بررسی روند یک ماهه سه متغیر خطرناک کرونا

افت کم سابقه شاخص های کرونایی در موج چهارم

کدخبر: ۴۱۷۹۶۴
روند آماری کرونا در ایران در روزهای اخیر نشان می دهد افت بی سابقه ای در شاخص های کرونایی به ثبت رسیده است. با توجه به آنکه این موج چهارم خطرناکترین رکوردها را به همراه داشت این افت در مقطع یک ماهه عجیب به نطر می رسد.
افت کم سابقه شاخص های کرونایی در موج چهارم

به گزارش اقتصادنیوز، روند بیماری کرونا در ایران در روزهای اخیر گرفتار رفتاری نوسانی شده و بالا پایین های زیادی را تجربه کرده است. این رفتار در روزهای اخیر تقریبا بی سابقه بوده به طوری که در یک روز آمار ابتلا به کمترین حد خود در 6 ماه اخیر رسیده و به یکباره در روز بعد رشدی 80 درصدی را ثبت کرده است.  

آمارهای خطرناک در موج چهارم

از وقتی موج چهارم کرونا در کشور راه افتاد آمارهای خطرناکی در بیماری کرونا به ثبت رسید به طوری که در یک روز در میانه بهار شاهد ابتلای بیش از 25 هزار نفر به این بیماری بوده و در روز دیگر 496 نفر را طبق امارهای رسمی وزارت بهداشت و در مان از دست دادیم.

رفته رفته این موج در مسیری کاهشی قرار گرفته و از بیشنه های قبلی جداشد. اما همواره در هر موجی ازکرونا که در کشور رخ داده با توجه به فاصله گذاری ها و کنترل بیماری افت آمارها به آرامی صورت گرفته است. در آمارهای روزهای اخیر اما این افت شباهتی با موج های دیگر نداشت و به صورت ناگهانی رقم خورد.

افت بی سابقه ابتلا در خرداد 1400

شمار مبتلایان روزانه کرونایی از روز 13 خرداد تاکنون زیر 10 هزار نفر قرار گرفته و هر روز به میزانی از آن کاسته می شده تا آنکه در روز 17 خرداد در کانال کم سابقه 4 هزار نفر قرار گرفته است.

برای آنکه به درک صحیح و شفاف تری از آمارهای کرونایی دست پیدا کنیم  می توان روند سی روزه متغیرهای کرونایی کشور را رصد کرده و ازاین طریق روند افت و خیز امار ها را مورد ارزیابی قرار داد.

در همین رابطه در سی روز گذشته در ایران 339 هزار و 451 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده که نسبت به این مجموع در روزهای گذشته کاهش پیدا کرده است.

روند نموداری این شاخص گویای آن است که در روز 16 خرداد ماه بیشترین افت در این شاخص به ثبت رسیده است. این متغیر به یکباره در مسیر خود دستخوش کاهشی 3.5 درصدی شده که در تمام تقویم کرونایی ایران بی سابقه بوده است. این افت یکباره با توجه آن که سطح امارهای کرونایی در موج چهارم بیش از دوبرابر سه موج دیگر کرونا بوده است کمی عجیب به نظر می رسد.

در میان اعداد و ارقامی که پیشروی ها و میزان خطر این بیماری را توصیف می کنند شمار فوتی ها نیز در کنار ابتلا نقش مهمی دارد.

کرونا

کاهش عجیب و یکباره در مرگ ومیر

شمار فوتی های کرونایی در ایران از روز 10 خرداد تاکنون، کمتر از 200 نفر قرار گرفته است. محاسبات نشان میدهد در سی روز گذشته میزان مرگ و میر کرونا درایران برابر با 6 هزار و 642 نفر بوده که نسبت به این مجموع در روز قبل خود یعنی 16 خرداد تقریبا 3 درصد کاهش پیدا کرده است.

افتی که تقریبا مانند شاخص ابتلا قبلا رخ نداده بود و اکنون افت های آماری را صاحب رکورد های جدیدی کرده است.

همانند آن چه که در ابتلا بیان شد این شدت کاهش در آمار فوتی ها باوجود رکوردهای بالای آماری در موج چهارم دور از انتظار بوده و موجب شده تا به یکباره سطح شاخص ها تغییر کند.

کرونا

شیب تند بیماران بدحال در کاهش 

سرعت کاهش بیماران بدحال بیمارستانی نیز شاهد دیگری بر این اتفاق است. سرعت افت سی ماهه این متغیر در تمام تقویم کرونایی ایران بی سابقه بوده است.

رفتار متغیر بیماران بدحال کرونایی درایران نشان می دهد این متغیر در روزهای اخیر روندی نزولی داشته است.

این متغیر در روزهای اخیر بیش از 30 درصد نسبت به یکماه قبل خود کاهش داشته و درروز 18 خرداد با رشد منفی 34 درصد بیشترین افت را در تقویم کرونایی ایران به ثبت رسانده است.

اما عامل این همه افت بی سابقه چیست؟

نمی توان به طور قطع دلیل مشخصی را به این روندهای نزولی در آمارهای کرونا نسبت داد. قرنطینه و کنترل از وخامت کرونا می کاهد اما این سطح از افت را نمی توان تنها وتنها به این اقدام نسبت داد. در نهایت اما تنها گزینه ای که می تواند با فرض صحت آمارهای وزارت بهداشت و درمان از کرونا براین کاهش آماری موثر بوده باشد روند واکسیناسیون در ایران است. در اوایل اردیبهشت  ماه روند واکسیناسیون در کشور آغاز شده  و تاکنون ادامه داشته است. این روند آماری در روزهای اخیر مسیری افزایشی داشته است. یکی از عواملی که می تواند بر کاهش تب وتاب این بیماری موثر بوده باشد همین رشد واکسیناسیون در ایران بوده است. 

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید