه بورس به کانال جدید

بیشترین تقاضاها

روز چهارشنبه شرکت لیزینگ کارآفرین (با نماد معاملاتی ولکار) با صف‌ خرید 94 میلیارد تومانی برای پنجمین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

پس از ولکار ، نوری (پتروشیمی نوری) و شبریز (پالایش نفت تبریز) بیشترین صف خرید را داشت.  

 بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش نیز به خزر (فنرسازی زر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 70 میلیارد تومانی داشت. پس از خزر، سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) و ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در آخرین روز کاری هفته شاهد تداوم نزول نسبتا شدید شاخص‌ هم وزن بودیم. شاخص هم وزن 2 هزار و 786 واحد ریزش کرد و در سطح 370 هزار و 585 واحدی ایستاد که کمترین رقم در 143 روز کاری گذشته از 26 آبان سال 1399 به این سو است.

با آنکه هنوز شاخص در حوالی نیمه کانال 1.1 میلیونی در نوسان است اما افت 10 هزار واحدی شاخص هم وزن نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل علامت منفی مهم بازار به سهام داران است. در روز چهارشنبه نقدشوندگی بازار نیز کاهش یافت و ارزش معاملات خرد سهام با ریزش 14 درصدی به رقم 3 هزار و 493 میلیارد تومان رسید.

در مقابل نشانه‌های مثبتی نیز در بازار دیده می‌شود، پس از آنکه ارزش مازاد عرضه بازار در 6 هفته پیاپی –از پایان فروردین تا ابتدای خرداد- همواره بیش از 3 هزار میلیارد تومان بود و حتی به 4 هزار و 500 میلیارد تومان هم رسید، در هفته اخیر به زیر 2 هزار میلیارد تومان ریزش کرد و در روز چهارشنبه به هزار و 321 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 3 ماه اخیر است.

علاوه بر این در آخرین روز کاری هفته میزان خروج پول حقیقی از بازار 60 درصد کاهش یافت و به رقم 234 میلیارد تومان رسید. هر چند خروج پول حقیقی برای هفتمین روز متوالی ادامه یافت اما کاهش آن در روز چهارشنبه در کنار رشد تقاضای بازار می‌تواند نشانه‌ای مثبت باشد.

رکوردهای بورس در آخرین هفته خرداد ماه؛ ماندگاری شاخص کل بورس در نیمه کانال 1.1 میلیونی

پیش بینی بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید