آخرین تحولات بازار سهام؛

واکنش بورس تهران به مناظره سوم کاندیداها

کدخبر: ۴۱۸۸۳۱
اقتصادنیوز: امروز 23 خرداد 1400 یک روز پس از آخرین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری روند نزولی شاخص‌های بورس ادامه یافت و ارزش معاملات خرد سهام کاهش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات دومین روز هفته شاخص کل بورس 3 هزار و 663 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 141 هزار واحد رسید.

بورس

روز پر نوسان

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی حدود 2 هزار واحد ریزش کرد. این روند نزولی تا ساعت 10 و 30 دقیقه ادامه یافت و شاخص به سطح یک میلیون و 140 هزار واحد رسید. پس از آن رو به بالا تغییر جهت داد و با شیب ملایمی تا ساعت 12 صعود کرد. اما در نیم ساعت پایانی بار دیگر نزول کرد.

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز شنبه 3 هزار و 663 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 141 هزار و 291 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات هزار و 220 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 377 هزار و 233 واحد ایستاد که کمترین رقم در 138 روز کاری گذشته از 27 آبان سال 1399 به این سو است. همچنین شاخص کل فرابورس 17 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 434 واحد رسید.

بورس

بازار کم توان

امروز بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار افزایش قیمت داشتند که موجب رشد شاخص در میانه معاملات شدند اما نتوانستند شاخص را سبزپوش کنند. «کگل»، «شپنا» و «خودرو» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. نوری، شپدیس، خپارس، سپ، وبملت و کچاد دیگر نمادهای سبزپوشی بودند که تاثیر مثبت بر شاخص کل داشتند.

همچنین امروز «فارس»، «تاپیکو» و «رمپنا» بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس غکورش صدرنشین است و ولکار و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فگستر، چخزر و کزغال پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 111 نماد رشد قیمت داشتند که 83 نماد بورسی و 28 نماد فرابورسی بودند. همچنین 291 نماد کاهش قیمت داشتند که 191 نماد بورسی و 100 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 24 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 65 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش خروج پول حقیقی

روز یکشنبه برای چهارمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 289 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که 172 میلیارد تومان –معادل 37 درصد- کمتر از دیروز بود.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وپاسار (بانک پاسارگاد)  تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 25 میلیارد تومان بود. پس از وپاسار، سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز شنبه 23 درصد افزایش یافت و در رقم 221 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 7 درصد کاهش یافت و هزار و 953 میلیارد تومان شد.

شرکت لیزینگ کارآفرین (با نماد معاملاتی ولکار) با صف‌ خرید 120 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ولکار ، ساراب (شرکت سیمان داراب) و خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشت.  

بیشترین صف فروش نیز به خزر (فنرسازی زر)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 82 میلیارد تومانی داشت. پس از خزر، سصفها (شرکت سیمان اصفهان) و ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) بیشترین صف فروش را داشتند.

کاهش نقدشوندگی بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 684 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌گذشته 27 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با افت 10 درصدی نسبت به روز شنبه به رقم 2 هزار و 982 میلیارد تومان رسید.

خودرویی‌ها صدرنشین بورس امروز

در معاملات امروز خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 105 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خپارس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد وپاسار و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خپارس (پارس خودرو) با تعداد 836 میلیون و 731 هزار و 6 سهم برای دومین روز متوالی در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به سایپا تعلق داشت. خگستر و وتجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید