آمار تولیدات صنعتی اعلام شد+ جدول

رشد 82.1 درصدی تولیدات صنعتی در نیمه بهار

کدخبر: ۴۱۹۵۶۸
ارزیابی عملکرد 28 کالای منتخب صنعتی در دو ماه نخست سال 1400 از رشد 82.1 درصدی تولیدات صنعتی منتخب نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.
رشد 82.1 درصدی تولیدات صنعتی در نیمه بهار

به گزارش اقتصادنیوز ؛ جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید 28 کالای منتخب صنعتی نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی پنج محصول نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افت تولید داشته و 23 محصول در فروردین 1400 نسبت به سال 99 رشد تولید را تجربه کردند. با این شرایط می توان گفت 17.9 درصد از کالای منتخب صنعتی در دو ماه نخست سال جاری افت تولید داشته اند و 82.1 درصد از منتخبین نیز رشد تولید را ثبت کرده اند.

رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در نیمه فروردین ماه به « کامیون، کامیونت و کشنده»، « نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی»، «ماشین لباسشویی»، « روغن ساخته شده نباتی» و «فیبر» بیشترین رشد تولید را داشته اند. از سوی دیگر براساس داده های اعلام شده می توان گفت « الیاف اکریلیک»، «پودرشوینده»، «تراکتور»، «داروی انسانی» و « اتوبوس ، مینی بوس و ون» مدت زمان مورد بررسی را با افت تولید سپری کردند.

رشد تولید برای بنگاههای تولیدی براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت در حالی نیمه بهار 1400 ثبت شده که شاخص مدیران خرید بخش صنعت در اردیبهشت ماه نیز از رشد قابل توجه این شاخص حمایت داشت. بر اساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در اردیبهشت‌ماه 63 ثبت شده است. براساس ارزیابی های صورت گرفته در اردیبهشت‌ماه همه زیرشاخص‌های اصلی شامخ صنعت افزایش داشتند و عدد بالای 50 را ثبت کرده‌اند. در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است. اما اگر هر رقمی کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است. با این شرایط می توان گفت در اردیبهشت شاخص اقتصاد کل در مسیر توسعه قرار دارد و از حالت رکود و انقباض خارج شده است.

وضعیت تولیدات صنعتی

داده های اعلام شده حکایت از آن دارد که بیشترین رشد تولید در نیمه فروردین ماه به « الیاف اکریلیک»، «پودرشوینده»، «تراکتور»، «داروی انسانی» و « اتوبوس ، مینی بوس و ون» اختصاص داشته است.

براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت می توان گفت تولید « الیاف اکریلیک » نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین افت را داشته بطوریکه برای این گروه افت 56.5 درصدی ثبت شده است. مجموع تولید «کامیون، کامیونت و کشنده» در مدت زمان مورد بررسی برابر با 956 دستگاه بوده این در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل 657 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در کشور تولید شده بود.

«نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی» نیز در این مدت رشدی 44.1 درصدی داشته است. براساس داده های اعلام شده در نیمه فروردین ماه در مجموع 41 هزار و 800 تن نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی در کشور تولید شده است.

«ماشین لباس شویی» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با 179هزار و 600 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 40.9 درصد داشته است.

ارزیابی روند تولید «روغن ساخته شده نباتی» نیز از رشد 40.6 درصدی تولید این گروه حکایت دارد. براساس داده های اعلام شده در این مدت در مجموع 332 هزار و 900 هزار تن روغن ساخته شده نباتی در کشور تولید شده است.

«فیبر» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با 344هزار و  700 هزار متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 32.4 درصد داشته است.

محصولات صنعتی با بیشترین افت

ازسوی دیگر، با رصد داده‌‌های اعلام شده می‌‌توان گفت در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین افت تولید به « الیاف اکریلیک»، «پودرشوینده»، «تراکتور»، «داروی انسانی» و « اتوبوس ، مینی بوس و ون»  تعلق داشته است. بطوریکه در این مدت تولید الیاف اکریلیک تولید شده افتی 56.5 درصدی، پودرشوینده افت 28.6درصدی، تراکتور افت 23.3درصدی، داروی انسانی افت 8.9 درصدی و اتوبوس، مینی بوس و ون نیز افت 2.3 درصدی داشته است.

صنعت 1

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید